«سهام شرکت های کوچکتر بازار بورس دیگر جذابیت قیمتی ندارند» یک کارشناس با ذکر این نکته گفت: «فعالین بورس ترجیح میدهند روی سهام دولتی سرمایه گذاری کنند».
کد خبر: ۱۲۷۰۸۱۲

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین علت تغییرات شاخص بورس را اختلاف شاخص کل و شاخص هم‌وزن دانست و اعلام کرد: «با مقایسه شاخص کل و شاخص هم وزن در سال ۹۸ و امسال میبینیم که یک عقب ماندگی بزرگ در شاخص کل نسبت به شاخص هم وزن از نظر بازدهی داریم و تجربه نشان داده که این دو در بازه زمانی بلند مدت به سمت هم میل می‌کنند. این میل از طریق افزایش یا کاهش هر کدام می‌تواند باشد».
 
رضاپور اقبال فعالین بازار به سهم های بنیادی را به این صورت شرح داد: «چند وقتی است شرکت های بزرگ بازار نمادهای شاخص ساز شده‌اند و مورد توجه قرار گرفته اند. در چند هفته اخیر شاهد هستیم که توجه فعالین بازار سرمایه به شرکت های بنیادی و بزرگتر بازار بیشتر شده که اینها شامل صنعت فلزات اساسی و صنعت پتروشیمی و معدنی ها می‌شود. در این مقطع شاهد رشد بیشتر این گروه نسبت به سایر شرکت های کوچکتر بازار سرمایه هستیم».
 
این کارشناس بازار سرمایه درباره علل اقبال به نمادهای دولتی گفت: «در حال حاضر شاخص کل مثبت‌ است ولی شاخص هم وزن رقم های پایینی ثبت میکند. این وضعیت در آینده هم ادامه خواهد داشت زیرا سهام شرکت های کوچکتر بازار بورس دیگر جذابیت قیمتی ندارند و با قیمتهای دلاری امروز نمیتوان دلایل موجهی برای خرید آنها با دید کوتاه مدت داشت. به همین خاطر شرکت های بزرگتر به دلیل عقب ماندگی که داشتند و به واسطه این که قیمت دلار اثر بیشتری روی آنها دارد، همچنان پرتقاضا هستند».
 
وی هجوم نقدینگی را همچنان به سود بازار خواند و اظهار داشت: «به دلیل افزایش شاخص در چند ماه اخیر از جذابیت کلی بازار کاسته شده ولی ممکن است هجوم نقدینگی و افزایش بیشتر قیمت دلار در ماه های آینده و گشایش های دیگر به سودآوری شرکت ها کمک کند».
 
رضاپور حمایت های دولتی از بازار بورس را علت رونق سهم های خاص بیان کرد و عنوان داشت: «فعالین بازار سرمایه نیم نگاهی به etf های دولت و صنایع در شرف واگذاری دارند. اما حمایت ها از بازار سرمایه است که منجر به حفظ رونق این بازار میشود. با توجه به رویکرد حاکمیت اقتصادی کشور و توجهی که به اهمیت و جایگاه بازار سرمایه شده، انتظار می‌رود که جهت گیری سیاست ها به سمتی باشد که به سود شرکت ها منجر شود و بتواند رونق را حفظ کند. طبیعتاً به واسطه اینکه فعالین بازار سرمایه معتقدند سهامی که برای دولت است، مورد حمایت دولت قرار میگیرد و ترجیح می‌دهند روی اینها سرمایه گذاری کنند تا حتی اگر فشار فروش افزایش پیدا کرد، حمایت منابع دستوری روی این سهم ها فعال تر باشد و نقدشوندگی بهتری داشته باشند. به همین دلیل معاملات این دسته شرکت ها بهتر انجام میشود. البته اصلاح ساختار این شرکت ها و افزایش سرمایه شان نیزدلایل موجهی برای اقبال بازار است».
 
این کارشناس سرمایه با اشاره روند بازار در سالهای قبل عنوان داشت: «در سالهای قبل سهام شرکت های کوچک بازار رشد زیادی داشتند، در حالی که شرکت های بنیادی و شاخص ساز امروز به دلیل بازده کمتر، رشد نمیکردند در نتیجه شاخص کل هم بازدهی کمتری داشت، در حالی که شاخص هم وزن بازدهی خوبی می‌داد. شرکت های بنیادی متعادل معامله میشدند در حالی که شرکت های کوچک بازار رشد داشتند و شرکت های بزرگ تنها نظاره گر این داستان بودند. امروزه سهام بسیاری از این شرکت ها دلایل موجه بنیادی ندارند و بیشتر به گرایش بازار به واسطه کاهش ارزش پول ملی و حذف چهار صفر و رخدادهای روانی این چنینی رشد یا ریزش دارند که اینها دلایل موجهی برای سرمایه گذاری در تمام شرکت ها نیست».
وی در آخر به افرادی که وارد بورس میشوند توصیه کرد از فشار روانی رخدادها فاصله بگیرند و با توجه به وضعیت سودآوری شرکت ها سرمایه گذاری بلند مدت انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها