لپ‌تاپ‌های اپل سال‌هاست به خصوصیاتی مثل کیفیت ساخت بالا، عمر باتری طولانی، نمایشگر فوق‌العاده و البته در مقابل قیمت بالایشان مشهور بوده‌اند. اما نکاتی مثل یکپارچگی سیستم‌عامل و سخت‌افزار و نیز قابلیت‌های خاص این سیستم‌ها در کارهایی مثل ویرایش تصویر یا گرافیک باعث شده همیشه بازار خود را داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۹۰۷۳۰

هر دو خانواده پرطرفدار لپ‌تاپ‌های اپل یعنی مک‌بوک پرو حرفه‌ای و مک‌بوک ایر ارزان‌قیمت، امسال به‌روزرسانی شده‌اند.

مدل‌های امسال با رفع برخی ایرادهای اساسی از جمله صفحه‌کلید مشکل‌دار پروانه‌ای اپل، ارزش خرید بسیار بالاتری پیدا کرده‌اند، اما مشکل اینجاست که مدل‌های 13 اینچی مک‌بوک پرو و ایر از نظر ظاهری و باطنی آن‌قدر به هم شبیه شده‌اند که پرداخت 400 دلار حداقل اختلاف قیمت آنها را توجیه‌ناپذیر می‌کند.

در ادامه نگاه دقیق‌تری به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو محصول می‌اندازیم تا اگر قصد خرید یک مک‌بوک جدید دارید، انتخاب بهتری داشته باشید.

طراحی

مدل‌های امسال مک‌بوک پرو و ایر هردو از بدنه‌ای آلومینیومی با ابعاد و شکلی یکسان استفاده می‌کنند و تنها تفاوت ظاهری آنها امکان انتخاب رنگ طلایی برای مک‌بوک ایر است.

هردو دستگاه از نمایشگر رتینا با وضوح تصویر 2560 در 1600 پیکسلی برخودار هستند، هرچند تفاوت شدت نوردهی نمایشگر در این دو مدل قابل ملاحظه است.

نوردهی نمایشگر مدل ایر نسبت به نسل قبل بهبود یافته و کیفیت تصویر کماکان فوق‌العاده است، اما نمی‌تواند به‌اندازه نمایشگر مدل پرو با تقریبا دو برابر نوردهی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این اختلاف در دقت رنگ آن‌قدر قابل ملاحظه نیست، هرچند کماکان استفاده از نمایشگر مدل پرو برای کارهای جدی مثل ویرایش تصویر  بهتر است.

یک خبر خوب، خلاص شدن کاربران از شر صفحه‌کلیدهای داستان‌دار پروانه‌ای و جایگزین شدن آنها با فناوری Magic Keyboard است که در تمام لپ‌تاپ‌های امسال اپل دیده می‌شود.

این به‌روزرسانی خیال شما را از خرابی زودهنگام و تجربه تایپ گاه آزاردهنده این صفحه کلیدها خلاص خواهد کرد. هر دو محصول از یک تاچ‌پد بزرگ و حساس با قابلیت کلیک کردن برخوردار هستند، اما از نظر تعداد درگاه‌های ورودی با هم تفاوت دارند.

مک‌بوک ایر تنها دو پورت USB-C در کنار بدنه در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برخی مدل‌های مک‌بوک پرو 13 اینچی با چهار پورت USB-C هم عرضه شده‌اند.

این ویژگی به‌خصوص به‌درد کسانی می‌خورد که تجهیزات جانبی متعددی دارند و دوست ندارند پول اضافی برای خرید یک تقسیم USB-C خارجی هزینه کنند.

عملکرد

هر دو خانواده ایر و پرو امسال با پردازنده اختصاصی اپل یعنی M1 هم به بازار عرضه می‌شوند که می‌تواند نویدبخش قابلیت‌های بسیار از جمله پردازش سریع‌تر و مصرف باتری کمتر باشد. این پردازنده‌های جدید مبتنی بر معماری ARM هستند و بنابر ادعای سازنده با ارائه بهترین توان پردازش به‌ازای هر وات مصرف انرژی می‌توانند عملکردی فوق‌العاده با مصرف انرژی پایین داشته باشند.

اگر به فناوری‌های نوین چندان خوشبین نیستید، جای نگرانی نیست، چون هم مک‌بوک پرو و هم مک‌بوک ایر را می‌توانید با پردازنده نسل دهم اینتل هم خریداری کنید. ولی به‌یاد داشته باشید صرف داشتن پردازنده نسل دهم اینتل تضمین‌کننده عملکرد مناسب پردازشی نخواهد بود. برای مثال مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده نسل دهم اینتل قیمتی کمتر از مک‌بوک پرو پایه دارد، اما به‌دلیل محدودیت مصرف 9 واتی این تراشه‌ها نمی‌تواند اختلاف عملکرد چشمگیری نسبت به مدل‌های پایه به‌نمایش بگذارد. اگر قرار است با مک‌بوک خود کارهای سنگین انجام دهید و توان پردازشی برای شما اهمیت دارد به مک‌بوک ایر فکر نکنید.

پردازنده M1 به‌دلیل یکپارچگی با سیستم‌عامل و بهینه‌سازی‌های همه‌جانبه می‌تواند عملکردی حتی بهتر از پردازنده‌های محدود شده اینتل داشته باشد. البته اگر مشکلی با قیمت 1800 تا 2000 دلاری
مدل‌های مجهز به پردازنده اینتل ندارید، قطعا بهترین انتخاب ممکن شما این مدل‌ها خواهند بود.

یک نکته مهم دیگر، حافظه رم این دستگاه‌هاست. مدل‌های پایه مک‌بوک پرو از رم‌های LPDDR3 با پهنای باندی پایین استفاده می‌کنند و این می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای تفاوت معنی‌داری ایجاد کند. درمقابل مک‌بوک ایر مدل 2020 با رم LPDDR4X خود مصرف انرژی پایین و پهنای باند بالا را با هم ترکیب می‌کند و می‌تواند در بسیاری از مواقع عملکرد بهتری داشته باشد.

کارایی

هرچند سال‌ها پیش سری ایر و پرو از نظر وزن و ابعاد تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشتند، در سال‌های اخیر این تفاوت به‌سمت قابل چشم‌پوشی بودن حرکت کرده است البته کماکان مدل ایر کمی ظریف‌تر و کمی سبک‌تر از مک‌بوک پرو باقی مانده‌ است، اما این تفاوت در حدی نیست که بخواهد روی انتخاب شما تاثیری داشته باشد. هردو محصول فوق‌العاده سبک و جمع‌وجور هستند و همراه داشتن آنها در طول روز مشکل نیست.

یک مساله مهم دیگر که ممکن است شما را به‌سمت لپ‌تاپ‌های اپل بکشد، عمر باتری است. گرچه این لپ‌تاپ‌ها دیگر بیشترین عمر باتری را در بین تمام لپ‌تاپ‌های امسال ندارند، کماکان می‌توانند جوابگوی نیازهای کاربران عادی تا حرفه‌ای باشند.

مدل‌های پرو و ایر جدید از نظر عمر باتری هم بسیار شبیه هستند و در کاربردهای روزمره عمری بین 6 تا 8 ساعت دارند که واقعا جایی برای گلایه باقی نمی‌گذارد.

نتیجه‌گیری

​​​​​​​همان‌طور که گفتیم، این دو محصول غیر از چند مورد کلیدی تقریبا یکسان هستند و با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر مدل‌های پرو در مقایسه با ایر بهتر است دلیل خوبی برای پرداختن این مبلغ داشته باشید.

مدل‌های پایه مک‌بوک پرو از سخت‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند و درعمل اختلاف محسوسی با همتایان ارزان‌قیمت خود ندارند.

اگر بودجه شما اجازه می‌دهد و نیازمند توانایی‌هایی مثل نمایشگری با رنگ دقیق و توان پردازشی بالا برای ویرایش سریع ویدئو هستید قطعا باید سراغ مدل‌های گران‌قیمت‌تر مک‌بوک پرو بروید.

برای باقی کاربران، مک‌بوک ایر تنها انتخاب منطقی خواهد بود: کیبورد جادویی، حافظه داخلی دو برابر قبل، پردازنده جدید و رم سریع‌تر را نمی‌توانید در مدل‌های ارزان‌قیمت مک‌بوک پرو یکجا داشته باشید، اما مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده اینتل با تمام این قابلیت‌ها و قیمتی کمتر از مدل پایه مک‌بوک پرو عرضه می‌شود.

به‌علاوه عملکرد سری ایر برای کاربردهای معمول آن‌قدر خوب است که اختلاف فاحش قیمت آن را برای کاربران عادی توجیه‌ناپذیر کند.

خشایار مریدپور - روزنامه‌نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها