تحلیلگر مسائل اروپا درباره عدم همکاری اقتصادی اروپاییان با ایران گفت: شرکت ها و صنایع اروپایی به تجارت با آمریکا وابستگی دارند و تحریم های آمریکا موجب هراس آنها است. وقتی اروپا بر سر این دو راهی قرار گرفت به دلیل حجم بالای مبادلات با طرف آمریکایی جانب آمریکا را گرفتند.
کد خبر: ۱۲۷۲۴۴۳

پیروز ایزدی تحلیلگر مسائل اروپا در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، شاهد عدم عمل به تعهدات اروپاییان در خصوص برجام بودیم آیا نتایج انتخابات آینده آمریکا می تواند در استقلال رای اتحادیه نقشی داشته باشد؟ گفت: اگر نتایج انتخابات آمریکا به نحوی باشد که سیاست های آمریکا در قبال ایران تغییر کند یا حتی آمریکا مجددا به برجام برگردد می توان انتظار داشت مسیری برای نرمال شدن و تجارت اروپا و ایران باز می شود. چون در این شرایط فعلی عملا اروپا تجارت با ایران را متوقف کرده است.
 
وی در ادامه این مصاحبه افزود: اگر بر اثر نتایج انتخابات گشایشی حاصل شود و آمریکا به برجام برگردد و تحریم ها برداشته شود مسلما تغییراتی در مواضع اروپاییان بوجود می آید و موانع تجارت طرفین برداشته می شود.
 
ایزدی با اشاره به راهبرد ایران در این زمینه باید چگونه باشد گفت: وزارت امور خارجه ایران بیانیه ای صادر و اعلام کرد که ایران نتوانسته است از مزایای برجام بهره مند شود و این مساله وضعیت را برای ایران دشوار کرده است. اروپاییان به این موضوع واقف هستند. ولی شرکت ها و صنایع اروپایی به تجارت با آمریکا وابستگی دارند و تحریم های آمریکا موجب هراس آنها است. وقتی اروپا بر سر این دو راهی قرار گرفت به دلیل حجم بالای مبادلات با طرف آمریکایی جانب آمریکا را گرفتند. از طرفی اراده سیاسی لازم در میان رهبران اروپایی وجود نداشت تا به راه حل هایی برسند و بحث اینستکس به جایی نرسید. از این رو اروپا به لحاظ امنیتی و اقتصادی وابستگی هایی به آمریکا دارد.
 
او به سرانجام مکانیسم ماشه اشاره کرد گفت: مکانیسم ماشه در برجام پیش بینی شده بود و آمریکا می توانست از طریق برجام از این امکان استفاده کند ولی با توجه به خروج آمریکا از برجام استفاده از این بند عملی نشد و امروز با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا اروپا در این مساله صبر می کند چون نتایج انتخابات می تواند سیاست ها را به طور کلی تغییر دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها