صنعت رسانه، رو به رشد و از نظر فناوری، پویا و متنوع است. به همین دلیل عملا توسعه این صنعت وابسته به نوآوری در آن است و بدون تکنولوژی این صنعت زمینگیر می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۹۸۷۴

ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) به عنوان تنظیم‌گر این حوزه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و وظیفه خود را تنها در این ببیند که یک‌سری قوانین و قواعد محتوایی بگذارد و بگوید همه باید به این قواعد تن بدهند. ساترا از ابتدا خود را یک تنظیم‌گر تسهیلگر تعریف کرده و عملا توسعه صنعت رسانه را به عنوان یکی از اهداف خود در نظر گرفته و بر این اعتقاد است که اگر ما صنعت رسانه داخلی را توسعه ندهیم هر چقدر قانون بگذاریم، در نهایت رسانه‌های خارجی غلبه پیدا می‌کنند.

در همین خصوص سعی کردیم توسعه صنعت رسانه را هدف خودمان قرار بدهیم و در این میان یکی از موضوعات مهم، اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با رسانه است.

مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر نشانه‌ای از رویکرد توسعه‌ای، حمایتی و فناورانه ساتراست.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این‌که تنظیم‌گری در فضای به‌شدت تکنولوژیک بدون استفاده از آن فضا و تنها با کمک از قوانین امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر ما برای انجام وظایف ذاتی خودمان هم نیازمندیم فناوری‌های نوین را در رسانه گسترش دهیم.

در اینجا هفت شتاب‌دهنده داریم که حدود20 شرکت استارت‌آپی در فاز اول آن مشغول به فعالیت شده‌اند و در حوزه‌های مرتبط با مالکیت فکری، حفاظت از داده‌های شخصی، تکنولوژی‌های پالایش محتوا، تحلیل داده و مرتبط با تنظیم‌گری به کار مشغول هستند و می‌توان گفت ترکیب متنوعی از شرکت‌ها و شتاب‌دهنده‌ها در این حوزه حضور دارند.

با توجه به دوره محدود شتاب‌دهی و تحول سریع فناوری‌ها در حوزه رسانه نمی‌شود خیلی منتظر بازدهی این شرکت‌ها ماند. فناوری‌ها این‌قدر سریع متحول می‌شوند که اگر ما خودمان را با آنها تطابق ندهیم،‌ فناوری‌های جهانی بر ما غلبه پیدا می‌کنند.

من فکر می‌کنم ما حتما محصولات فناورانه این شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های مستقر در آنها را باید خیلی زود در بازار ببینیم که البته بخشی از این شرکت‌ها هم محصولات نزدیک به بازار دارند و می‌توانند بخشی از نیازهای این حوزه را پوشش دهند.

افتتاح مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر، شروع یک حرکت فناورانه است و امیدواریم در فازهای بعدی روی این قضیه تمرکز بیشتری داشته باشیم و اتفاقات مهمی را در صنعت رسانه شاهد باشیم.

محمدصادق امامیان - رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها