روایت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تنش‌های اخیر

استوری جدید گروسی با تگ ایران

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که کشورهای عضو شورای امنیت دست به دست هم دادند تا در برابر یکجانبه گرایی و زیاده‌خواهی آمریکا بایستند، اظهار کرد: سفر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، هیچ ارتباطی با بحث‌های مطرح شده اخیر در شورای امنیت ندارد.
کد خبر: ۱۲۷۴۵۷۲

یکجانبه گرایی آمریکا به بن بست خورده است/ ایران کماکان همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد

وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به شکست آمریکا در دوهفته اخیر در شورای امنیت که حتی دوستان اروپایی نزدیکش هم رای ممتنع دادند و از تصویب قطعنامه جلوگیری کردند گفت: آمریکا با شکست فاحشی مواجه شد، در پی جبران آن شکست درخواست فعالسازی مکانیسم ماشه که جزو بندهای برجام بود را به دبیرکل و اعضای دائم شورای امنیت داد.

جلال زاده این درخواست را در راستای جبران شکست آمریکا در دو هفته گذشته در صحن شورای امنیت دانست و افزود: پیامی که این شکست به جهانیان داشت این بود که یک جانبه گرایی آمریکا به بن بست خورده و رو به افول است. و دنیا و حتی کشورهای اروپایی هم این یک جانبه گرایی و قلدری بین المللی آمریکا را برنمی تابند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که غریب به اتفاق کشورهای اروپایی، روسیه و چین و حتی تروئیکای اروپایی معتقدند که از لحاظ حقوقی آمریکا نمی تواند از فعالسازی مکانیسم ماشه استفاده کند، اضافه کرد: آمریکا ادعا میکند که عضو مشارکت کنندگان در برجام است. کشورهای اروپایی استدلال میکنند مشارکت این کشور در برجام هم پایان است. اصلا ممکن است سازمان ملل و شورای امنیت در پذیرش اولیه درخواست آمریکا، مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت کند. یعنی اصلا این درخواست را به صحن شورای امنیت نیاورد. خوشبختانه اروپایی ها به هر بهانه و دلیلی، این درخواست را نپذیرفتند و همچنین روسیه و چین، در این زمینه با جمهوری اسلامی همراهی دارند. امیدواریم آمریکا اصلا در طرح اولیه این موضوع ناکام بماند و به موضوع به صحن شورای امنیت کشانده نشود.
 
جلال زاده ادامه داد: سیاست خارجی دنباله رو سیاست داخلی است؛ وقتی که ترامپ و دولتش در داخل با شکست و ناکامی های مواجه میشوند، این یک سیگنال به محیط بین الملل هست. شکست آمریکا در صحنه های بین المللی نتیجه بحران هایی است که در داخل آمریکا دولت ترامپ با آن دست به گریبان است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به آرا ممتنع اروپایی ها در درخواست آمریکا اذعان کرد: اروپایی ها در یک نقشه راه راهبردی دراز مدت، در حال فاصله گرفتن از یکجانبه گرایی آمریکا و میخواهند روی محور قدرت اروپایی خودشان سرمایه گذاری کنند. من معتقدم اگر اروپایی ها در این دو موضوع جلوی آمریکایی هایی رای ممتنع میدهند یا مخالفت میکنند، نه صرفا بخاطر حفظ منافع جمهوری اسلامی بلکه به دنبال حفظ منافع دراز مدت اتحادیه اروپا هستند. الان در این مقطع رایشان به سود جمهوری اسلامی هم هست.
 
وی در پاسخ به این سوال که شکاف ایجاد شده اخیر در شورای امنیت سازمان ملل به چه علت ایجاد شده است، افزود: این موضوع علت های مختلف دارد از جمله آن که اروپایی ها از دوران گذشته به دنبال هژمونی و تسلط قدرت خود در برخی مناطق دنیا بوده و هستند که در این میان یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین نقاط جهان منطقه غرب آسیا و کشوری به نام ایران بوده و هست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: بنابراین از طرفی مباحث داخلی آمریکا سیگنال های منفی را به کشورهای مختلف منتقل می‌کند و از طرف دیگر قدرت طلبی و خوی هژمون گرایی اروپایی ها منجر به این شد که اروپایی ها در مقابل آمریکا صف‌آرایی کنند.

جلال زاده با بیان اینکه در راهبرد امنیتی ۵۰ ساله آمریکا، چین و روسیه جزو دشمنان و رقبای اصلی واشنگتن قلمداد شده اند، گفت: این موضوع به طور رسمی اعلام شده و مسئله غیر شفاف و محرمانه ای هم نیست. بنابراین عوامل فوق دست به دست یکدیگر دادند تا همه دنیا در برابر یکجانبه گرایی و زیاده‌خواهی آمریکا بایستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در هفته های اخیر بر سر موضوعاتی چون قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و فعال سازی مکانیسم ماشه، ما شاهد تبلور ایستادگی و تقابل جامعه جهانی در برابر آمریکا و انزوای آن دولت در عرصه بین‌المللی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را چطور ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: این سفر هیچ ارتباطی با بحث‌های مطرح شده اخیر در شورای امنیت ندارد و اگر خاطرتان باشد آنها در آخرین قطعنامه خود ادعا کردند که ایران به تعهدات خود پایبند نیست و به توقعات و انتظارات آنها توجه لازم را ندارد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها