«ب» مثل بچه‌های طلاق
چگونه باید رفتار با فرزندان طلاق را مدیریت کرد؟

«ب» مثل بچه‌های طلاق

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کرونا ، طلاق را افزایش نداد / مشکلات خانوادگی زاییده دوران کرونا نیست

در سراسر دنیا موارد مربوط به طلاق افزایش یافته است و بسیاری آن را مرتبط به قرنطین های خانگی ناشی از پاندمیک کرونا و افزایش تنش و اختلاف بین زوجین می دانند.
کد خبر: ۱۲۷۷۵۳۵

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که آمار طلاق در سراسر جهان افزایش یافته است در رابطه با ایران نیز این روند رو به رشد و افزایش است. آیا می توان این پدیده را به صورت مستقیم به کرونا ارتباط داد.

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این رابطه به جام جم آنلاین گفت:  باید به قضیه طلاق در ایران از چند زاویه نگاه کنیم. آیا ما قبل از دوران کرونا روند رو به افزایش طلاق نداشتیم؟ وقتی نیم نگاهی به آمار طلاق می اندازیم متوجه می شویم که تقریبا دو دهه در ایران روند رو به رشدی داشته و این رشد نگران کننده است.

موسوی چلک عنوان کرد: نه اینکه نرخ طلاق در ایران به نسبت بسیاری از کشورها بالاتر باشد اما به هر حال رشد نرخ طلاق در ایران افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار ثبت احوال به ازای هر سه و خرده ای ازدواج یک طلاق ثبت می شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: طی هر ساعت 19 تا 20 طلاق در کشور ثبت می شود که این موضوعی نگران کننده است. حالا برای اینکه این وضعیت موجه جلوه داده شود فرمول تغییر می کند. ولی واقعیت این است که در چند سال اخیر طلاق روند رو به رشدی داشته و هیچکس نمی تواند منکر این قضیه شود.

وی ادامه داد: افزایش طلاق در کنار کاهش ازدواج در ایران نگرانی هایی را بین مسئولان، مردم ، اصحاب رسانه، پژوهشگران حوزه خانواده، مددکاران اجتماعی ، جامعه شناسان، روان شناسان، حقوقدانان و غیره ایجاد کرده است. این نگرانی اکنون تشدید شده است.

موسوی چلک بیان داشت: وقتی بحرانی به وجود می آید با توجه به شدت، حدت ، مدت و شیوه های جلوگیری ما شاهد بروز و ظهور برخی از پدیده ها هستیم. برخی از این پدیده ها جدید هستند اما برخی دیگر قبلا هم وجود داشتند که در این فرآیند با تشدید روبرو می شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اعتقاد دارم آنچه که در دوران کرونا اتفاق افتاد زمینه افزایش طلاق را به دنبال نداشت. اما کرونا و در خانه ماندن طولانی برای برخی نشان داد که در برخی از مهارت ها ضعیف عمل شده است و ثابت کرد ما در کجا نمی توانیم همدیگر را تحمل کنیم. دوران کرونایی به ما نشان داد مهارت تاب آوری در جامعه بالا نیست چون در طول روز کار می کردیم و شب به خانه برمی گشتیم و خسته بودیم. خیلی از مشکلات به چشم نمی آمد. این مشکلات وجود داشت و زاییده دوران کرونا نیست.

موسوی چلک یادآور شد: صحبت بر سر این است که کرونا عوامل جدیدی را برای افزایش زمینه طلاق به وجود آورد که این صحبت به نظر من درست نیست. مشکل اینجاست که بسیاری از افرادی که در خانه ماندند مهارت تاب آوری را بلد نیستند و به آن تسلط ندارند. اکثر زوج ها حوصله یکدیگر را ندارند و نمی توانند با هم درست حرف بزنند. فرهنگ گفت و گو میان زوجین آنچنان که باید جا نیفتاده است. مدیریت حل تعارضات وجود ندارد. حالا این مشکلات در دوران کرونا بیشتر خودش را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: متوجه شدیم که چه خلاهایی برای داشتن یک خانواده با نشاط، پویا، منسجم و سازگار وجود دارد. هیچکدام از مشکلات رقم خورده محصول کرونا نیست. کرونا بهانه ای بود که این خلاهای مهارتی و ضعف های ارتباطی و ضعف های مربوط به داشتن یک خانواده منسجم و با نشاط خودش را بیشتر نشان بدهد. من همچنان معتقدم که کرونا طلاق را افزایش نداد و تنها تفاوت ها و ضعف ها را در تعامل با اعضای خانواده و شرکای زندگی بیشتر نشان داد.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در رابطه با نقش مددکاران اجتماعی در فرآیند پیشگیری از طلاق و حتی پس از آن گفت: در چند بخش مددکاران اجتماعی در حوزه طلاق ایفای نقش می کنند. یکی از آنها پیشگیری از طلاق است و آموزش های لازم و مشاوره های قبل از ازدواج را ارائه می دهد. آموزش مهارت های همسرداری، ارتباطی ، گفت و گو و تعامل چیزهایی هستند که به عنوان پیشگیری از طلاق مطرح می شوند. مشاوره قبل از ازدواج نقش مهمی است که مددکاران اجتماعی ایفا می کنند.

موسوی چلک اذعان داشت: وظایف مربوط به مددکاری اجتماعی وقتی است که اختلاف به وجود می آید و هنوز منجر به طلاق نشده است. تمامی روان شناسان و مشاوران جز متخصصانی هستند که برای کمک به حل اختلافات و کاهش تعارض ها کمک می کنند. روان شناسان از بُعد روانی و مددکاران اجتماعی از بُعد اجتماعی مشاوره می دهند. اینها می توانند مداخلات تخصصی داشته باشند و برای کمک به افراد، کمک به ایجاد سازگاری و کاهش تنش و اختلاف ایفای نقش کنند.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: مرحله بعد زمانی است که دیگر زوجین قصد طلاق دارند. مددکاران اجتماعی در این زمینه هم ایفای نقش می کنند. از سال 78 مراکز مشاوره خانواده به منظور کاهش طلاق از سوی سازمان بهزیستی تاسیس شد. روان شناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران حقوقی از همان زمان اعضای تیم مداخله کننده در طلاق بودند. همین الان هم در حوزه میانجی گری حضور دارند. یکی از گروه های متخصص ایفای نقش در ماجرای طلاق مددکاران اجتماعی هستند.

وی یادآور شد: بحث بعدی در زمینه حمایت از افرادی است که به هر دلیلی طلاق می گیرند. این حمایت از طریق آموزش جهت توانمندسازی افراد است و یا حمایت از طریق سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد صورت می گیرد. یکی از گروه هایی که مشمول حمایت مستمر می شوند افرادی هستند که طلاق گرفته اند.

حسن موسوی چلک در پایان گفت: در مورد فرزندان طلاق و حضانت آنها پیگیری و حمایت های اجتماعی بعد از طلاق وجود دارد. مددکاران اجتماعی در اینجا هم حضوری پررنگ ایفا می کنند.  به طور کلی مددکاران اجتماعی هم در پیشگیری سطح یک و اطلاع رسانی و هم در آگاهی سازی، مداخله و توانمندسازی حضور موثر دارند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پونه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
۰
۰
کرنا ضعیف و کند عمل کرد وعملکردهایی که از او تصور میشد وتوقع می‌رفت نداشت مگر خدا خودش همت کنه وگرنه ما را به خیر کرنا امیدی نیست تو کار خودشم مونده

نیازمندی ها