سفیر پیشین ایران در اذربایجان درباره توافق اتش بس بین بین ارمنستان و اذربایجان براین باور است: حل نخواهد شد و به شکل آتش زیر خاکستر باقی می ماند و تا وقتی که این مناقشه حل نشود امکان جنگ و درگیری مجدد بین دو کشور وجود دارد و چه بسا ارمنستان از این فرصت استفاده کند و با انجام اقداماتی دیپلماتیک فضا را برای درگیری مجدد آماده کند
کد خبر: ۱۲۸۶۲۲۰
محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در اذربایجان در گفت و گو با جام جم انلاین درباره توافق صورت گرفته بین آذربایجان و ارمنستان و روسیه گفت: این اقدام و آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان از این بابت که درگیری ها را متوقف می کند و جلوی خون ریزی را می گیرد اقدامی مثبت است. در عین حال دستآورد های خوبی برای جمهوری آذربایجان دارد و به نظر می رسد پیروزی آذربایجان در حوزه نظامی باعث شده روسیه وارد ماجرا شود و به دنبال این باشد که این آتش بس را اجرای کند.
 
وی در ادامه افزود: در این داستان همانطور که در توافق دیده می شود اراضی آذربایجان بجز قره باغ برگردانده می شود. این پیروزی خوبی برای جمهوری آذربایجان است و ارمنستان دچار ناکامی شد و پاشینیان نخست وزیر این کشور اعلام کرد آتش بس برای ما بسیار دردناک بود. او به دلیل ناتوانی در جبهه های جنگ مجبور به پذیرش آتش بس شد. قرار بر این است که نیروهای حافظ صلح روسیه در مناطقی که قبلا در اشغال ارمنستان بود مستقر شوند.
 
او اذعان کرد: نکته ای که در اینجا مهم و جای تامل دارد این است که روسیه اعلام کرده به مدت 5 سال در این منطقه مستقر خواهد شد و این 5 سال قابل تمدید است. این نکته به این معنی است که مساله قره باغ به عنوان موضوع اصلی مناقشه تا 5 سال آینده حل نخواهد شد و به شکل آتش زیر خاکستر باقی می ماند و تا وقتی که این مناقشه حل نشود امکان جنگ و درگیری مجدد بین دو کشور وجود دارد و چه بسا ارمنستان از این فرصت استفاده کند و با انجام اقداماتی دیپلماتیک فضا را برای درگیری مجدد آماده کند. لذا تا زمانی که بحث مناقشه قره باغ حل نشده است و این جمهوری خود مختار به جمهوری آذربایجان عودت داده نشده است کماکان نمی توان گفت آتش بسی پایدار و عادلانه شاهد خواهیم بود. به نظر می رسد این پیروزی بزرگ برای جمهوری آذربایجان باید هر چه سریعتر با برگشت قره باغ به این سرزمین تکمیل شود.
 
این سفیر پیشین در پاسخ به این سوال، احتمال نقض توافق از سوی طرفین چقدر قابل پیش بینی است؟ گفت: مشکل اصلی این منطقه مساله قره باغ است. قره باغ اعلام استقلال کرده و خواهان جدایی از جمهوری آذربایجان است. ارمنستان بخاطر حمایت از قره باغ شهرهای آذربایجان را اشغال کرده است این شهرها آزاد خواهند شد ولی مناقشه قره باغ ادامه دارد و تا زمانی که موضوع قره باغ حل نشود. هر زمان احتمال جنگ و درگیری وجود دارد. به نظر من، ما نمی توانیم تا زمانی که مساله قره باغ حل نشده منتظر وضعیت باثبات و عادلانه و پایداری باشیم.
 
وی با اشاره به امتیازگیری روسیه از ایت موضوع تصریح کرد: روس ها ثابت کردند کشور بانفوذی در منطقه هستند و می توانند در مواقع خاص و بحرانی وارد موضوعات و مناقشات شوند و در حل مشکل نقشی ایفا کنند. ضمن اینکه با حضور نیروهای حافظ صلح در منطقه این دو کشور کماکان به روسیه نیازمند خواهند بود و منافع روسیه نیز تامین می شود. مساله قره باغ برای آذربایجان مثل موضوع خرمشهر برای ایران است و تا زمانی که این تکه جدا شده به آذربایجان بر نگردد مردم و دولت آذربایجان رضایت نخواهند داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها