مطالعه جدید نشان می دهد مصرف دو بار در روز ویتامین D و کلسیم به از بین رفتن حالات سرگیجه کمک می کند.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۵۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، دکتر «جی سو کیم»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ملی سئول کره جنوبی، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد برای افراد مبتلا به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم، مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم، راهی ساده و کم خطر برای پیشگیری از بروز مجدد سرگیجه است.»
 
سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش خیم زمانی روی می‌دهد که تغییر ناگهانی در وضعیت سر موجب ایجاد حس چرخش دورانی می‌شود. این نوع سرگیجه از شایع‌ترین انواع سرگیجه است. در درمان این سرگیجه، پزشک یک سری حرکات سر را بر روی بیماران انجام می‌دهد تا ذرات داخل گوش که باعث ایجاد این حس می‌شود، تغییر یابد اما این شرایط اغلب عود می‌کند.
 
در این مطالعه، ۹۵۷ نفر در کره جنوبی که مبتلا به این نوع سرگیجه بودند مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. افراد یک گروه از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کردند و گروه دیگر، داروهای کنترل سرگیجه را دریافت می‌کردند. سپس محققان به افراد گروه اول که مکمل مصرف می‌کردند و ۴۴۵ نفر بودند ویتامین D و کلسیم دادند که می‌بایست روزانه دو بار مصرف می‌کردند. در مقابل، ۵۱۲ نفر گروه دیگر هیچ یک از این موارد حتی مکمل را مصرف نمی‌کردند. محققان دریافتند افرادی که به آنها مکمل داده شده بود، بعد از میانگین یک سال میزان سرگیجه شأن به طرز چشمگیری کاهش یافته بود.
 
محققان مشاهده کردند نرخ عود سرگیجه در دریافت کنندگان مکمل دارویی ۰.۸۳ بار بود در حالیکه در گروه دیگر این میزان ۱.۱۰ درصد بود.
 
سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم، نوعی اختلال در گوش داخلی است که در آن تغییر در موقعیت سر فرد منجر به احساس چرخش یا حرکت می‌شود. علائم این سرگیجه به ویژه هنگام جابجا شدن به سمت دیگر در حین خواب یا خمیده شدن سر به سمت عقب رخ می‌دهد. معمولاً پس از برطرف شدن علائم، فرد می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهد و همراه با بیماری، نشانه عصبی یا شنوایی دیگری وجود ندارد. قابل ذکر است هر حمله نیز حدود یک دقیقه به طول می‌انجامد و با حالت تهوع همراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها