ورزش ایران همواره بیشترین مدال ها و افتخارآفرینی ها را در ورزشهای انفرادی داشته که در این میان ورزشهای رزمی ، بخش عمده ای از افتخارات و موفقیت های بین المللی ورزش کشورمان را به خود اختصاص داده اند.
کد خبر: ۱۲۸۱۱۵

یکی از عرصه های مهم درخشش ورزشهای رزمی ایران در عرصه های آسیایی و جهانی ، سبکهای رزمی هستند که عموما تحت فعالیت فدراسیون های کاراته ، ووشو و ورزشهای رزمی به دستاوردهای مهم و ارزشمندی دست می یابند.
فدراسیون ورزشهای رزمی در بحث افتخارآفرینی و مدال آوری سبکهای رزمی کشورمان در مسابقات مختلف بین المللی سهم بسزایی داشته و علی رغم برخی مشکلات و نبود حمایت ها و همچنین عدم انعکاس این موفقیت ها در عرصه ورزش کشور ، روند رو به رشد خود را حفظ کرده و ادامه می دهد.

فدراسیون ورزشهای رزمی در شرایطی که 2سبک معتبر و بین المللی «موی تای» و «کیک بوکسینگ» از جمله رشته های حاضر در المپیک 2008 پکن خواهند بود ، حمایت و توجه خاص مسوولان ورزش را می طلبد که البته در این میان ، نقش مسوولان این فدراسیون در راه تحقق اهداف و چشم اندازهای خود بیش از پیش خواهد بود.

مقابله با تنش ها

فدراسیون ورزشهای رزمی علی رغم استعدادها و پتانسیل های فراوان برای کسب موفقیت های چشمگیر در عرصه های بین المللی و همچنین قرار گرفتن در زمره فدراسیون های موفق ایران ، متاسفانه به دلیل تنشها و اختلافات درونی کمتر موفق به تحقق اهداف خود شده است.
محمد نوحی ، رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی در این باره می گوید: «ابتدا باید بگویم که در ورزش حاشیه امری طبیعی است و هیچ مدیری تاکنون نتوانسته این مشکل را به طور کلی حل کند. در مورد مشکلات درونی فدراسیون و البته سبکهای رزمی باید این نکته را توجه داشت که متاسفانه افرادی هستند که به ناحق رشد کرده اند که البته حمایت های نادرست مسوولان در یک دوره باعث شد آنها خود را صاحب حق بدانند. در واقع آنها به جوانان و افراد ضعیف جامعه فشار وارد می کنند و به همین دلیل ما مقابل انحصارطلبی آنها خواهیم ایستاد و این را مهمترین اصل کاری خود در فدراسیون اعلام کرده ایم. البته تا حد امکان از آنها برای همکاری و تعامل دعوت کرده و خواهیم کرد. اما در صورتی که اهداف متعالی ورزش را بر منافع خود ترجیح دهند، با شدت بیشتری مقابل آنها ایستادگی و حتی آنها را حذف خواهیم کرد.»
صحبت های رئیس فدراسیون ورزش های رزمی را باید به فال نیک گرفت و آن را مقدمه ای برای از بین بردن منافع شخصی به جای مصالح ملی و همچنین راهکاری مناسب جهت ایجاد آرامش در فدراسیون ورزش های رزمی دانست ؛ کاری که متاسفانه در دوره های مدیران گذشته این فدراسیون انجام نشد و نتیجه آن هم نابسامانی و دور شدن فدراسیون ورزشهای رزمی از جایگاه خود در عرصه ورزش کشور شد.

پایان پدیده حق شارژ

یکی از مشکلات بزرگ جامعه رزمی کشور و بویژه فدراسیون ورزشهای رزمی ، پدیده ای نادرست به نام «حق شارژ» بود که متاسفانه باعث بروز مشکلات فراوان از جمله تولد قارچ گونه سبکهای من درآوردی و سودجویی برخی افراد شد. اگرچه باید این واقعیت را پذیرفت که حق عضویت و اعلام موجودیت فعالیت های صحیح و قانونی یک سبک ، قطعا با هزینه های مادی و معنوی همراه است و در بسیاری از رشته های ورزشی ، حضور در فعالیت های آموزشی ، مربیگری ، داوری ، مسابقات داخلی و حتی رقابت های بین المللی مستلزم هزینه است ، اما این مشارکت و همکاری نباید تنها در مسائل مادی خلاصه شود که نتیجه آن ، نابودی اصالت ها در ورزش و بی انگیزگی فعالان دلسوز در عرصه ورزش بویژه ورزشهای رزمی خواهد شد.
رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی در این خصوص اظهار می کند: دیگر حق شارژ در فدراسیون وجود ندارد و ما حمایت های خوبی از سبکهای رزمی داریم. حتی هزینه های حضور در مسابقات داخلی و بین المللی سبکها را تقبل کرده و می کنیم که بهترین نمونه آن ، پرداخت هزینه تیمهای جوجیتسو به قزاقستان و موی تای به آلمان بود.
از سوی دیگر ، هر گونه مسائل غیر قانونی در فدراسیون اعم از مالی یا غیرمالی را پیگیری و با عاملان آن برخورد خواهم کرد که همان گونه که اعلام کردم ، این کار ، مقدمه ای برای مبارزه با انحصارطلبی و البته بستری برای اصلاح و ارتقای فدراسیون خواهد بود.

توجه ویژه به ورزش همگانی

فدراسیون ورزشهای رزمی اگرچه در بحث ورزش قهرمانی و مدال آوری می تواند یکی از فدراسیون های موفق ورزش ایران لقب بگیرد ، اما در عرصه ورزش همگانی نیز پتانسیل های فراوانی برای جذب نوجوانان و جوانان به ورزش دارد. نوحی این واقعیت را تایید می کند و اعتقاد دارد: ما اگر بتوانیم برنامه اصلی خود را که مبارزه با انحصارطلبی برخی افراد و جریانات است ، به طور کامل اجرا کنیم ، موفقیت بزرگی در راستای ورزش همگانی کسب خواهیم کرد.
به هر حال یکی از برنامه های اصلی ما جذب استعدادها در سراسر کشور است که زیرنظر فدراسیون ورزشهای رزمی انجام خواهد شد که توجه به ورزش همگانی و متعاقبا ایجاد روحیه پهلوانی نیز در پی گسترش ورزش همگانی در سراسر کشور باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان سازمان تربیت بدنی قرار گیرد و از آنجا که این فدراسیون زیرنظر معاونت همگانی سازمان تربیت بدنی فعالیت می کند ، می تواند از سیاست های کلان و بسترهای حمایتی مسوولان ورزش کشور نیز بهره مند شود.

نگاه حمایتی سازمان تربیت بدنی

فدراسیون ورزشهای رزمی که زیرنظر معاونت همگانی سازمان تربیت بدنی فعالیت می کند این شانس را دارد که از حمایت های دستگاه ورزش و بویژه معاونت مرکز توسعه ورزشهای همگانی سازمان برخوردار شود. هرچند فدراسیون ورزشهای رزمی باید با فعالیت های سازنده ، برنامه ریزی شده و علمی خود ، نظر مثبت دست اندرکاران ورزش را به خود جلب کند.
رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی در این خصوص یادآور شد: سازمان تربیت بدنی در این مدت حمایت های خوبی از ما داشته که البته امیدواریم این حمایت ها ادامه پیدا کند.

مسابقات ورزشهای داخل سالن آسیا سال آینده در ماکائو بهترین فرصت برای مدال آوری فدراسیون ورزشهای رزمی است

هرچند این واقعیت را قبول داریم که کار ما بسیار سخت است. روزی که من به ریاست فدراسیون انتخاب شدم ، فدراسیون ورزشهای رزمی به ویرانه ای شبیه بود. از این رو در نظر داریم با کار مستمر و با برنامه همه چیز را از نو بسازیم که البته در این مدت ، اقدامات خوبی انجام داده ایم و اکنون جایگاه خوبی در سازمان تربیت بدنی پیدا کرده ایم. بنابراین در طول یک سال آینده ، فدراسیون را ارتقاء خواهیم داد و در این راه ، از تمامی راههای موفقیت استفاده خواهیم کرد.

برنامه ریزی برای سبکها

سبکهای رزمی چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی ، مهمترین بخش ورزشهای رزمی هستند که موفقیت های بین المللی جامعه رزمی کشور ارتباط مستقیمی با اقتدار و پویایی سبکها دارد. فدراسیون ورزشهای رزمی نیز به دلیل تحت پوشش قرار دادن سبکهای مختلف رزمی باید برنامه های خاصی برای رشد و اعتلای سبکهای رزمی داشته باشد.
نوحی به سبکهای رزمی اشاره کرده و می گوید: در حال حاضر 21 سبک زیرنظر فدراسیون فعالیت می کنند که خوشبختانه همگی ساماندهی شده اند. درباره همکاری با سبکها نیز باید گفت که ما هیچ سبکی را منحل نخواهیم کرد که البته در صورت کم کاری یا مشکلات مختلف ، نسبت به برکناری مسوولان سبکها اقدام می کنیم. از سوی دیگر، برنامه ای برای افزایش تعداد سبکها نداریم ، اما اگر یک سبک جدید از نوآوری برخوردار باشد، پس از بررسی در کمیته فنی ، آن را رسمی خواهیم کرد. توجه ویژه به سبکهای رزمی باید یکی از برنامه های اصلی فدراسیون ورزشهای رزمی باشد که در واقع کانون اصلی مشکلات فدراسیون در سالهای اخیر بوده است.
از سوی دیگر ، بحث بررسی و نظارت کارشناسانه بر سبکهای رزمی ، ضرورت تشکیل کمیته فنی اصلح و مقتدر را می طلبد تا در پرتو این اقدام مهم ، سبکهای اصیل از سبکهای غیرقانونی و ساختگی تشخیص داده شوند.

نیاز به کسب کرسی های بین المللی

ورزشهای رزمی در دنیا بسرعت در حال رشد و ارتقاء هستند که در این میان ، کسب جایگاه های بین المللی ، بازوی اجرایی توانمندی برای پیشرفت های فنی و افتخارات ملی خواهد بود ، متاسفانه ورزش ایران از مشکل بزرگ حاضر شدن در کرسی های بین المللی رنج می برد که این معضل در فدراسیون های رزمی کشور نیز احساس می شود. کرسی های بین المللی این فرصت را به کشورها می دهد که در تمامی تصمیم گیری ها و اقدامات فرامنطقه ای سهیم باشند. ضمن این که در مسیر تبادلات و رشد اطلاعات فنی و آموزشی نیز قرار بگیرید. فدراسیون ورزشهای رزمی اگرچه در برخی سبکهای تحت پوشش خود صاحب برخی جایگاه های بین المللی است ، اما این تحول و اقدام مهم باید در تمام بخشهای فدراسیون وجود داشته باشد.
رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی در مورد کسب کرسی های آسیایی و جهانی اعتقاد دارد: «ما به طور مستمر با سازمان های بین المللی و جهانی در حال همکاری و مذاکره هستیم تا به جایگاه مطلوبی در این خصوص برسیم. ما به فدراسیون ها و سازمان های جهانی اعلام کرده ایم که ایران پتانسیل بسیاری دارد و همواره از قدرتهای برتر آسیا در ورزشهای رزمی است و بنابر این آنها به همکاری ما نیاز دارند و از این جهت باید با عضویت ایران در فدراسیون های بین المللی موافقت کنند. از جمله نتایج این استراتژی موثر این است که من در حال حاضر عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی جوجیتسو هستم و افرادی مثل «نصیری» در هیات رئیسه سازمان جهانی کیک بوکسینگ و «بخشایی» در سازمان جهانی پانکریشن عضو هستند.»

تشکیل تیمهای ملی ؛ آرزویی که برآورده شد

فدراسیون ورزشهای رزمی در دوره های گذشته و به دلیل مشکلات ساختاری و درونی از داشتن تیمهای ملی در سبکهای مختلف محروم بود. اما در فدراسیون کنونی این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده که البته باید در تمامی سبکها و همه رده های سنی (مردان و زنان) تیم ملی تشکیل شود.
نوحی در این باره می گوید: «در حال حاضر پنج تیم ملی در سبکهای جوجیتسو ، موی تای ، کیک بوکسینگ ، پانکریشن و رزم آوران تشکیل داده ایم که برنامه های خود را برای حضور در مسابقات مختلف برگزار می کنند. ضمن این که برای این تیمها مربیان خارجی را در بخش مردان و زنان به کار گرفته ایم که در صورت رضایت از عملکرد آنها قرارداد طولانی با آنها منعقد خواهیم کرد. بنابراین مشکل تیمهای ملی در سبکهای رزمی تا حدود زیادی برطرف شده است که البته در آینده روند بهتری نیز به خود خواهد گرفت.»
به هر حال امیدواریم حال که فدراسیون ورزشهای رزمی پس از مدتها به تیمهای ملی توجه ویژه ای داشته و چند تیم ملی تشکیل داده ، این راه را در مورد سایر سبکها و تمامی رده های سنی ادامه دهد که البته مهمترین بخش این اقدام بزرگ ، تعامل و همکاری با مسوولان و مربیان سبکهای رزمی خواهد بود.

اعلام موجودیت از ماکائو

فدراسیون ورزشهای رزمی اگر چه در بحث مدال آوری و کسب موفقیت های آسیایی و جهانی با توفیقات نسبی همراه بوده است ؛ اما این افتخارات کمتر در سطح جامعه منعکس شده است. مسابقات ورزشهای داخل سالن آسیا در سال آینده در ماکائو بهترین فرصت برای فدراسیون ورزشهای رزمی است که شروع امیدوارکننده ای برای مدال آوری داشته باشد.
رئیس فدراسیون ورزشهای رزمی در این رابطه یادآور شد: «ما از سال آینده و در مسابقات ماکائو اعلام موجودیت خواهیم کرد تا رشد و ارتقای فدراسیون را اعلام کنیم. ضمن این که نگاه اصلی ما مسابقات المپیک 2008 پکن است که قصد داریم با کسب مدال در این مسابقات ، اقتدار ورزشهای رزمی ایران را به جهانیان اثبات کنیم.»


جواد منتخبی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها