یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی اعلام کرد که رئیس‌جمهور این کشور امروز خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از عراق را اعلام می‌کند و طی روزهای آینده، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را نیز اعلام خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۷۵۶۴۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (چهارشنبه) قصد دارد خروج تعداد بیشتری از نظامیان آمریکایی از عراق را اعلام کند.
 
بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، این مقام  آمریکایی همچنین اعلام کرد که ترامپ طی روزهای آتی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را نیز اعلام می‌کند.
 
این گزارش در بحبوحه جدال ترامپ و  مقام ارشد پنتاگون در خصوص عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق و افغانستان منتشر می‌شود.
 
ترامپ روز دوشنبه هفته جاری در اظهاراتی صریح فرماندهان ارشد پنتاگون را به جنگ‌افروزی متهم کرد و گفت که کارکنان پنتاگون احتمالاً «عاشق» او نیستند «زیرا چیزی جز جنگ نمی‌خواهند».
 
از طرف دیگر، «امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته طی مصاحبه‌ای در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت که نباید سیاست افغانستان را به آمریکا و تصمیم گیری‌های آنها مرتبط کنیم و کابل به صورت مستقل طرح‌ها و برنامه‌های خود را پیش خواهد برد.
 
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان ادامه داد: افغانستان معادن بسیار غنی دارد که در صورت خروج آمریکا و عدم حمایت مالی از دولت این کشور قادر است امور خود را ادامه دهد.
 
کاهش پیش‌بینی شده تعداد نظامیان آمریکایی مطابق با وعده قبلی ترامپ برای کاهش تعداد نظامیان کشورش در هر دو کشور جنگ زده عراق و افغانستان خواهد بود.
 
ماه گذشته، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا فاش کرد که طی ماههای آینده، تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در
افغانستان به زیر پنج هزار نظامی کاهش خواهد یافت.
 
ترامپ نیز پیش از این گفته بود که تمایلی ندارد که بیش از چهار هزار نظامی آمریکای در افغانستان حضور داشته باشند.
 
رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته ضمن تأکید بر این مسئله که انتظار دارد تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) بین چهار تا پنج هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند، گفت: «ما (نیروهای آمریکایی را) به چهار هزار کاهش می‌دهیم. ما هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم اما همیشه گفته‌ام که بخش زیادی از ما خارج خواهد شد».
 
طبق گزارش راشاتودی، چارچوب خروج تدریجی آمریکا از افغانستان در توافق ۲۹ فوریه (۱۱ اسفند ۹۸) معین شده است.
 
بر اساس این گزارش، ایالات متحده پیش از این حضور خود در عراق را کاهش داده است اما در خصوص افغانستان قصد ندارد این کشور را به طور کامل ترک کند.
 
پس از اقدام تروریستی دی ماه ۹۸ واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه یارانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شد اما واشنگتن با مقاومت در مقابل این درخواست، مدعی شد که حضور آمریکا در عراق، اقدام درست و مناسبی است.
 
ماه گذشته، ژنرال «کنت مک کنزی» رئیس سازمان تروریستی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) تأکید کرد که احتمالاً آمریکا حضور طولانی مدتی در عراق داشته باشد تا با باقیمانده‌های گروههای افراطی و تروریستی داعش و گسترش نفوذ ایران در عراق مقابله کند.
 
با اینحال، با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ لفاظی‌های ضدجنگ خود را در ماههای اخیر افزایش داده است و علیرغم وعده انتخاباتی ۲۰۱۶ خود مبنی بر پایان دادن به جنگ‌های ناتمام آمریکا در جهان، هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها