یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با جام جم آنلاین:

دلار در پنجاه ساله اخیر 2350 برابر شده

«دولت قصد کنترل دلار را ندارد» این کارشناس اقتصادی با ذکر این نکته گفت: «دادن دلار ارزان به وارد کننده ها به ضرر اقتصاد بوده».
کد خبر: ۱۲۷۱۸۰۰

نصر الله برزنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین روند بازار بورس و بازار ارز را همچنان صعودی خواند و اعلام کرد: «من نشانه ای از کنترل بازار ارز توسط دولت نمیبینم. فعلا دولت و بانک مرکزی قصدی برای کننترل دلار در بازار ندارند تا مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت را کنترل کند».
 
برزنی با اشاره به این نکته که همواره نقدینگی، تورم و قیمت دلار رو به افزایش بوده، بیان کرد: «در سال 1350 حجم نقدینگی کشور 296 میلیارد ریال بود و در سال 1398 حجم نقدینگی به 2470 هزار میلیارد ریال رسیده است یعنی حدود 8336 برابر شده و در این مدت تورم نیز 3614 برابر شده در حالی که قیمت دلار از 67 ریال در سال 50 به 157500 ریال در سال 98 رسید و تنها 2350 برابر شده است. طبق تئوری های اقتصادی رابطه مستقیمی بین حجم نقدینگی و تورم و ارزش پول ملی در برابر ارز های معتبر خارجی است ولی میبینیم که دلار نسبت به تورم یا نقدینگی با روند کند تری افزایش داشته است».
 
این کارشناس اقتصادی علت روند کند افزایش دلار را تلاش دولت ها برای کنترل قیمت دانست و عنوان داشت: « دولت ها به دلایل مختلف نخواستند که افزایش حجم نقدینگی به مردم تحمیل شود و با حمایت از دلار و دادن سوبسید به واردکننده ها و تولید کننده ها اجازه ندادند قیمت دلار متناسب با حجم نقدینگی افزایش پیدا کند».
 
وی ضررهای اقتصادی ناشی از این کنترل قیمت دلار را شرح داد: «با دادن دلار ارزان به وارد کننده ها، کالاهای داخلی نتوانسته اند به رقابت با کالای ارزان وارداتی بپردازند و این کار تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها را در پی داشته است. همچنین عده ای دلار را به قیمت کم میگرفتند تا واردات داشته باشند ولی آن را در بازار آزاد میفروختند».
 
برزنی روند کنترل قیمت دلار را در چهل ساله اخیر به ضرر صنایع و تولید داخل خواند و تصریح کرد: «تجربه 40 ساله نشان داده که حمایت ها از دلار به ضرر اقتصاد کلان کشور بوده و قاچاق در نتیجه این مداخلات رخ میداده است. ولی با آزاد شدن قیمت آن میتوان به تولید کننده داخلی فرصت رقابت داد».
 
این کارشناس بازار سرمایه افزایش قیمت دلار و طلا را به نفع بورس دانست و اظهار داشت: «بخش مهمی از تولیدات این شرکت ها مانند پتروشیمی، فولاد و مس صادرات دارند و با کاهش قیمت دلار درآمد خارجی این شرکت ها کاهش پیدا میکند و این کاهش درآمد بر قیمت سهام اثر میگذارد . همچنین با افزایش قیمت دلار و ایجاد فضای رقابتی در داخل هم بهتر میتوانند تولیدات خود را بفروشند و ارزش سهامشان بالا میرود».
 
وی در پایان با افزایشی خواندن قیمت دلار و طلا در آینده، افزود: «برای بازار سرمایه پیش بینی میکنم که این روند افزایشی با شیب ملایم تری ادامه خواهد داشت. البته نوسان جزئی از بازار است ولی روند حرکت افزایشی خواهد بود».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها