در پی تایید صلاحیت شکایت ایران از آمریکا

واکنش وزارت خارجه آمریکا به رای دادگاه لاهه به نفع ایران

سخنگوی دولت گفت: پایان تحریم تسلیحاتی ایران نوید بخش عقب‌نشینی‌های دیگر، از جمله رفع تحریم‌های مالی و بانکی است.
کد خبر: ۱۲۸۱۶۸۸

به گزارش جام جم آنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: یکی از دستاوردهای دولت در عرصه بین الملل که براساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت جامعه ایران بود، برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران بود که یک دستاورد مهم در عرصه بین الملل به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: به رغم مخالفت ها و فشارهای سیاسی و زیاده خواهی های آمریکا و اسرائیل این محدویت ها برداشته شد.

ربیعی گفت: جامعه جهانی نیز یک سال اخیر استقلال و عدم تبعیت در مقابل زورگویی های آمریکا را از خود نشان داد.

این دستاورد نشان داد به رغم تصمیمات نادرست و جنگ آفرینانه ترامپ و مفروض دانستن خروج ایران از برجام، سیاست درست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم خروج از برجام علاوه بر خنثی کردن نقشه دولت آمریکا در به انزوا کشاندن ایران و بازگرداندن قطعنامه شورای امنیت علیه ایران آثار مثبت خود را به مرور نشان می دهد که علاوه بر این می توان به موفقیت های دیگر از جمله موفقیت در دادگاه لاهه و زیر بار نرفتن شورای امنیت نیز اشاره کرد.

ربیعی افزود: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نوید بخش عقب نشینی های دیگر از جمله رفع سایر تحریم های ظالمانه در همه عرصه های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: به بیان روشن تر همان مقاومت و همان ایستادگی بر مواضع اصولی و حقوقی که زمینه ساز رفع تحریم تسلیحاتی شد در منتهای منطقی خود ثمرات دیگری در عرصه های اقتصادی به دنبال خواهد داشت که از هم اکنون واکنش سراسیمه تحریم گران و سوداگران تنش را بر انگیخته است. هوچی گری تحریم گر در باره رفع تحریم تسلیحاتی ریشه در همین ایران هراسی دیوانه وار دارد‌.

سخنگوی دولت اظهار داشت: آنها خیلی خوب می دانند که ایرانیان در قرون اخیر هیچگاه آغاز گر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده اند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: سلاح ایرانی در این کشور همواره پشتوانه صلح و امنیت سرزمینی و منطقه ای بوده است. صریح تر بگویم ایرانی ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری های منطقه برای توسعه پایدار هستند.

ربیعی اظهار داشت: سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه های ضرور در حوزه های دفاعی بوده است. قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چند وجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می یابد.

وی بیان داشت: ما بر این اساس در همه حوزه های منطقه ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم. طی همین روزها، جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح طلبانه ما در مناقشات منطقه ای قفقاز می باشد. در یمن نیز ما توسعه طلبی و تجاوز را محکوم کرده ایم و خواهان مذاکره طرفین برای صلح پایدار شده ایم. همه کشورهای منطقه را به پیمانهای صلح دعوت کرده ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی گری مبارزه بی امان و واقعی کرده ایم.

ربیعی تصریح کرد: بنابراین هراس آمریکا یک هراس تسلیحاتی نیست، هراس از این است که رفع تحریم تسلیحاتی رفع کلیه تحریم های ظالمانه دارویی و بانکی و اقلام بشری را در چشم انداز قابل رویت قرار داده است.

وی اظهار داشت: آخرین بررسی از شیوع کرونا نشان می دهد که در شرایط فعلی، روند شیوع کرونا در 12 استان سیر صعودی و 9 استان هم در شرایط هشدار قرار دارند و تهران هم در مرحله صعودی قرار دارد. به رغم همه تاکیدها رعایت دستورالعمل های بهداشتی از 42 درصد در دو هفته قبل به 54 درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری همه مردم عزیز این روند افزایش یابد و رعایت دستورالعمل ها باید به بالای 90 درصد برسد.

ربیعی اظهار داشت: همچنین تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای مادران باردار و مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای بیماری سرطان در هفته گذشته دنبال شده است.

ربیعی گفت: از همه مادران باردار می خواهم برای حفظ سلامت خود و فرزندان در راه، حتما به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند. این روزها فشار بسیار زیادی بر کادر درمان ما وارد می شود. از همه هموطنان می خواهیم ضمن حمایت خود با مراعات پروتکل ها، به اقدامات حمایتی که توسط آحاد مردم و نهادهای اجتماعی و خیریه ای در روزهای اول شکل گرفته بود ادامه دهند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مجددا ضمن تشکر و قدردانی از تلاشهای کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور درگذشت جناب آقای دکتر زارع رییس فقید بیمارستان لبافی نژاد را به خانواده ایشان و همه بازماندگان خانواده بهداشت و درمان تسلیت عرض می کنم.

ربیعی تصریح کرد: در هفته گذشته هیات دولت تصمیماتی داشت که از جمله به موارد زیر اشاره می شود؛ کنترل قیمت ها و افزایش نظارت ها از مهمترین مواردی بود که در جلسات دولت مورد بحث، بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

وی اظهار داشت: دولت به هدف توسعه سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد اشتغال، با صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح های رسیدگی جدید و بافندگی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد.

سخنگوی دولت گفت: بر این اساس، ایمیدرو و نسبت به سرمایه گذاری در طرح های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه 3 هزار و 960 تن انواع نخ و 5.16 میلیون مترمربع پارچه در مناطق توسعه یافته استان خراسان جنوبی از محل منابع داخلی اقدام نماید.

وی تصریح کرد: همچنین در تصمیم جلسه یکشنبه دولت به منظور جبران افزایش هزینه های آسیابانی و کمک به صنعت آرد و نان کشور به میزان 11% قیمت آرد طی سه سال اخیر را به محاسبه سازمان حمایت و مصرف کننده میزان ریالی را تعیین می کند و این افزایش از سوی دولت تامین خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین امروز روز جهانی صادرات است. تحریم گران فکر می کردند با تحریم های بی سابقه و بی نظیر، ایران به زانو در خواهد آمد.

ربیعی اظهار داشت: اما خوشبختانه امروز صنعتگران، کار آفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شدند که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازند.

سخنگوی دولت گفت: این یک خواست ملی همیشگی دلسوزان ایران بوده است که ارز لازم برای زندگی روزمره و کالاهای اساسی و توسعه کشور ناشی از تولید و کار ایرانی محقق شود نه با ارز حاصل از خانم فروشی از منابع زیرزمینی. یکی از هدفهای اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تامین موارد مورد نیاز بوده است.

وی تصریح کرد: با این تحریمها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه بخش بود.

ربیعی گفت: از دشواریهای کار دولت در این دوره، علاوه بر تحریم پدیده کرونا و بسته شدن مرزها هم بود.

وی اضافه کرد: امسال دنیا با شیوع پاندمی کرونا، با بزرگترین رکود اقتصادی 70 سال اخیر پس از جنگ جهانی دوم روبرو شد و تجارت جهانی آسیب شدیدی دید. بعضی کشورهای صادرکننده بزرگ تا 70% کاهش صادرات را در بعضی ماه‌ها تجربه کردند. کشور ما هم در ابتدا با بسته شدن مرزها و اعمال محدودیتهای کشورهای واردکننده با کاهش صادرات روبرو شد که خوشبختانه صادرات شهریور نسبت به مرداد 24% افزایش یافت و با تداوم این رشد، امیدواریم آمار صادرات به سطح مطلوب مورد نیاز برسیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: گفتنی است صادرات کالاهای غیرنفتی را در دولت های نهم و دهم در سالهای بدون تحریم یا تحریم سست تجربه کردیم ، در جمع 217 میلیارد دلار بود ولی در دولت یازدهم حدود 180 میلیارد دلار و دولت دوازدهم به 150 میلیارد دلار رسید که مجموعا با 330 میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: این آمار بدون احتساب مدت باقیمانده از دولت دوازدهم است که قطعا آمار نهایی را بهبود خواهد بخشید. اطمینان داریم با بازگشت کامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی، بی ثباتیهای ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد.

ربیعی تصریح کرد: این آثار نماد روشنی از اهتمام و تلاش دولت برای فعالیتهای اقتصادی، تجاری و صادرات غیرنفتی است. دولت در ماه اخیر سیاست هایی برای تشویق صادرکنندگان و بازگرداندن ارزهای بدست آمده از قبیل سیاستهای مالیاتی اتخاذ کرده است و حمایت خود را از صادرات کنندگان ارائه خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران چه برنامه ای برای خرید یا فروش تسلیحات دارد گفت: ما از تبدیل شدن این منطقه به انبار تسلیحات نگرانیم و آمریکا را به خاطر فروش افسار گسیخته تسلیحات به منطقه مسئول و پاسخگو می دانیم. جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکتهای تولید کننده تسلیحات است، بپیوندد.

سخنگوی دولت در مورد خرید سلاح اظهار داشت: در حال حاضر در این زمینه برنامه ای خاص نداریم البته هر زمان که بر اساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می شود، اقدام خواهیم کرد. ایران تاکنون هیچ جنگی را به راه نیانداخته و معتقدیم امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می شود.

وی بیان داشت: در سال هایی که تحت تحریم تسلیحاتی بودیم چاره ای جز تحقیق و توسعه بر روی صنایع دفاعی بومی نداشتیم. پس از گذشت این سالها، امروز ما مزیتهای بالایی در تولید محصولات خاص دفاعی داریم و حاضریم که در صورت تقاضا از سوی خریداران، با شرایط خاص خود اقدام کنیم. البته جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که قرار بود مبلغی از صندوق توسعه ملی به بورس وارد شود تا به بازار سرمایه کمک کند، گفت: چندین بار این را دنبال کردم. این مبلغ کمک زیادی به بورس خواهد کرد. خوشبختانه به فرایند اجرایی خوبی رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: پیچیدگی و ابهاماتی زیادی وجود داشت مثل نرخ و مدت سپرده گذاری و اینکه نحوه بازگشت آن چگونه خواهد بود. هیئت امنای صندوق در ۲ مهر ماه تشکیل جلسه داد و عمده ابهامات برطرف شد. از طرف صندوق توسعه ملی تفاهم نامه امضا شده و برای سازمان بورس ارسال شده است‌. با تدبیری که انجام شده از منابع ریالی که به صندوق پرداخت می‌شود برگشت خواهد خورد. برای امضا فرستاده شده است و کارهای آن در حال انجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه «اردکانیان وزیر نیرو اخیراً گفته است که عده ای وقتی ما برای مذاکره بر سر قیمت انرژی با کشورهای دیگر می‌رویم با آن کشورها تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند اگر مذاکرات را ادامه بدهید و طولانی کنید ما قیمت ارزان تری به شما آن انرژی (نفت و گاز) را می‌فروشیم، آیا این افراد همان مدعیان اعدام کننده رییس‌جمهور و فعالان گروه های سیاسی هستند؟» گفت: خیر اینها ربطی به مسائل سیاسی ندارد بلکه این افراد شرکت های خصوصی هستند که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و ربطی به جریانات سیاسی ندارند.

وی در مورد سرنوشت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: با تفکیک ابعاد کیفری پرونده هواپیمای اوکراینی از ابعاد حقوقی و جبران خسارت خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، در مورد جنبه کیفری دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و با اتمام تحقیقات کیفرخواست صادر و به دادگاه نظامی ارجاع خواهد شد.

ربیعی اظهار داشت: در مورد جبران خسارت خانواده های جانباختگان نیز، معاونت حقوقی رییس جمهور موضوع پرداخت را بررسی کرده است. پرداخت خسارت براساس عرف و رویه های منصفانه بین المللی، با هدف حمایت از زیان دیدگان براساس رفتار مساوی و بدون تبعیض قطع نظر از تابعیت را مقرر کرده است.

سخنگوی دولت گفت: با همکاری دیگر کشورها و در مذاکرات با اوکراین نتایج نهایی شده و اعلام می شود. هیات اوکراینی از دیروز در ایران حضور دارند و مذاکرات پیرامون جنبه های مختلف از جمله غرامت در دست پیگیری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ دولت مکلف بوده طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند. امروز با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ این قانون هنوز دولت نسبت به اجرای آن نه تنها تلاشی ندارد بلکه اهتمامی هم در این زمینه ندارد لطفا بفرمایید سرنوشت این قانون در دولت چه می شود؟، گفت: طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه دولت باید نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرایی شامل قوای سه گانه، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و سایر دستگاهها اقدام می کرد.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه در این سوال آمده است سامانه در همان سال اول و در موعد مقرر قانونی طراحی را انجام داده و در ابتدای سال ۹۷ این سامانه مستقر شده است عمدتا اطلاعات قوه مجریه در آن وارد شده است ولی دیگر قوا و نهادها همکاری کمتری داشته اند.

ربیعی اظهار داشت: دولت پیگیری های متعددی را به صورت رسمی با قوای دیگر و نهادهای عمومی و روسای سازمانهای مستقل و سازمان صداوسیما مکاتبه کرده و پیگیر بارگذاری کامل اطلاعات در این سامانه است.

وی بیان داشت: اکنون اطلاعات بارگذاری شده که عمدتا مربوط به دستگاههای قوه مجریه است و قابل دسترسی برای نهادهای مسئول و نظارتی هست. البته دسترسی عموم منوط به بارگذاری کامل همه ارکان و قوا و سپس تهیه آیین نامه خواهد بود. البته دولت هیچ مشکلی برای دسترسی عموم به این سامانه ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها