پیرامون تعطیلی دوباره سالن های سینما و تئاتر به دلیل محدودیت های کرونایی برخی از هنرمندان و سالن دارها به شدت معترض شدند. چرا که بسیاری از مشاغل در کشور مثل رستوران‌ها، سالن‌های آرایشی، کافه ها و مجموعه‌های ورزشی همواره به فعالیت خود ادامه می دهند و دستورالعمل های کرونایی انگار برایشان خیلی جدی نیست.
کد خبر: ۱۲۷۹۴۷۷
فرهنگ و هنر تا اطلاع ثانوی تعطیل است!
این در حالی است که صاحبان سالن‌های سینما یا تئاتر دائما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می کنند و معتقدند که سالن‌های سینما و تئاتر شرایط ایمن‌تری نسبت به بسیاری دیگر از مکان‌های سرپوشیده از جمله مترو دارند. سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید.
 
سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی با تاکید بر اینکه اگر قرار بر تعطیلی و اجرای محدودیت برای کنترل شیوع کرونا است، چرا این دستورها صرفا برای اماکن مذهبی و فرهنگی-هنری خیلی جدی اعمال می‌شود؟ در گفتگو با جام جم آنلاین بیان داشت: به هیچ وجه قصد تخطئه خدمات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا را ندارم، اما آقای رئیس جمهور به عنوان راس تمام این تشکیلات از ابتدای شروع بحران کرونا صرفا برای حوزه فرهنگ و هنر و مذهب این محدودیت ها اعمال کردند! یک نگاه اجمالی به سطح جامعه بیاندازید، تمام اماکن مذهبی و فرهنگی و هنری تعطیل هستند و باقی مراکز به روال کاری خود ادامه می دهند! این در حالی است که در تمام دنیا در مراکز تجمع جمعیت مانند سیستم حمل و نقل عمومی یا حتی مسافرت ها محدودیت ها کاملا دقیق اعمال می شوند و اماکن فرهنگی-هنری و مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی به کارشان ادامه می دهند. چون اتفاقا تنها مراکزی که می توان پروتکل های بهداشتی (ماسک، دستکش، حفظ فاصله اجتماعی و...) را دقیقا در آنجا به اجرا درآورد همین اماکن فرهنگی و مذهبی هستند. منتها در کشور ما برعکس است! و این نقد را تنها می توان به نحوه عملکرد شخص آقای رئیس جمهور و متعاقب ایشان مدیریت ستاد ملی کرونا وارد کرد.

او افزود: سالن های سینما، تئاتر و موسیقی موظف به استفاده از حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت شان در همان معدود روزهای بازگشایی در ایام کرونا بودند. از این ۵۰ درصد ضریب اشغال سینماها در تمام روزهایی که سینماها باز بوده تنها ۲ درصد بوده. واقعا این ۲ درصد چند درصد از سهم موارد ابتلا به کرونا را می گیرد؟! چرا نمادین کار می کنید؟! در جایی مثل موزه که تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود با آن تعداد مراجعان انگشت شمارش، کسی کرونا می گیرد که آنجا را تعطیل می کنید؟! قطعا نحوه مدیریت دولت و شخص آقای رئیس جمهور در دوران کرونا برای اعصار و نسل های آینده تبدیل به یک لطیفه خواهد شد. در تاریخ می نویسند که در روزگار کرونا اماکنی را تعطیل کردند که ضریب اشغال آنها تنها ۲ درصد بود! و از سویی دیگر در جایی مثل مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی هیچ تلاشی مبنی بر ساماندهی فعالیت شان انجام نشد.

نوروزی با اشاره به اشتباهی که در دسته بندی گروههای پرخطر صورت گرفته، اظهار داشت: در مدت این ۸ ماه صاحبان سینما اعتراض خود را نسبت به اجحافی که در حق فرهنگ و هنر می شود به صد بیان و روش و نامه و جلسه بیان کردیم. اساسا چیزی که در این بین ایراد دارد دسته بندی است که در مورد اماکن پرخطر صورت گرفته. در این دسته بندی دقیقا اماکنی که می توانند پروتکل های بهداشتی اعم از حفظ فاصله اجتماعی، ماسک، دستکش، تهویه های استاندارد و... را اجرا کنند جزو اماکن پرخطر قرار گرفته اند! و از سویی دیگر تمام اماکن پرخطر باقدرت به کارشان ادامه می دهند! حالا به تازگی قرار شده وزارت ارشاد یکسری مذاکرت را انجام دهد که سالن های سینما و تئاتر به دلیل سقف بالای ۶ متر، دارا بودن تهویه مناسب و... از گروههای پرخطر خارج شود.  

مدیر پردیس آزادی با تاکید بر گزارش چندی پیش شورای صنفی اکران مبنی بر عدم تاثیر بازگشایی سینماها در افزایش تعداد بیماران کرونایی اظهار کرد: همانطور که سخنگوی شورای صنفی اکران اعلام کرد تاکنون هیچ شکایت و یا گزارشی مبنی بر ابتلای تماشاگران سینما به کرونا ارسال نشده و سینماها به هیچ وجه در افزایش تعداد مبتلایان تاثیرگذار نبوده اند. طبق آماری که از موارد ابتلا به کرونا منتشر شده ۶۳ درصد موارد ابتلا در تجمعات صورت گرفته; تجمعات بزرگی مثل بازار، پاساژها، مترو و... و ۱۶ درصد از موارد ابتلا به کرونا هم مربوط به سفرهاست.  

نوروزی تعطیلی سینماها را ضربه زننده به بدنه سینما دانست و خاطرنشان کرد: بدون شک امسال، سال سخت و از بین برنده ای برای سینمای ما است و بی تدبیری های مدیریتی این سختی ها را مضاعف می کند. نگاهی که فرهنگ و هنر را صرفا امری زینتی می بیند که بود و نبودش برای مردم یک کشور تفاوتی ندارد، عاقبت خوبی را به دنبال نخواهد داشت.
او درباره وضعیت اکران آثار سینمایی در شرایط کرونا اظهار کرد: از شروع پاندمی کرونا حدودا ۸ ماه می گذرد که سینماها با احتساب تعطیلات ماه محرم ۵ ماه تعطیل بودند. در ۳ ماه باقیمانده اساسا فرصتی برای طراحی بهینه نمایش فیلم ها در سالن های سینما وجود نداشت و فراز و فرودهایی که در چگونگی بازگشایی سالن های سینما وجود داشت مردم را هم دچار نوعی بلاتکلیفی می کرد.

نوروزی در پاسخ به  این سوال که تکلیف کارگران خدماتی سینما و دیگر کارکنان بخش تولید سینمای کشور در این مدت چه خواهد شد؟ بیان داشت: این سوال را باید آقای رئیس جمهور جواب بدهد. ما چندین و چند ماه تمام توانمان را به خرج دادیم که اگر نمی توانیم تمام نیروهایمان را حفظ کنیم لااقل بخشی از نیروهایمان را نگه داریم، منتها بیش از این دیگر از توانایی ما خارج است. ما برادری مان را در این چند ماه ثابت کردیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها