اوایل جنگ که دزفول مورد هجوم گلوله‌های توپ دشمن بود، کمبود کالا و بیکاری خیلی به مردم فشار می‌آورد. عبدالحسین به یک نفر گفته بود که شخصی به من پول می‌دهد تا به افراد نیازمند گوشت بدهم. شما هم اگر کسی سراغ داشتی بفرست پیش من تا گوشت بگیرد.
کد خبر: ۱۲۶۹۸۹۷

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، در این گزارش قصد داریم در مورد صاحب این نام توضیحاتی را از کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده است، ارائه کنیم.

قبل از پرداختن به شهید عبدالحسین کیانی معروف به جوانمرد قصاب دزفول، لازم است یادآوری شود محله جوانمرد قصاب یکی از محله‌های قدیمی شهرری است که با توجه به وجود بقعه جوانمرد قصاب، قدمت طولانی دارد و در حال حاضر یکی از ایستگاه‌های مترو تهران «جوانمرد قصاب» نام دارد. بنابراین شهید عبدالحسین کیانی معروف به جوانمرد قصاب دزفول نباید با جوانمرد قصاب شهرری اشتباه گرفته شود

محله جوانمرد قصاب از شمال به محله ملک‌آباد، از جنوب به محله دیلمان، از غرب به کوی انصاف و از شرق به محله ۱۳آبان و خیابان شهید رجایی ختم می‌شود. برخی از اهالی شهرری معتقدند که دلیل نامگذاری محله به دوران زندگی و فعالیت خیرخواهانه قصاب این محله برمی‌گردد به این قضیه که برای دستگیری و کمک به محرومان و مستضعفان تلاش کرده است.

اما نکته جالب اینکه این فرد فقط یک قصاب جوانمرد نبوده و در کتاب «برهان قاطع» نوشته «محمدحسین تبریزی» آمده است: «جوانمرد قصاب، نام پیشوای قصابان است.»

«مهران افشاری» نویسنده شرح کتاب‌های فتوت‌نامه هم در توضیح این کلمه می‌گوید: «در حال حاضر در فاصله تهران و مرقد حضرت شاه عبدالعظیم(ع) محله‌ای با نام جوانمرد قصاب داریم. جوانمرد قصاب برای مردم این محل معروف به یار امیرالمؤمنین(ع) است.

جوانمرد قصاب شهید کیست؟

اوایل جنگ که دزفول مورد هجوم گلوله‌های توپ دشمن بود، کمبود کالا و بیکاری خیلی به مردم فشار می‌آورد. عبدالحسین کیانی به یک نفر گفته بود که شخصی به من پول می‌دهد تا به افراد نیازمند گوشت بدهم. شما هم اگر کسی سراغ داشتی بفرست پیش من تا گوشت بگیرد. بعد از مدتی که فشار اقتصادی تا حدودی کمتر شده بود، آن فرد رفت پیش مشهدی عبدالحسین و به او گفت دوست دارم این فرد خیر را بشناسم و به‌ نوبه خودم تشکر کنم. کسی که در آن شرایط به فکر دیگران بود باید الگویی برای دیگران باشد. چون مداحی می‌کرد، این موارد را برای مردم بازگو می‌کرد که باعث گسترش کار خیر شود.

با اصرار زیاد او بالاخره عبدالحسین گفته بود که چون می‌دانم راضی نیست، اسمش را نمی‌گویم. ولی آن مداح دست‌بردار نبود و باز هم اصرار کرد و عبدالحسین با لبخند از جواب طفره می‌رفت. آخر سر، او که می‌دانست عبدالحسین هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید حتی به مصلحت گفت:

فقط یک سؤال؟ آن شخص خودت نیستی؟

عبدالحسین جواب داده بود «اگر بگویم نه، دروغ گفتم و اگر بگویم بله،ریا شده. اما راضی نیستم کسی خبردار شود،لااقل تا زنده‌ام»

جوانمرد قصاب دزفول کیست؟

از آن موقعی که امام سفارش کرد بروید به جبهه تا جوان‌ها خسته نشوند گفت «من هم باید برای عملیات‌های اصلی بروم» و بعدازآن دیگر به جبهه‌های پدافندی بسنده نکرد. او با داشتن هشت فرزند و کار زیاد در دامداری و مغازه قصابی، همه را رها کرد و به جبهه رفت.

عبدالحسین کیانی در عملیات فتح‌المبین شهید و به حمزه سیدالشهدای دزفول معروف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها