ناگفته‌هایی از «مختارنامه» که شاید بعد از یک دهه هنوز ‌ندانید

قرار بود جمشید هاشم‌پور «مختار» باشد

پخش چندین و چندباره «مختارنامه» در مناسبت ها، اگرچه در این سال ها انتقادهایی به جا را متوجه رویکرد تلویزیون نسبت به پخش این سریال تاریخی کرده است، اما قطعا این رویکرد از ارزش کار عواملی که هشت سال از عمرشان را معطوف به تولید سریالی تاریخی مذهبی با این حجم از پروداکشن کرده اند، کم نمی کند.
کد خبر: ۱۲۷۵۹۲۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمود فلاح، تهیه کننده ای که در کارنامه‌اش سریال‌هایی چون «مختارنامه»، «تفنگ سرپر»، «خوش رکاب»، «قبیله عشق» و فیلم هایی از جمله «رسم عاشق کشی»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین»، «جایی در دوردست»، «چراغی در مه» و ... به چشم می خورد، با سپری شدن بیش از یک دهه از نمایش اولیه سریال «مختارنامه»، معذوریت ها را برای بازگو کردن برخی حرف و حدیث ها و ناگفته ها از این سریال کمرنگ کرده است.
 
حالا فلاح از تمام مرارت هایی می گوید که به جان خریده تا کار به سامان برسد و روی آنتن برود. با این همه او همچنان مشتاق است که فرصتی دست دهد تا دوباره در کسوت تهیه ‌کننده، در ساخت یک مجموعه نمایشی فاخر نقش و سهمی داشته باشد.
 
بازپخش سریال «مختارنامه» از شبکه آی فیلم انگیزه ای است تا پای صحبت‌ های محمود فلاح بنشینیم و کم و کیف ساخت این مجموعه نمایشی که بارها به شکل های مختلف از تلویزیون پخش شده است را مرور کنیم.
فلاح در ابتدا با ابراز علاقه به تهیه سریال های تاریخی، می گوید که خیلی دوست داشته است سریالی از زندگی حضرت امام(ره) بسازد و حتی در زمان حیات ایشان، از طریق مرحوم حاج احمدآقا رایزنی ‌هایی هم در این رابطه کرده است که البته امام(ره) زیر بار نرفتند و موافقت نکردند.
 
قرار بود جمشید هاشم‌پور «مختار» باشد
 
او در پاسخ به اینکه قصه ساخت سریال «مختارنامه» از کجا آغاز شد؟ یادآور می شود: در سال ۱۳۸۱ تازه از مجموعه «تفنگ سرپر» فارغ شده بودم که سیمافیلم پیشنهاد ساخت سریال «توابین» را با فیلمنامه ‌ای از محمدابراهیم سلطانی ‌فر و کارگردانی مرحوم سیف‌الله داد ارائه کرد. به مسئولان وقت سیمافیلم پیشنهاد ‌کردم که با توجه به تجربه موفق سریال امام علی(ع)، ساخت توابین را نیز به داوود میرباقری بسپارند.
 
فلاح درباره اینکه آیا مدیران وقت صدا و سیما هم روی داود میرباقری به عنوان کارگردان «مختارنامه» نظر مثبت داشتند؟ چنین اظهار می کند: بله؛ مشکلی نداشتند و از من خواستند که با میرباقری مذاکره کنم. البته میرباقری از بابت سکانس‌ های پایانی سریال امام علی(ع) که باب میلش نبود، کدورتی به دل داشت و ابتدا نپذیرفت، اما بعد با اصرار من قبول کرد که توابین را بسازد، به شرطی که فیلمنامه را از ابتدا خودش بنویسد. به این ترتیب، نگارش فیلمنامه سریال توابین که به «مختارنامه» تغییر نام داد از خرداد سال ۸۱ تحت نظارت حجت ‌الاسلام رسول جعفریان آغاز شد.
 
داود میرباقری و عزت الله ضرغامی
 
قرار بود جمشید هاشم‌پور «مختار» باشد
او در پاسخ به اینکه آیا باور به برخی کارگردانان برای ساخت سریال های تاریخی موجب نادیده گرفتن توانایی دیگر کارگردانان و به نوعی توزیع ناعادلانه فرصت ها نمی شود؟ توضیح می دهد: با کلیت این حرف موافقم، اما توجه داشته باشید که من در نزدیک به ۱۸ سال پیش، میرباقری را برای کارگردانی مختارنامه انتخاب کردم و در آن سال ‌ها شاخص‌ ترین سریال مذهبی تاریخی ما، امام علی(ع) بود. البته امروز می‌ توانیم به چهره ‌های جوان هم اعتماد کنیم و چنین فرصت‌ هایی را در اختیارشان قرار دهیم، به شرطی که مشاورانی مثل میرباقری را در کنار خود داشته باشند.
 
فلاح سپس درباره «مختارنامه» و زمان دقیق آغاز فیلمبرداری سریال یادآور می شود: پیش ‌تولید سریال از سال ۸۱ آغاز شد و نزدیک دو سال طول کشید. در اواخر فروردین سال ۸۳، تصویربرداری سریال به شکل آزمایشی و به مدت دو ماه در شهر کاشان کلید ‌خورد. گروه سازنده، این دو ماه آزمایشی را به نیت آزمون و خطا و برای سنجیدن توانایی‌ های عوامل فنی و تولید و بررسی کم و کاستی ‌ها در نظر گرفتند. به نظرم، حرکت بسیار درستی بود. به هر حال، کاستی‌ها و نقصان‌ها را دیدیم و اصلاحشان کردیم. من و میرباقری می‌دانستیم که این سریال یکی دو ساله جمع نمی‌شود و کار به درازا خواهد کشید، بنابراین باید گروه را تقویت می ‌کردیم. به شکل رسمی، ساخت سریال مختارنامه در اواخر اردیبهشت ۸۳ با حضور آقای لاریجانی، رئیس وقت سازمان صداوسیما در لوکیشن مسجد کوفه کلید ‌خورد و تصویربرداری آن سال ۸۸ به پایان رسید.
 
تهیه‌کننده مختارنامه در پاسخ به این پرسش که آیا از همان ابتدا قرار بود فریبرز عرب نیا ایفاگر نقش مختار ثقفی باشد یا به بازیگران دیگری هم فکر می کردید؟ گفت: در ابتدا قرار بود جمشید هاشم‌ پور بازیگر نقش مختار ثقفی باشد اما در جلسه نهایی گفت نگران است که مبادا با توجه به طولانی بودن زمان فیلمبرداری سریال، نتواند از پس کار بربیاید. با منتفی شدن حضور هاشم‌ پور، به سراغ فریبرز عرب‌ نیا رفتیم و با او به توافق ‌رسیدیم
 
او درباره همکاری با فریبرز عرب نیا توضیح داد: عرب‌ نیا خصوصیات اخلاقی خاصی دارد. با این حال، میرباقری همیشه از انتخاب و نحوه بازی عرب ‌نیا راضی بود. عرب‌ نیا کمترین برداشت ‌ها را هنگام فیلمبرداری داشت. هر چند عده ‌ای اعتقاد داشتند که اگر صدایش دوبله می‌ شد نتیجه کار بهتر می ‌بود، اما کارش در مجموع رضایت بخش بود.
 
فلاح در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط با علنا چه در مرحله نگارش فیلمنامه و پیش تولید و چه پس از آن و در طی فیلمبرداری سریال، توضیح داد: به دلیل حواشی‌ای که در زمان پخش سریال امام علی(ع) به وجود آمده بود، قبل از نگارش فیلمنامه مختارنامه، پنج ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شد و حتی به مرحوم دکتر جعفر شهیدی نیز مراجعه و با ایشان مشورت‌ هایی کردیم. در مرحله بعد، به قم سفر کردیم و ضمن دیدار با علما و مراجعی همچون آیت ‌الله مکارم شیرازی تائید و موافقت ایشان را برای ساخت سریال گرفتیم.
 
او درباره یکی از حواشی سریال مختارنامه در زمان پخش که مربوط به سکانس های حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا بود و البته هیچ گاه هم از تلویزیون به نمایش درنیامد، چنین اظهار کرد: اضافه شدن صحنه های کربلا به درخواست آقای ضرغامی بود. فیلمبرداری مختارنامه به پایان رسیده بود که ایشان به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما از ما خواست که با توجه به منتفی شدن ساخت مجموعه «امام حسین(ع)» صحنه ‌های مربوط به کربلا و روزهای تاسوعا و عاشورا را به مختارنامه اضافه کنیم. گروه برای گرفتن این تصاویر یک بار دیگر به شاهرود رفت و طی مدت چهار ماه، صحنه‌ های روز عاشورا که همان سکانس معروف حضرت ابوالفضل(ع) نیز در آن است، فیلمبرداری شد. یک روز هم خود آقای ضرغامی با تعدادی از نمایندگان وقت مجلس سر صحنه تصویربرداری آمدند و سکانس های فیلمبرداری شده کربلا و روز عاشورا را دیدند و علاوه بر تائید کار، از دیدن صحنه‌ ها متاثر شدند، اما این سکانس‌ های تاثیرگذار هیچ گاه فرصت نمایش در تلویزیون را به دست نیاوردند.
 
قرار بود جمشید هاشم‌پور «مختار» باشد
 
تهیه‌کننده «مختارنامه» درباره پخش این صحنه‌ها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته مدتی بعد برخی از این سکانس های حذف شده در فضای مجازی منتشر شد، آن هم با کیفیت بسیار پایین. مدت زمان صحنه ‌های مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) حدود ۱۸ دقیقه بود، در حالی که سکانس‌ های منتشرشده در فضای مجازی هفت تا هشت دقیقه بود، آن ‌هم ناقص و بی‌ کیفیت. از آنجا که فیلمبرداری مختارنامه به صورت ۳۵ میلیمتری بود، باید مراحل زیادی مثل صداگذاری، تدوین و... را پشت سر می‌ گذاشت تا آماده نمایش شود و احتمال داشت که در مسیر این مراحل، آن سکانس‌ ها به بیرون درز پیدا کرده باشد. ما هم پیگیر ماجرا شدیم، اما در نهایت مشخص نشد که چگونه و از طریق چه شخص یا اشخاصی به فضای مجازی رسیده بود.     محمود فلاح همچنین به  این پرسش به که با وجود همه مشکلاتی که به آنها اشاره کردید آیا همچنان حاضرید تهیه دیگر آثار نمایشی تاریخی مذهبی را بر عهده بگیرید؟ پاسخ مثبت داد و افزود: اگر تهیه‌ سریال «سلمان فارسی» را هم به من سپرده بودند با کمال میل می پذیرفتم.
 
او اضافه کرد: مختارنامه باعث شد دو بار سکته کنم و یک عمل قلب باز داشته باشم. با این حال، اگر توان و فرصتش فراهم آید، همچنان دوست دارم تهیه کننده یک کار فاخر مذهبی تاریخی باشم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها