دیروز بالاخره استفاده از ماسک در تمام محل‌های سرپوشیده اجباری شد و آن‌طور که بیشترمان در سطح شهر، ادارات، بانک‌ها و حمل‌ونقل عمومی شاهد بودیم ‌اغلب شهروندان این مقررات را رعایت کردند.
کد خبر: ۱۲۷۰۵۳۳

این مساله باعث خوشحالی است و قطعا می‌تواند مقدمه‌ای برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان باشد.

اما هموطنان باید توجه داشته باشند فقط زدن ماسک 50 درصد موارد ابتلا به کووید 19 را کم می‌کند و مردم باید با وجود زدن ماسک، سایر ضوابط بهداشتی لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت کنند، زیرا افراد حتی اگر ماسک هم زده باشند، ولی فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را رعایت نکنند، بازهم ممکن است به کرونا مبتلا شوند؛ بنابراین نباید صرفا به زدن ماسک اکتفا کرد و در شرایط امروز رعایت فاصله حداقل یک متر و 80 سانتی‌متری به‌خصوص در اماکن سرپوشیده می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باشد.

امروزه استفاده عمومی از ماسک و رعایت فاصله‌ گذاری فیزیکی از سوی آحاد جامعه به عنوان دو اصل مهم برای کنترل همه‌ گیری کرونا در مجامع علمی جهان ثابت شده است.

همچنین متخصصان بهداشتی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان انتقال کووید 19 بر اثر تماس با سطوح آلوده کمتر از احتمال سرایت این بیماری از راه تنفس است. البته بازهم در مرحله سوم، یعنی بعد از ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی، مردم همچنان باید به پرهیز از تماس با سطوح آلوده نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند، بنابراین هنوز هم شستن مرتب دست‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از دچار شدن به کووید 19 باشد.

پایبندی مناسب شهروندان در اولین روز اجباری شدن استفاده از ماسک به رعایت این مقررات حاکی از آن است که در شرایط کنونی، بیشتر مردم متوجه اهمیت این موضوع شده‌اند، اما بازهم ممکن است جدی گرفتن استفاده از ماسک میان مردم تنها دو سه هفته دوام بیاورد و بیم آن می‌رود چند هفته دیگر خیلی‌ها همین مقررات را نیز نادیده بگیرند؛ بنابراین دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند صرف اجباری کردن استفاده از ماسک کافی نیست و باید نظارت مناسبی نیز از سوی دستگاه‌های اجرایی بر این مساله وجود داشته باشد. یعنی متولیان ادارات دولتی، بانک‌ها، مراکز خرید، حمل‌ونقل عمومی و سایر مراکز تجمع مردم هرکدام باید به نوبه خود بر محلی که متولی اداره آن هستند، نظارت کنند.

نکته دیگر آن که قانون زمانی قدرت اجرایی پیدا می‌کند که برخوردهای قهری نیز در آن درنظر گرفته شده باشد، بنابراین اگر می‌خواهیم اجباری بودن استفاده از ماسک در بلندمدت در جامعه جدی گرفته شود، باید راهکارهایی را هم برای برخورد قانونی با کسانی که این مقررات را رعایت نمی‌کنند، در نظر بگیریم.

در این زمینه خود وزارت بهداشت هم در صدر جایگاه نظارتی قرار دارد و کارشناسان این وزارتخانه باید با کسب‌وکارها و اداراتی که مسؤولان یا کارمندان آن اجباری بودن استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند، برخورد کنند. زیرا این روزها استفاده عمومی از ماسک به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل همه‌گیری کرونا شناخته می‌شود و ما برای کاهش آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان چاره‌ای جز رعایت جدی این مقررات نداریم.

دکتر داوود یادگاری‌ نیا - عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها