یک تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است: رییس جمهور امریکا در رابطه با ایران کم آورده است و باید بتواند در مناظره به رای دهندگان خود بگوید که مکانیسم ماشه را اجرا کرده ام و کاری صورت داده ام.
کد خبر: ۱۲۸۰۲۴۳

عبدالرضا فرجی راد تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با جام جم انلاین درباره سورپرایز اکتبر ترامپ گفت: من نمی دانم سوپرایز ترامپ چیست ولی تحریم اخیر بانک ها تحریمی است که به تحریم های قبلی اضافه شده است. سیستم بانکی ما کلا به سیستم جهانی متصل نیست و این تحریم ۱۸ بانک بر اقتصاد ما تاثیری ندارد ولی با توجه به اینکه برخی بانک ها مجوز هایی برای اقلام دارویی و غذایی داشتند شاید در مقطع اولیه تاثیراتی جزئی وجود داشته باشد ولی ما بخشی از همین اقلام را خارج از سیستم بانکی تهیه می کنیم و از این جهت من اعتقاد ندارم که این مساله تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران داشته باشد.
 
وی ادامه داد: اگر انتخابات امریکا در پیش نبود شاید این مساله تاثیرات عمیق تری داشت ولی انتخابات در راه است و حتی خود آمریکایی ها می دانند که این تحریم ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای دو مناظره ای که در پیش است کارکرد خواهد داشت. ترامپ می خواهد جوابی در مقابل انتقادها داشته باشد و این حرکت ها بیشتر نمادین و تبلیغاتی است و من نمی توانم تاثیر آن را رد کنم. ولی قطعا تاثیر چندانی بر ایران نخواهد داشت. هر تحریمی که باید انجام می شد بر روی ایران انجام شده و بخشی‌ از مشکلات فعلی ما ناشی از عدم مدیریت صحیح است.
 
فرجی راد با اشاره به اقدامات ترامپ و اینکه این اقدامات ایا تاثیری بر روی ارا وی خواهد گذاشت تصریح کرد:  رییس جمهور امریکا در رابطه با ایران کم آورده است و باید بتواند در مناظره به رای دهندگان خود بگوید که مکانیسم ماشه را اجرا کرده ام و کاری صورت داده ام. بقیه کشورها با مکانیسم ماشه موافقت نکردند و آنها می خواهند بگویند ما کاری کرده ایم و این حرکت در راستای همان مکانیسم ماشه است و می خواهند بگویند ما همان تحریم های سازمان ملل را انجام می دهیم.
 
او درباره راهبرد ایران دراین باره گفت: ایران نمی تواند از طریق سیستم بانکی کاری صورت بدهد. سوئیفت بسته شده و ایران باید بیشترین مراوده را با همسایگان خود داشته باشد تا اینکه ببینیم مساله برجام به کجا می رسد ولی به صورت موقت می توان با همسایگان کار کرد و برخی از نیازها را برطرف کرد. ولی چیزی بیش از مبادلات بانکی به ما نمی دهد.
 
وی در پاسخ به این پرسش،آیا پیروزی بایدن می تواند به تحریم های ایران پایان بدهد؟ تاکید کرد: وقتی می گویند به برجام برمی گردیم و این گفته شده و نمی توانند بگویند برنمی گردیم چون همین تیم این برجام را امضا کرده و ادعای آنها این است که اگر ایران ۵ فاز را متوقف کند و به برجام برگردد آنها نیز بر می گردند. در این صورت از نظر روانی تغییراتی صورت می گیرد و چه در اقتصاد داخلی ما و چه در مورد شرکتها می توان فضا هایی باز کرد و مذاکراتی را شروع کرد و تدریجاً همکاری هایی با ایران شروع کرد ولی نتیجه به مذاکرات بستگی دارد. امروز ترامپ و تیم او خشونتی به خرج می دهند و رصد می کنند ولی اگر بایدن بر سر کار بیاید می توان به مذاکرات امیدوار بود. و همین مساله از تظر روانی ده تا بیست درصد کار را پیش می برد و سپس گفتگو هایی در پیش است که اگر به سرانجام برسد قطعا فضای تحریمی رفته رفته از بین می رود.
 
او درباره فضای انتخاباتی حاکم در امریکا گفت: بر اساس گزارش هایی که ارائه می شود تا بیش از ۸۰٪ می گویند بایدن برنده است. خانم نانسی پلوسی بحثی به راه انداخته است و اعلام کرده ترامپ قادر به مدیریت شرایط نیست و معاون او باید امور را در اختیار بگیرد. این مساله خود ضعف است. گروه ترامپ در خصوص کرونا به خوبی عمل نکردند و می توان نکات خوبی از این مساله استخراج کرد و به ترامپ ضربه زد. در آوردن ماسک و گذاشتن ماسک در جیب نوعی دهن کجی از طرف ترامپ به جامعه پزشکی آمریکا است. کسی با حداقل سواد هم متوجه این مساله است. به احتمال قوی بایدن برنده انتخابات است ولی با تجربه انتخابات قبلی باید مسائل زیادی را رعایت کرد و دقت زیادی به خرج داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها