به اعتقاد پزشکان و محققان، از دست رفتن حس چشایی و بویایی می تواند از علائم اولیه ابتلا به کرونا باشد که نشان دهنده ابتلا به نوع ضعیف این بیماری است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا استفاده از دستگاه اکسیژن ندارد.
کد خبر: ۱۲۸۹۲۵۹

به گزارش جام جم آنلاین، بیماری کرونای جدید که از ووهان چین شیوع پیدا کرده همچنان در سراسر جهان می تازد و قربانی می گیرد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، با شیوع این ویروس بیش از 57 میلیون نفر در جهان تحت تأثیر قرار گرفته و ابتلا به کووید ۱۹ تاکنون باعث مرگ بیش از 1 میلیون نفر شده است.

ویروس کرونا ممکن است سلول های اطراف اعصاب مسئول حس بویای و چشایی را آلوده کند بنابراین، حتی اگر فردی به ویروس کرونا آلوده و دچار از دست دادن بویایی شود، قابل برگشت بوده و ممکن است ظرف یک هفته بهبود یابد.

همچنان هیچ درمان یا واکسنی برای پیشگیری از این بیماری به دست نیامده است و بهترین راه برای مقابله با آن رعایت اقدامات احتیاطی مناسب همچون فاصله گیری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستن دست ها بوده و دیگر اینکه با مشاهده علائم کووید ۱۹ و تشخیص زود هنگام بیماری به جلوگیری از گسترش آن کمک کرد.

از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائم اولیه ابتلا به کووید ۱۹ است که می تواند در بسیاری از مبتلایان به این بیماری بروز کند. در برخی از بیماران نیز این علائم با مشکلات گوارشی همراه می شود که می تواند علائم آگاهی دهنده اولیه برای ابتلا به این بیماری باشد. بنابراین افرادی که حس بویایی و چشایی خود را از دست می دهند بهتر است خود را قرنطینه کرده تا از شیوع آن به دیگران جلوگیری کنند.    

علاوه بر این، یک تیم از پزشکان بیمارستان های معتبر اعلام کردند که از دست دادن حس بویایی و چشایی نشان دهنده این است که بیماران مبتلا به این بیماری به نوع شدید آن مبتلا نشده اند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا استفاده از دستگاه اکسیژن ندارند.

دکتر آرون لاکانپال (Arun Lakhanpal) متخصص قفسه سینه و بیماری های ریه توضیح می دهد که ویروس کرونا ممکن است سلول های اطراف اعصاب مسئول حس بویای و چشایی را آلوده کند بنابراین، حتی اگر فردی به ویروس کرونا آلوده و دچار از دست دادن بویایی شود، قابل برگشت بوده و ممکن است ظرف یک هفته بهبود یابد.

البته لازم به توضیح است که از دست دادن حس بویایی می تواند نشان دهنده سایر مشکلات سلامتی نیز باشد. آنوسمیا، اصطلاحی که برای از دست دادن حس بویایی استفاده می شود، می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد.

فردی که از آنفولانزا رنج می برد همچنین می تواند حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد. در کنار آنفولانزا و کووید ۱۹، بیماری هایی چون رینیت، سینوزیت، تومورهای مغزی، اسهال و بسیاری از بیماری های دیگر نیز این علائم را بروز می دهند. از این رو ، این پدیده یک علامت رایج برای ویروس های تنفسی است و فقط ویژه ویروس کرونا نیست.

در این صورت اگر از بین رفتن حس بویایی تنها علامتی است که دارید، باید بدانید که سایر شرایط سلامتی نیز ممکن است باعث بروز این علامت شود. بنابراین، بهتر است آن را با پزشک خود در میان گذاشته و خود را قرنطینه کنید. انجام آزمایش کرونا نیز گزینه مناسبی برای اطمینان از ابتلا به این بیماری است. در ضمن می توانید به دنبال علائم دیگر بیماری کرونا مانند تغییر سطح اکسیژن و بالا رفتن دمای بدن خود باشید.

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری کووید ۱۹ عبارت اند از:  تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، بی حالی و احساس خستگی، بدن درد یا درد عضلانی، از بین رفتن ناگهانی چشایی یا بویایی، اسهال، آبریزش بینی،  گلو درد، حالت تهوع یا استفراغ، سردرد.

توجه به این نکته مهم است که داشتن تنها یک علامت مانند از بین رفتن حس بویایی ممکن است نشان دهنده ابتلا به ویروس کرونا نباشد. برای اطمینان بهتر است با پزشک مشورت شود. با این حال، نباید هیچ یک از این علائم را نیز نادیده گرفت و باید با مشاهده هر کدام از آنها اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده تا از خطر گسترش بیماری جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها