قاضی مسعودی مقام در هفدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد در پتروشیمی

هر اعمال قدرتی دارید انجام دهید/در این دادگاه به بن بست می‌خورید

هفدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۷۳۷۰۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، هفدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر امروز شنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه قاضی از متهم صمیمی خواست در جایگاه قرار گیرد و در ادامه دفاعیاتش از بیان حاشیه‌ها و مطالب تکراری خودداری کند.
 
متهم صمیمی مدعی شد: مبلغ ریالی مندرج در کیفرخواست فاقد ادله است.
 
این متهم ادامه داد: عمده ارزهای خریداری شده در بازار فرعی و به نرخ آزاد بوده است. من نه ارز خریدم، نه ارز فروختم و نه دستور دادم، چطور از این موضوع منتفع شدم.
 
متهم صمیمی گفت: سیاست گذار بر اساس سیاست‌های پولی و مالی کشور اقدام به اتخاذ سیاست‌ها
می‌کند و اتهامات در کیفرخواست انطباقی با مصوبات بانک مرکزی ندارد.
 
متهم صمیمی در ادامه گفت: استدعای عاجزانه دارم در مورد مسائل ارزی، از دستگاه‌های ذی ربط استعلام لازم به عمل آید و یا کارشناسان امر را در دادگاه فراخوانده تا موجب تضییع حقی نشود.
 
وی ادامه داد: در مورد فروش ارزهای مجتمع‌های دولتی باید بگویم این مطلب کذب محض است و نمی‌تواند اخلال ارزی محسوب شود.
 
قاضی بیان کرد: از نظر شما هیأت مدیره هیچ کاره است و خانم دری همه کاره است، همه اعداد را غلط می‌خوانید.
 
رئیس دادگاه اظهار کرد: رقم‌هایی که شما گفتید خیلی بیشتر است و اگر هست لااقل اقرار کنید. پول‌هایی که از تبدیل ارز گرفتید و شرکت خریدید غلط است. شما ١٢٠ میلیارد گرفتید و شرکت خریدید.
 
قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: در یک سال ١٢٠ میلیارد کسر داشته است و شرکت‌های متعدد خریده‌اید.
متهم صمیمی در ادامه افزود: در مورد بحث اخلال ارزی، لطفاً بررسی کنید اگر کسی عایداتی داشته به سزای عملش رسانده شود.
 
قاضی مسعودی مقام بیان کرد: در مورد چند پتروشیمی و پترول باید رسیدگی شود و پرونده به دادسرا ارجاع می‌شود تا به سایر اتهامات شما مانند پولشویی رسیدگی شود.
 
رئیس دادگاه اظهار کرد: شما از مطلب کذب گفتن ابایی ندارید، تمامی سرمایه شما طی این چند سال مشخص است و سرمایه گذاری شما بعد از خصوصی سازی به این شکل است که در کلی شرکت توانستید سرمایه گذاری کنید و همه آن ناشی از تغییر و فروش این ارزهاست.
 
قاضی مسعودی مقام ادامه داد: از صدف عسلویه، لردگان، ایلام، کازرون، فسا، جهرم، داراب و.. که تمامی تاریخ‌ها استخراج شده و غیر از این‌ها اساساً شما درآمدی نداشتید.
 
رئیس دادگاه خاطرنشان کرد: اینکه شما می‌گوئید سرمایه گذار هستید و درآمد داشتید باید بگویم که درآمدهای شما طی سال‌های مختلف مشخص است و اساساً امکان ندارد که بتوانید این میزان سرمایه‌گذاری را داشته باشید.
 
وی افزود: شما از این جیب در می‌آورید و در جیب دیگر می‌گذارید و می‌گوئید که دستور مدیرعامل است.
قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: شما بعد از ورود به پی سی سی دارای حدود ٧٠ شرکت شدید و شرکت‌های شما و علایی رحمانی مشخص است، این همه کارخانه و هتل در انگلیس و افغانستان و در داخل را از کجا آورده‌اید؟
 
رئیس دادگاه افزود: شما در ایران زمین هم بودید و الان پرونده آن تشکیل شده است.
 
وی گفت: پترول با یک زد و بند جابجا شده و، چون بدهی داشتید تهاتر را انجام دادید، شما به شرکت‌ها بدهی
داشتید و سپس آن را چند برابر کردید و پترول را نیز به دولت انداختید.
 
قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم صمیمی گفت: حداقل جزئی از صداقت را رعایت کنید. مظلوم نمایی درست نیست؛ شما یک کارمند جز را مسئول همه کاره می‌کنید؛ دفاعیات شما امروز بیانگر این است که خانم متهم دری همه کاره است.
 
وی عنوان کرد: دستگیری قریشی ارتباطی با شما ندارد، یکبار یک حقیقت را در دادگاه بگو.
وکیل مدافع متهم صمیمی با اشاره به آخرین رأی وحدت رویه بیان کرد: در جلسات گذشته نماینده دادستان آگاهی از مؤثر بودن اقدام را به عنوان عنصر معنوی مطرح کردند و این یک عنصر سیاسی است که چیزی در مورد آن گفته نشده است.
 
قاضی مسعودی مقام تاکید کرد: رأی وحدت رویه ارتباطی با این موضوع نیست.
وکیل مدافع صمیمی اظهار کرد: در مورد عوائد حاصل از نرخ تبدیل ارز باید بگویم که بررسی‌های سازمان بازرسی به این نتیجه نرسیده که موکل من محکوم شده باشد.
 
وی ادامه داد: در مورد اخلال مطلب مهمی که وجود دارد این است که اتهام انتسابی با اصل ٣٦ قانون اساسی در تعارض است، قید امثالهم برای ورود اتهام به موکل من استفاده شده است و اگر به این کیفیت دامنه جرم انگاری پیدا کند متوسل به قیاس شدیم که منع شده است.
 
وکیل مدافع متهم صمیمی بیان کرد: قیاسی که دادسرا در این موضوع کرده در تعارض بسیار واضح با اصل برائت
است.
 
در ادامه جلسه دادگاه قاضی خطاب به وکیل متهم صمیمی، گفت: شما می‌گوئید موکلین شما هیچ اطلاعی نداشتند و مدیران عامل بدون مصوبه هیئت مدیره اقدام کردند، نتیجه منطقی از اظهار نظر شما این است که مدیران عامل بدون اطلاع هیئت مدیره اقدام کردند، این‌طور نیست، مگر می‌شود هیئت مدیره از موضوعاتی به این مهمی اطلاعی نداشته باشد و کارمندان جز مانند متهم دُری این کار را انجام داده باشند، در رأی که صادر خواهد شد تمام مستندات، نگاه‌های مردم و مسئولین گذاشته خواهد شد، آقایان هر قدرتی دارند اقدام کنند ما درباره تعهدمان در شعبه خودمان پاسخگو هستیم، اینکه آقایان می‌گویند ما آنجا آدم داریم به همانجا مراجعه کنند. در این دادگاه با بن‌بست مواجه هستید.
 
در ادامه این جلسه دادگاه حسینی نماینده دادستان خطاب به وکیل متهم صمیمی گفت: در کیفرخواست توضیح داده شده است و اتفاقاتی که در یورونست اتفاق افتاده است منتسب به صمیمی است؛ عنصر مادی جرم نیز بیان شده است و مستند به فعل صمیمی هم است.
 
در ادامه این جلسه دادگاه قاضی از متهم ملکی شمس‌آبادی خواست در جایگاه قرار گیرد، قاضی خطاب به این متهم گفت: شما ارز را آورده‌اید و فروخته‌اید و دوباره آن را خریده‌اید و اسناد آن وجود دارد اسناد اقتصاد نوین در این باره وجود دارد، ما از صرافی‌ها هم پرسیده‌ایم گفتند که ارزها را فروخته‌اید و دوباره خریداری کردید؛ ارزهایی را که باید تسلیم پی‌سی‌سی می‌کردید فروخته‌اید و مابه‌التفاوت آن را برداشته‌اید ارزها را از داخل خریده‌اید؛ شما ارز را آوردید چرا فروختید؟ سند حسابداری اقتصاد نوین مشخص است و تفاوت آن نیز مشخص شده است، هم بانک اقتصاد نوین و هم صرافی‌ها این موضوع را تأیید کردند، حاشیه نروید. صداقت را رعایت کنید از اظهارات کذب خودداری کنید در جلسه قبل هم اظهارات کذب شما مشخص شد، اسناد بانکی آن موجود است، چند روز پیش ما دوباره استعلام کردیم و آن‌ها این موضوع را تأیید کردند.
 
قاضی خطاب به این متهم گفت: تهدیداتی که کرده‌اید، اقدامات و فشارهایی که به سیستم‌ها وارد کردید؛ جناب‌عالی، اقوام، فرزند و برادرتان را به سیستم می‌فرستید و غیر مستقیم تهدید می‌کند سفره این مسائل برچیده شده است.
 
متهم پاسخ داد: من کسی را تهدید نکردم و اطرافیانم این کار را نکردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها