درباره ویژگی‌های شخصیتی افراد کاریزماتیک بیشتر بدانید.
کد خبر: ۱۲۷۲۵۷۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا به حال در اجتماع یا جمع دوستانه خود، واژه " کاریزما " به گوشتان خورده باشد و یا تا به حال برایتان پیش آمده که  راه و روش کسی را بی چون و چرا بپذیرید و خود را شیفته او بدانید. اگر با چنین شرایطی روبرو بوده یا هستید باید بدانید که این همان کاریزمای شخصیتی است.
 
کاریزماتیک بودن، یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که به دلیل داشتن برخی از ویژگی ها، الگوی افراد دیگر محسوب می‌شود تا جایی که حتی برای این افراد جامعه الهام بخش است.
 
کاریزماتیک بودن، از جمله ویژگی شخصیتی است که اگرچه افراد زیادی در سراسر دنیا دارای این ویژگی نیستند، امّا آن‌هایی هم که از آن بهره‌مند هستند با قدرتی که دارند می‌توانند گروه زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهند و درواقع، آن‌ها را به سوی خود جذب کنند.
 
کاریزما، کلمه‌ای یونانی به معنای موهبت است  و ماکس وبر،  برای نخستین بار در قرن نوزدهم نظریه رهبری کاریزماتیک را مطرح کرد.
 
رهبر کاریزماتیک فردی است که در به وجود آمدن رابطه‌ای تاثیرگذار، بدون استفاده از زور یا پاداش مالی موفق است و توانایی الهام بخشی و تلقین به پیروان خود را دارد چرا که ارتباط رهبران کاریزماتیک با پیروانشان رابطه مرید و مراد است و آن‌ها نمادی برای برخی از ارزش‌ها شمرده می‌شوند.
 
در حقیقت، پیروان نسبت به رهبران خود رابطه‌ای عاطفی دارند و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند ماوراء هنجار‌های پذیرفته شده در جامعه است.
 
مهرداد ثابت، روانشناس در رابطه با افرادی دارای ویژگی کاریزما اظهار کرد: افراد دارای کاریزما، الهام بخش، گرم و صمیمی هستند و شخصیتی تاثیرگذار، دوست داشتنی و قابل اعتماد دارند؛ به طوری که اغلب مردم در حیطه کار و تجارت خود علاقه دارند با آن‌ها همکاری کنند و ایده‌های آن‌ها با استقبال خوبی روبرو می‌شوند و افراد تحت تاثیر ایده‌های آن‌ها قرار می‌گیرند.
 
وی در خصوص ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک بیان کرد: افرادی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند ویژگی‌هایی دارند که یکی از آن ها، صدای فرد است که در اولین برخورد می‌تواند تاثیر زیادی روی شنونده بگذارد و تا حدی به وی کمک کند تا شخصیت فرد مقابل را بشناسد.
 
این روانشناس تصریح کرد: صدای قاطع و با صلابت، یکی از رکن‌های کاریزماتیک بودن فرد است چرا که لحن صحبت و ریتمی که او به حرف زدن خود می‌دهد، می‌تواند مخاطب را جذب یا دفع کند. از اینرو، هرچه صدا زیباتر باشد طبیعی است که تاثیرگذاری اش هم بیشتر باشد. به همین دلیل وقتی فرد به طور ماهرانه صحبت می‌کند می‌تواند امیدوار باشد که توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.
 
ثابت گفت: اعتماد به نفس، یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی افراد کاریزماتیک است چرا که اعتماد به نفس, توانمندی در انجام کار‌ها با انگیزه درونی و به شکلی قاطع و محترمانه است که فرد هیچ گونه نگرانی ندارد که دیگران چه فکری درمورد او می‌کنند.
 
وی ادامه داد: نفوذ کلام یا فن بیان از دیگر ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است که در این خصوص باید گفت همان طور که افراد , اصول نوشتن را در مدرسه و از طریق تمرین در مدت زمانی معین می‌آموزند، می توانند سخنوری را از طریق آموزش و با تمرین مداوم یاد بگیرند و افرادی که در صحبت کردن خود توانایی بالایی دارند باید به این نکته توجه کنند که صِرف توانمند بودن در صحبت کردن و خواندن مطالب, نمی توانند خود را از کسب مهارت فن بیان محروم کنند و در این میان باید گفت که نباید از جادوی کلام خود غافل شد!
 
این روانشناس افزود: مثبت اندیشی و امید همیشگی و یافتن راه حل مناسب برای برطرف شدن مشکلات از دیگر ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است چرا که آن‌ها هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی ناامید نمی‌شوند  و در مقایسه با دیگران,  همیشه نگاه عمیق تری به مسائل دارند.
 
در این میان، پرسشی که برای اغلب افراد علاقه‌مند به ویژگی شخصیتی کاریزماتیک مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانند کاریزمای خود را افزایش و ارتباطات خود را بهبود دهند؟!
 
ثابت، در خصوص افزایش کاریزما در افراد و بهبود ارتباطات بیان کرد: آدم‌ها تمایل به همکاری با افرادی دارند که به آن‌ها علاقه‌مند هستند. از اینرو، شما به عنوان فردی که قصد دارید این ویژگی شخصیتی را در خود تقویت کنید باید به صورتی رفتار کنید که دوستتان داشته باشند و در این میان هم از دو ویژگی مهم صبر و ادب غافل نشوید.
 
وی تصریح کرد: مردم جذب آدم‌هایی می‌شوند که سَرِ حرف خود می‌ایستند و اگر قولی می‌دهند و یا حرفی را بیان می‌کنند آن را به خوبی و با دقت, در همان زمان مشخص یا زودتر از آن انجام می‌دهند.
 
این روانشناس تاکید کرد: مردم به انسان‌های خوش قلب اعتماد می‌کنند. از اینرو، وقتی به آن‌ها توصیه می‌کنید که به آن‌ها بیشتر از خودتان سود می‌رسانید به خوش قلب بودنتان ایمان می‌آورند که نباید از این موهبت الهی غافل شوید.
 
ثابت در رابطه با اهمیت صداقت به عنوان یکی از راه‌های افزایش کاریزما و بهبود ارتباطات گفت: مردم دوست دارند که سرمایه خود را در اختیار افراد صادق، سالم و بااخلاق قرار دهند. از اینرو توجه کنید درخصوص مطالب بازاریابی به هیچ عنوان دروغ نگویید.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اغلب, ویژگی‌های مثبت افراد کاریزماتیک باعث تمایز آن‌ها از دیگر افراد جامعه می‌شود که باید به این موضوع توجه کرد که این ویژگی را می‌توان به صورت اکتسابی بدست آورد و به خوبی تقویت کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها