یک اپیدمیولوژیست می گوید در صورتی که شرایط حاکم بر جامعه تغییر نکند با موج های سوم و چهارم کرونا نیز روبرو خواهیم شد که بسیار سنگین تر از موج های اول و دوم است.
کد خبر: ۱۲۷۲۳۶۲

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر محمدرضا محبوب فر اپیدمیولوژیست در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: واکسن کرونا مثل واکسن آنفولانزا حقیقی است. واکسن آنفولانزا هر سال مجددا تهیه و توزیع می شود چرا که ویروس ها و باکتری های که منجر به ایجاد این بیماری می شوند مرتب در شرایط محیطی جهش پیدا می کنند و منجر به تولید گونه های جدید ویروس و یا باکتری می شوند.

محبوب فر افزود: به همین دلیل است که واکسن بیماری آنفولانزا هر یک سال باید تجدید شود. در رابطه با کرونا همین وضعیت وجود دارد. بیماری کرونا از خانواده کروناویروس ها محسوب می شود که قبلا منجر به تولید بیماری های تنفسی نظیر آنفولانزا و سارس در سطح جهان شده است.

این اپیدمیولوژیست گفت: در مورد واکسن کرونا اصل بر این است که پایه اولیه واکسن تهیه و تولید شود و وقتی پایه اولیه فراهم شد برای سال های آینده قابل تجدید خواهد بود.

محبوب فر ادامه داد: در مورد واکسن کرونا خبرهای خوبی وجود دارد. این واکسن هم اکنون با یک سرمایه گذاری اولیه در آمریکا و روسیه مراحل پایانی را پشت سر می گذارد و به زودی احتمالا تا پایان امسال وارد بازار می شود.  

محبوب فر ادامه داد: آزمایشات نهایی این واکسن انجام شده و محققان برای پشت سر گذاشتن مراحل پایانی آزمایش، پای کار هستند. این واکسن در صورت پشت سر گذاشتن آزمایشات نهایی در بلوک غرب و بلوک شرق به تولید انبوه خواهد رسید و در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. پیش بینی می کنم با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل های مربوط به آن، این واکسن قطعا تا پایان سال میلادی جاری در اختیار مردم جهان قرار می گیرد.

وی بیان داشت: واکسن ضدکرونا بر اساس اطلاعاتی که به گوش می رسد همین طور که در حال طی کردن آزمایشات نهایی است و بسیار هم موفقیت آمیز بوده در اختیار برخی از افراد نیز قرار گرفته.کشف واکسن کرونا خبری بسیار جدی است. مردم هم باید همچنان پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را تا زمان عرضه جهانی واکسن ضدکرونا رعایت کنند. البته وقتی واکسن به مرحله تولید انبوه رسید اطلاع رسانی های دقیق در این رابطه انجام خواهد شد.

دکتر محبوب فر در رابطه با دامنه زمانی موج دوم شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: موج دوم تا زمانی که گرایشی به عقل گرایی وجود نداشته باشد ادامه دارد. آمار مرگ و میرها همچنان بالای 200 نفر است و این آمار تلفات قطعا افزایش پیدا می کند. فضای کشور عادی نیست. این فضا حتی بحرانی و شبه بحرانی هم نیست؛ ما با یک اَبَر بحران جهانی روبرو هستیم. تا زمانی که این نگرش در دولت به وجود نیاید که ما با یک اَبَر بحران جهانی روبرو هستیم کماکان موج دوم ادامه خواهد داشت.

این اپیدمیولوژیست یادآور شد: اگر موج دوم تا شهریور ماه به ثبات و پایداری نسبی رسید می توان امیدوار بود که در فصل پاییز و زمستان مشکلات کمتری پیش روی ما باشد اما انگار وضعیت کشور به سمتی رفته که این بیماری تا شهریور ماه هم کنترل نخواهد شد. ما پس از اواخر شهریور ماه موج سوم در پاییز و موج چهارم در زمستان می شویم.

او خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان و مرگ و میر مربوط به ویروس کرونا از چیزی که اکنون رقم می خورد بیشتر خواهد شد و با یک فاجعه انسانی روبرو می شویم.

وی گفت: برخی از سیاست های ما در چارچوب مبارزه با کرونا بر اساس ایمنی گله ای و یا همان ایمنی جمعی صورت می گیرد. در صورتی که ایمنی گله ای برای بیماری های تنفسی مانند کرونا اصلا صحیح و درست نیست و جنبه عینی و واقعی نخواهد داشت.

محبوب فر در ادامه گفت: حریرچی معاون کل وزارت بهداشت یک بار به بیماری کرونا مبتلا شدن ولی اکنون وقتی در محل های مختلف مانند بیمارستان ها، تریبون و سایر اماکن حضور پیدا می کند، ماسک دارد. این نشان دهنده این است که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا بر این نکته صحه گذاشته اند که چیزی به نام ایمنی جمعی یا گله ای وجود ندارد.

این اپیدمیولوژیست اذعان داشت: دولت باید اهتمام لازم را در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه داشته باشد و به پیشنهاد و توصیه اکتفا نکند. پروتکل ها به مثابه قانون باید به مردم ابلاغ شود و این قانون هم باید لازم الاجرا باشد. هرگونه تخلف از سوی شهروندان باید گزارش شود و حتما برخورد مناسب قضایی با متخلفان صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: مردم امروز تحت فشارهای اقتصادی هستند و مشکلات معیشتی دارند. به همین شاید بسیاری از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و اگر هم آن را انجام بدهند به صورت نیم بند و ناقص است. تاکید می کنم که تا اطلاع ثانوی هرگز تجمعی در کشور برگزار نشود چرا که هر تجمع مساوی است با شیوع بیشتر ویروس کرونا.

دکتر محبوب فر در پایان گفت: پیش بینی می کنم برگزاری کنکور تا 60 درصد نرخ ابتلا به ویروس کرونا را در کشور 60 برابر بیشتر کند، آن هم بیماری خطرناکی که ایمنی گله ای و جمعی برای آن وجود ندارد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها