سخنگوی دولت گفت: سهامداران عمده شرکت مخابرات در مجمع تصمیم به افزایش تعرفه گرفته‌اند و نماینده دولت در این مجمع که از وزارت ارتباطات است با افزایش تعرفه مخالفت کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۹۵۵۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ها، با بیان اینکه دختران جوان کشورمان که سرمایه‌های ایران هستند، گفت: نیازمند این هستیم که به سیاست‌گذاری مربوط به رشد و فعالیت دختران سرزمینمان برای حضور آنان در فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بپردازیم.

سخنگوی دولت افزود: تاکنون لوایحی درباره ممانعت از ازدواج اجباری، تمرکز از بازماندگی از تحصیلات، توسعه سوادآموزی دختران روستایی و عشایر کانون توجه دولت است

ربیعی گفت: خوشحال هستم بیش از ۵۰ درصد دانشجویان ما در مقاطع آموزش عالی را دختران ایرانی تشکیل می دهند و ۶۶ درصد از اشتغال ما از میان این دختران است. بخش اعظمی از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) با حضور دختران تشکیل شده است و این مسیری است که باید موانع روانی و فرهنگی را برطرف کنیم و مدام سیاست‌های معطوف به حضور و رشد و نشاط دختران سرزمینمان در عرصه های مختلف را فراهم کنیم

وی با بیان اینکه متاسفانه ما هفته گذشته شاهد اعمال خشونت‌هایی علیه دختران بوده ایم، گفت: این موضوع‌ها به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی دولت ارجاع شد و امیدواریم در قالب فرهنگ سازی آن را دنبال کنیم.

دستیار ارتباطات ریاست جمهوری با اشاره به نشست هفته گذشته هیات وزیران گفت: در جلسات اخیر دولت، کمیسیون‌ها و ستادها هم در حوزه مسائل داخلی با تمرکز بر مسائل اقتصادی و هم در حوزه خارجی مسائل متعددی را دنبال کردیم. در بحث اقتصاد مهمترین مسائلی در کمیسیون‌ها در جلسات مختلف دنبال شد بحث مسکن، ارز، کنترل قیمت‌ها، ضرورت افزایش تولید و جایگزین کردن تولیدات داخلی جای کالاهای نیم ساخته و کامل‌ساخته بود که مورد تصمیم گیری قرار گرفت و خوشبختانه در مقاطع مختلف تصمیم گیری واردات کالاهای بیشتری به ایران ممنوع می شود.

ربیعی افزود: درباره مسائل و سوالات مربوط به ارز و مسکن را در بخش خود پاسخ خواهیم داد. اما در موضوع همزمان سیاست خارجی و اقتصاد یکی از بحث ها بحث گسترش صادرات بود که خوشبختانه با فروکش کردن موانع کرونا، ۴۱ میلیارد دلار را برای سال ۹۹ هدف‌گذاری کردیم و آمارها نشان می دهد الان درحال برگشت به تعادل هستیم.

اثبات شکست انزوای ایران با تصویب پیش نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری با چین

ربیعی، تصمیم و مصوبه مهم جلسه گذشته هیات وزیران را در حوزه سیاست گذاری عنوان و تصریح کرد: پیش نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین به تصویب رسید که این امر پیشرفت بزرگی در تعمیق روابط با چین محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این طرح اثبات کننده شکست‌های امریکا و سیاست‌های این کشور برای منزوی کردن ایران و قطع ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی، و عزم جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با دیگر کشورها است. این راهبرد با اتخاذ رویکرد برد - برد و تاکید بر سیاست‌های متوازن جهت تامین منافع متقابل، نوید بخش همکاری‌های طولانی مدت هم هست.

ربیعی با برشمردن مواد مهم طرح همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: به رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی، تشویق چندجانبه گرایی، حمایت از حق برابر ملت‌ها، تاکید بر توسعه بومی دیدگاه های دو ملت از جمله مواد این طرح است. ایران و چین با داشتن روابط عمیق دو جانبه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در حوزه انرژی، زیرساخت‌ها، صنعت، علم و فناوری امروز گسترش قابل توجهی در گسترش روابط داریم و درحال تحقق این برنامه هستیم.

وی ادامه داد: این برنامه به اعتقاد ما فصل جدیدی در سپهر ارتباطات دو تمدن بزرگ چین و ایران باز خواهد کرد و گام مشترک در تعمیق روابط خواهد بود. بخش مهمی از آن با تفاهم صورت گرفته و مذاکرات انجام شده به زودی به مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

ربیعی ادامه داد: مفاد مهمی مانند گسترش همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری، گسترش همکاری‌های دانشگاهی در بخش فناوری و علم، ‌ تقویت و اجرای قانون و همکاری‌های امنیتی در حوزه‌های مختلف از جمله تروریسم، حمایت از یکدیگر در مجامع بین اللملی، گسترش همکاری‌های نظامی در این برنامه گنجانده شده است.

سخنگوی دولت افزود: در زیربخش هر یک از این موارد، طیف متنوعی از حوزه‌های همکاری مانند نفت خام، پتروشیمی، راه آهن، اتصالات دریایی با هدف ارتقای جاده ابریشم و مباحثی در کنار توسعه مانند ریشه کردن فقر و بهبود معیشت مردم در مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است. نحوه عملکرد و اجرا آن در مذاکرات جداگانه ای انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این مورد آغازی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قرار گیرد.

ربیعی ادامه داد: این یک نمونه و سرآغازی برای گسترش چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه با ملت‌های دوست و پایه‌ریزی بر روابط استراتژیک در جهت تامین منافع بلندمدت و متقابل با همه کشورهایی که تمایل دارند قرار بگیرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: آمادگی داریم بر همین اساس با همه همسایگان و کشورهای منطقه برای تنظیم یک نقشه راه روشن و جامع همکاری کنیم. و ما عمیقاً اعتقاد داریم که هیچ راهی جز چند جانبه‌گرایی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و میان منطقه‌ای برای مواجهه با چالش‌های متنوعی که پیش روی رشد و توسعه است، وجود ندارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: این مصوبه دولت می‌تواند سرآغازی برای پاسخ دادن به زیادی‌خواهی‌ها و سیاست‌هایی باشد که امروز در منطقه آسیا مایلند ایران را منزوی کنند و مقاومت ایران را در گوشه‌هایی بشکنند.

وی یادآور شد: این بخشی از سیاست خارجی و فعالیت بین المللی ما است که امیدواریم به بهبود زندگی، مردم ایران و مردم جمهوری خلق چین کمک کند.

قطعنامه ضد ایرانی آژانس ضعف حیرت‌آور اروپا مقابل آمریکا را نشان داد

ربیعی درباره اقدام اخیر سه کشور اروپایی درباره تدوین قطعنامه بر ضد ایران در آژانس بین‌المللی اتمی و سکوت آنها مقابل سیاست‌های، امریکا گفت: معرفی این قطعنامه گواهی بر عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات برجامی است که ناشی از ضعف حیرت آور آنها در برابر آمریکا می دانیم.

دستیار ویژه ارتباطات ریاست جمهوری گفت: ظاهراً سه کشور اروپایی تصمیم دارند به دلجویی مصیب بار خود از رژیم آمریکا ادامه دهند که به نفع اروپا در آینده جهان نیست و جهانیان رفتار اروپا مقابل یک ظلم و زور نظاره می‌کنند چیزی که در مذاکرات ادعا می‌کنند این ظلم را قبول ندارند و برابر خطرات یک رژیم یاغی که مقابل صلح و امنیت جهانی است به این شکل عمل می‌کنند در آینده این ظلم و فشار فقط علیه ایران نخواهد بود علیه خود اروپایی هم اعمال خواهد شد که شواهد آن نیز قابل مشاهده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: این قطعنامه موجب نخواهد شد بدون در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و رویه‌های سازمان‌های بین اللمللی خود را به توهم توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا پاسخگو بدانیم. تبدیل کردن امر جاسوسی به یک امر سیاسی، بدعتی تازه است که سازمان‌های جاسوسی با ادعای جاسوسی می‌خواهند سندهای معتبر بین المللی تولید کنند.

وی افزود: این قطعنامه حاکی از وجود نیات زیادی خواهانه غیر سازنده و غیر حرفه ای اعضای رای دهنده و پیش برنده قطعنامه است و یقینا بی پاسخ نخواهند بود و در حال بررسی همه گزینه های محتمل هستیم‌ و به زودی واکنش مناسب و حقوقی اتخاذ خواهیم کرد و ‌اعلام می‌کنیم.

مداخلات آمریکا در تعارض با قوانین بین المللی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین، اظهار داشت: حتما این دخالت غیرقابل قبول آمریکا را محکوم می‌کنیم و آن را تاسف برانگیز و شرم‌آور می‌دانیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما مراتب نگرانی کشور خودمان درباره این مداخلات را اعلام کردیم و نسبت به حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از چین، در نامه‌ رسمی این موضوع را به اطلاع وزارت امور خارجه چین رسانده‌ایم.

ربیعی عنوان کرد: در اینجا یکبار دیگر مواضع دولت را تاکید می‌کنیم. آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت برای اتخاذ چنین موضع‌گیری‌های مداخله‌آمیزی است و اینگونه مداخلات در تعارض روشن با قوانین بین المللی و نقص آشکار حق تعیین سرنوشت ملت‌ها قرار دارد.

افغانستان برای ایران بیش از یک همسایه ارزش دارد

ربیعی درباره نتایج سفر هیات افغانستانی به ایران، گفت : سفر به موقعی بود که با تلاش های تبلیغاتی و هدفمند برای مسموم کردن روابط دیرینه و دوستانه ایران و افغانستان همزمان شده بود.

سخنگوی دولت افزود : این سفر نشانه ای از اراده ما برای پاسداری از روابط تهران - کابل است فضای مذاکرات دوستانه و گرم بود ابعاد مختلف همکاری میان دو کشور بررسی شد.

ربیعی بار دیگر از حوادث اخیر در مرزها برای مهاجران افغانستانی ابراز تأسف کرد و افزود: به مقامات این کشور اعلام کردیم که سوءاستفاده قاچاقچیان انسان و عدم نظارت کافی در مرزها از اصلی‌ترین عوامل بروز چنین حوادثی است و دو طرف باید بر لزوم همکاری و نظارت بیشتر بر مرزهای مشترک توافق کردند.

سخنگوی دولت، ارزش افغانستان برای ایران را بیش از یک همسایه عنوان کرد و گفت: دو کشور دو روایت از یک تمدن واحد هستند و رخنه متقابل فرهنگ و زبان و احساسات مشترک میان دو ملت آنچنان تار و پود هردو را آغشته کرده که شادی و رنج برای هر دوملت، متقابل و مشترک است

وی با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم منطقه ای و همچنین سالها میزبانی کشورمان از مهاجران افغانستانی، گفت : در این دیدار، اراده تهران برای نهایی شدن و امضای سند جامع راهبردی دو کشور را مورد تاکید قرار دادیم که به زودی امضا خواهیم رساند و قرار شد متن این سند ظرف سه ماه آینده برای امضای رییسان جمهوری دو کشور آماده شود.

اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره سوال دستور رییس جمهوری برای اصلاح ضوابط سنی وام ازدواج، گفت: هفته پیش مباحثی در این زمینه مطرح شد و موضوع را به دقت پیگیری و به طور جزئی دنبال کردم. در سال ۹۶ حدود هشت هزار نفر، در سال ۹۷ ده هزار نفر و در سال ۹۸ سیزده هزار نفر از سن دریافت کنندگان وام بین ۵۰ تا ۶۵ سال بوده است که به عنوان ازدواج اول وام گرفتند که همکاران ما در حوزه جوانان معتقدند که امر مشکوکی است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در سال ۹۷ سه هزار ۵۰۰ نفر و در سال ۹۸ دو هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال بودند که در این زمینه سوء استفاده‌هایی هم مطرح می‌شود. با توجه به نیت قانونگذار که کمک به جوانان برای ازدواج بوده است، وزارتخانه ذیربط پیشنهادی را تنظیم و برای رییس جمهوری فرستاد که بر اساس این پیشنهاد منابع ارزشمند به افرادی داده می‌شود که واقعا در سن ازدواج هستند و باعث کمک به تشکیل واقعی خانواده بشود.

ربیعی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد ۱۸ تا ۴۰ سالگی سن ازدواج رایج در ایران است از طرفی مقابله با خرید و فروش دختران به‌ویژه دختران کم سن و سال با هدف دستیابی به وام ازدواج هم گزارش می‌شد. بنابراین فکر نمی‌کنم که این تصمیم علیه ازدواج بوده است بلکه علیه برخی سوء استفاده هایی بوده که ممکن است در اثر فقر و ناتوانی در برخی مناطق از همین رقم‌ها سوء استفاده شود منطق تصمیم بر این اساس بوده است.

انتظار تحریم کنندگان برای فروپاشی اقتصاد ایران محقق نشد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تدابیر دولت برای جبران کسری بودجه گفت: با تدابیری که ما از سال ۹۳ به کار بستیم، سعی کردیم میزان وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم به طوری که اگر رقم بودجه بندی را نگاه کنید از سال ۹۳ هر سال از میزان وابستگی به نفت را کاهش یافته است.

سخنگوی دولت افزود: تمام روشنفکران ایرانی و افرادی که چه در حوزه سیاسی و اجتماعی و چه افرادی که در حوزه اقتصادی می نوشتند، آرزوی اقتصاد بدون نفت ایران را داشتند. از سال ۹۳ که مشکلات تحریم را به این شکل نداشتیم این سیاست آغاز شد و امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه می کنیم.

ربیعی اظهار داشت: این یک اتفاق بسیار مهمی برای ما بود ما برای درآمدهای ارزی خود به صادرات غیرنفتی و تولیدی خود اتکا می‌کنیم. در واقع در اوج سختی‌ها و فشارها که برای دولت و سیاست‌گذارها از همه مهمتر برای مردم داشته است اتفاقات خوبی هم در عرصه ای که به ایران فردای ما مرتبط است رخ داده است.

وی با بیان اینکه کاهش درآمدهای نفتی نتوانسته صدمه ای که تحریم کنندگان در نظر داشتند به اقتصاد ایران وارد کند، افزود: نمی گویم تحریم‌ها صدمه‌ای وارد نکرده است اما انتظاری که داشتند با این فشارها اقتصاد ایران فرو بپاشد، این اتفاق رخ نداد و این به خاطر عقبه سیاست‌هایی بوده است که ما دنبال کردیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سال ۹۸ و سه ماهه اول ۹۹ عوارض شوک تحریمی سال ۹۷ در اقتصاد ایران آرام آرام رو به کاهش می‌رود. شوکی بر اثر تحریم داشتیم و عوارض خود را روی موارد اقتصاد ما گذاشت ولی رو به کاهش می‌رود که ما در پایین آمدن مستمر نرخ تورم مشاهده می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: نرخ تورم بالای ۴۰ درصد رسید که این رقم به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است و برای سال ۹۹ هم بانک مرکزی حداقل ۱۰ درصد کم شدن از تورم را پیش بینی کرده است.

 واگذاری‌ها تصدی‌گری دولت را کاهش داد

ربیعی افزود: در عین حال دولت برای تامین منابع جایگزین به سیاست مولد سازی دارایی‌ها روی آورده است. دولت دارایی هایی دارد که مولد نیست و امروز به درد ما می‌خورند بنابراین به سمت مولد سازی حرکت کردیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری به واگذاری و عرضه سهام بنگاه‌های دولتی و عمومی در بورس اشاره کرد و گفت: علاوه بر این که تصدی گری دولت را کاهش داد، آرزوی دیرینه ایرانیان درباره کوچک شدن دولت و هم محقق می شود. ما باید کارایی بنگاه‌ها را افزایش بدهیم و اقتصاد ایران را رقابتی کنیم.

وی، گام دوم واگذاری‌ها را واگذاری مدیریت‌ها و صندلی‌های تصمیم گیری در هیات مدیره‌ها عنوان کرد و گفت: واگذاری فقط به سهام‌های خرد منتهی نخواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: وضعیت بازار بورس نشان می دهد که نقدیندگی بالای موجود در اقتصاد ایران به سمت بازار سرمایه می‌رود. اینکه بتوانیم چرخش نقدینگی را به سمت بازار سرمایه ادامه دهیم، کمک قابل توجهی برای تامین سرمایه برای تولید مجدد ما خواهد بود.

تجربه رشد مثبت بدون اتکا به درآمد نفتی اتفاق خوبی است

ربیعی افزود: شاخص تولید ناخالص ملی بدون نفت در سال ۹۸ مثبت شده است ما بدون نفت رشد مثبت را تجربه کردیم این اتفاق خوبی بوده است که در کشور رخ داده و نشان می دهد که تدابیر دولت در اشتغال هم موثر واقع شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه میزان تقاضای مصرفی و خرید خانوارها پس از سپری کردن سه ماه کرونا به وضعیت قبلی نزدیک شده است، گفت: این امر این نوید را می دهد که دو طرف تقاضای داخلی آثار منفی کرونا را کاهش می‌دهد و صادرات غیرنفتی به تقاضای کل کمک برای تولید کرده است.

ربیعی یادآورشد: در ماه‌های قبل از کرونا ما رشد داشتیم پس از یک وقفه مجددا داریم سیرصعودی خود را از سر می‌گیریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز دیگر خاطرات و دعواهایشان بیرون می آید معلوم است که چه تصمیم هایی- چه از حمله نظامی چه از فرو ریختن اقتصاد- برای ایران داشتند. خوشبختانه به‌رغم فشارهایی که روی مردم است و ما آن را می‌پذیریم، اقتصاد خود را سرپا نگه داشتیم و رو به جلو حرکت می کنیم.

خبرسازی‌ها درباره ساخت بنایی برای رییس جمهوری

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شایعات درمورد ساخت ملکی منتسب به رییس جمهوری در جماران نیز توضیح داد: هر چه جلو می‌رویم، بهانه‌جویی‌ها علیه شخص رییس جمهوری بیشتر می‌شود و از یک شایعه به یک شایعه دیگر می‌رویم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نقد و نظارت باید باشد و هر کسی باید به مر قانون عمل کند، گفت: طرح این مساله را به نفع کشور نمی‌دانم و اتفاقا دیشب دیدم برای تلویزیون هم این موضوع جذاب بوده است و یکی از اعضای شورای شهر در برنامه‌ای این موضوع را به عنوان یک مساله ملی به بحث گذاشته است.

مخالفان دولت «ی» را از ساختمان رییس‌جمهوری حذف کردند

ربیعی با اشاره به اینکه ملک فوق‌الذکر به نهاد ریاست جمهوری تعلق دارد، تصریح کرد: ماجرا از یک «ی» شروع شد که ی «ریاست جمهوری» را حذف و با عنوان ساخت ملک «رییس جمهور» خبر را منتشر کرده بودند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه واقعا چه فایده ای دارد که به جامعه این علامت داده شود که رییس جمهور باغی را تخریب کرده که بسازد و آنجا سکونت کند، گفت: چند دروغ بزرگ در این خبر نهفته بود؛ اولا اصلا ملک به رییس‌جمهور تعلق نداشت و مثل همین ساختمان به نهاد ریاست جمهوری تعلق دارد.

ربیعی با اشاره این موضوع که «ی» توسط برخی رسانه‌های مخالف دولت از کلمه «ریاست‌جمهوری» آگاهانه حذف شده بود، گفت: این ملک به دولت تعلق دارد و قابل واگذاری به کسی نیست و دولت‌های قبل هم از آن استفاده می‌کردند و اصلا این ملک مربوط به این دولت نیست.

وی در خصوص نوع کاربری ملک هم یادآور شد: در سال۹۳، شهرداری رای غیرباغ درباره این ملک داده و به علت اینکه در همان سال از اینجا گودبرداری کرده‌اند و ۱۷، ۱۸ متر عمق گود بوده است و اهالی محل مشکلاتی در این رابطه داشتند، با موافقت شهرداری و با هدف رفع خطر از گود، کار ساخت‌وساز آن آغاز شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه زمین این ملک چهار هزار متر نیست، گفت: این ملک نه ۴۰۰۰ متر بلکه هزار و ۵۰ متر است که با اصلاحی ۸۰۰ متر شده است.

استفاده از این ملک سهم این دولت نخواهد بود

ربیعی به شایعه سکونت رییس‌جمهور در ملک فوق‌الذکر اشاره کرد و افزود: شایعه کرده بودند که می خواهند اینجا را بسازند و بنشینند اما اگر با سرعت برق و باد هم بسازیم به این دولت نمی‌رسد و دولت‌های بعد می‌توانند از این محیط اداری استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود ساختمان‌های دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در منطقه ساخت ملک تصریح کرد: خود این دولت درخواست تغییر کاربری ملک از مسکونی به اداری را داده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ممکن است بگویند آن را می‌فروختید و در جای دیگر می‌خریدید، گفت: این هم فرایندی دارد و استفاده از این ملک سهم این دولت نخواهد بود.

ربیعی درباره موضوع قطع درخت در ملک مورد نظر نیز گفت: مقرراتی هست که بر اساس آن با توافق شهرداری درخت را قطع می‌کنند و در جای دیگر می‌کارند. چون این موضوع برای من مهم بود از مسئولان شهرداری دست‌خط گرفتم و نوشتند که سال ۹۳ رای غیرباغی دارد و در سال ۹۹ هم این رای مجددا از کمیته ماده هفت گرفته شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: کل بحثی که وجود دارد بحث ساخت یک نیم طبقه اضافه است. گفته اند این نیم طبقه اضافه ساخته شده است. با توجه به شیب زمین پیمانکار معتقد بوده که ساخت نیم طبقه مشکلی ندارد و کسان دیگری گفته‌اند مشکل دارد که در این مورد پیمانکار و شهرداری باید باهم به توافق برسند.

ربیعی تصریح کرد: گفته‌اند این ملک به میراث تعلق دارد و میراث هم نوشته از نظر ما مشکلی ندارد.

نباید شایعات را به سطح ملی آورد

ربیعی با بیان اینکه بحثی به این کوچکی را به یک مساله ملی تبدیل کردن درست نیست، گفت: گاهی وقت‌ها به روح و روان جامعه توجه کنیم و اینها خیلی به روح و روان جامعه آسیب می‌زند و انتشار چنین خبرهایی که صحت ندارد به مصلحت نیست.

افزایش نرخ سکه گذرا و موقتی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره این که با دستگیری افرادی همچون سلطان سکه تاثیری در بهبود روند بازار سکه نداشت، گفت: اعتقاد اقتصاددانان و کارشناسان دولت این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا و موقت است که البته ارز روی مسکن و خودرو کاملا تاثیر دارد. آقای همتی هم توضیح دادند که ما به دلیل تاثیر کرونا است که از اسفند سال گذشته و در این سه ماه گذشته با کشورهای همسایه در زمینه عرضه و صادرات کالا با محدودیت روبرو شدیم و در کنار آن بین عرضه و تقاضای ارز هم عدم تعادل به وجود آمد این که این بتدریج در حال ترمیم است بنابراین با فرصت باقی مانده ای که برای صادرکنندگان برای ارائه عرضه صادراتیشان قرار دادیم حتما به تعادل می رسیم.

سخنگوی دولت افزود: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدود ۷.۲ میلیارد دلار را که پس نداده بودند به قوه قضاییه معرفی کردیم و دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت و هدایت بازار به صورت فعال ایستاده اند و فکر می‌کنیم برای جمع آوری نقدینگی که فشار روی ارز، سکه و مسکن می آورد سیاست‌های درستی را دنبال می کنیم و راهمان را ادامه خواهیم داد و واگذاری دارایی‌ها و گسترش بورس را ادامه خواهیم داد که با این کار بخشی از نقدینگی را جمع کنیم.

ربیعی ادامه داد: در شرایط تحریم که فشار بی سابقه ای روی اقتصاد ایران است بنابراین نیازمند همکاری همه مردم هستم همکاری که در مصرف کالاهای داخلی تولیدات با ارز را کم کنیم و در این شرایط ما به یک اهتمام ملی نیاز داریم. در هیچ دوره ای اینگونه تحریم به ما فشار نیاورده بود و در کنار آن هم با کرونا مواجه شدیم. نیاز به یک وظیفه ملی داریم و منافع کوچک شخصی را فدای منافع جامعه نکنیم و رسانه‌ها هم در این زمینه روی رفتار مردم کار کنند. به طور قطع بانک مرکزی با مداخلاتی که ضروری بداند شرایط متفاوتی را در پیش رو خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: مطلع هستم که در بخش ارز تعادل‌ها ایجاد شده است. برخی کشورها که ارز ما در آنها بود به سمت رهاسازی رفته است که مدیران بانک مرکزی و وزارت خارجه خبر آن را خواهند داد. در زمینه ارزی که باید برای بسیاری از کالاها تخصیص می دادیم با آزاد شدن ارزمان در این کشورها تامین خواهد شد بنابراین فرصت برای دادن مواد اولیه به کارخانجات و بازار ایجاد خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان ما در دو سال گذشته برنگشته است که ما با تمهیداتی که اندیشیدیم. اینها به چرخه اقتصاد ایران بازخواهد گشت که کمک خواهد کرد. صادرات نفتی هم چه از نظر قیمت و چه از نظر میان وضع آن دارد متناسب می شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران است. بنابراین پیش بینی همه این است که قیمت ارز بشدت پایین خواهد آمد و ما کاهش قیمت ارز را حتما تجربه خواهیم کرد.

جلسه کانون بازنشستگان با رییس سازمان تامین اجتماعی

ربیعی در باره افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران، گفت: اکنون بازنشستگانی که حداقل سه فرزند دارند ٢ میلیون و ١٨۵ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند؛ امروز هم اعضای کانون بازنشستگان با رییس سازمان تامین اجتماعی جلسه دارند و درباره بن خوار و بار و حق مسکن و فرمول‌های متناسب سازی مذاکره می‌کنند.

سخنگوی دولت بیان کرد: برای متناسب سازی و تفاوت حقوق افرادی که با ٣٠ سال سابقه و یا ٢٠ سال سابقه بازنشسته شدند باید فرمول‌هایی در نظر گرفته شود

وی با اشاره به اینکه مطالبات بازنشستگان در دولت پی گیری می‌شود ابراز امیدواری کرد که با ترکیب این سه پارامتر به عدد حقوق مورد نظر بازنشستگان برسیم تا به حقوق بازنشستگان کشوری نزدیک شود، هر چند این تصمیمات بر اساس بضاعت‌های موجود است و هنوز کافی نیست و از هر فرصتی که پیش رو است به نفع بازنشستگان استفاده می‌کنیم.

ربیعی درباره واحدهای مسکن مهر به اظهارات وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در بند (ب) تبصره ۸ قانون بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ به وزارت راه و شهرسازی اجاره داده که بنا به درخواست متقاضی افراد درباره فروش عرصه واحد مسکن و تبدیل کردن از ٩٩ ساله به مسکن ملکی، آن هم به‌شکل داوطلبانه، منابعی را بدست بیاورند که خود مسکن مهر را تکمیل کنند. این موضوع باید به درخواست متقاضی انجام شود و اجباری نیست. اگر از این فرصت استفاده کنند در خرید و فروش و قیمت برای آنها اثر خواهد داشت.

بالا رفتن قیمت ارز و سکه موقتی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات دولت برای کنترل بازار سکه اظهارداشت: اعتقاد اقتصاددانان و کارشناسان دولت این است که روند بالارفتن قیمت‌ها در بازار سکه به صورت گذرا و موقت است که البته ارز روی مسکن و خودرو کاملا تاثیر دارد.

وی یادآور شد: آقای دکتر همتی هم توضیح دادند که ما به دلیل تاثیر کرونا از اسفند سال گذشته و در این سه ماه گذشته با کشورهای همسایه در زمینه عرضه و صادرات کالا با محدودیت روبرو شدیم و در کنار آن بین عرضه و تقاضای ارز هم عدم تعادل به وجود آمد که این روند بتدریج در حال ترمیم است بنابراین با فرصت باقی مانده ای که برای صادرکنندگان برای ارائه عرضه صادراتی‌شان قرار دادیم حتما به تعادل می رسیم.

اسامی ۱۵۰ نفر که ارز صادراتی را ندادند به قوه قضاییه ارائه کردیم

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدود ۷.۲ میلیارد دلار را که پس نداده بودند به قوه قضاییه معرفی کردیم. دوستان ما در بانک مرکزی هم برای اعمال مدیریت و هدایت بازار به صورت فعال ایستاده‌اند و فکر میکنیم برای جمع آوری نقدینگی که فشار روی ارز، سکه و مسکن می آورد سیاست‌های درستی را دنبال می کنیم و راهمان را ادامه خواهیم داد و واگذاری دارایی‌ها و گسترش بورس را ادامه خواهیم داد که با این کار بخشی از نقدینگی را جمع کنیم.

ربیعی ادامه داد: در شرایط تحریم که فشار بی سابقه ای روی اقتصاد ایران است، نیازمند همکاری همه مردم هستیم. مردم می‌توانند با مصرف کالای داخلی مصرف تولیدات ارزبر را کم کنند و در این شرایط به یک اهتمام ملی نیاز داریم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: در هیچ دوره ای اینگونه تحریم به ما فشار نیاورده بود و در کنار آن هم با کرونا مواجه شدیم. نیاز به یک وظیفه ملی داریم که منافع کوچک شخصی را فدای منافع جامعه نکنیم و رسانهها هم در این زمینه روی رفتار مردم کار کنند. به طور قطع با بانک مرکزی با مداخلاتی که ضروری بداند شرایط متفاوتی را پیش رو خواهیم داشت.

برخی کشورها به سمت‌رها سازی ارزهای ایران رفته اند

ربیعی با بیان اینکه در بخش ارز تعادلها ایجاد شده است، گفت: برخی کشورها که ارز ما در آنها بود به سمت رهاسازی ارزها رفته است که مدیران بانک مرکزی و وزارت خارجه خبر آن را خواهند داد. با ‌آزاد شدن این منابع، ارز مورد نیاز کالاها تامین می شود و فرصت ایجاد می شود مواد اولیه کارخانجات و بازار تامین شود.

۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است

به گفته سخنگوی دولت، در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان در دو سال گذشته برنگشته است که ما با تمهیداتی که اندیشیدیم اینها به چرخه اقتصاد ایران بازخواهد گشت. وضعیت صادرات نفتی چه از نظر قیمت و چه از نظر میزان متناسب می‌شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران است بنابراین پیش بینی همه این است که قیمت ارز پایین خواهد آمد و ما کاهش قیمت ارز را حتما تجربه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گران شدن گازوییل و این که آیا دولت در این خصوص تصمیمی دارد، گفت: ما هیچ برنامه ای در سال ۹۹ نداریم چرا که بحث سوخت در بودجه بسته می شود بنابراین برنامه ای برای افزایش قیمت گازوییل نداریم و خیال کشاورزان راحت باشد.

دولت مخالف افزایش تعرفه تلفن ثابت است

ربیعی در خصوص روند و نحوه تصمیم گیری برای افزایش تعرفه تلفن ثابت و اینکه آیا تنها دولت در این زمینه تصمیم گیر است، گفت: سهامداران عمده شرکت مخابرات در مجمع تصمیم به افزایش تعرفه گرفته‌اند که این افزایش هم عدد قابل توجهی است. نماینده دولت در این مجمع که از وزارت ارتباطات است با افزایش تعرفه مخالفت کرده بنابراین مهندس آذری جهرمی و همکارانشان موافقتی با این افزایش نداشتند.

وی افزود: مطابق مقررات ما هر افزایش قیمتی باید به تصویب کارگروهی برسد که آن هم باید به تصویب کارگروه ذی ربط خود برسد در آنجا به تصویب نرسیده است و اساسا دولت موافقتی با این افزایش قیمت ندارد.

سخنگوی دولت پیرامون برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت ماسک با توجه به افزایش قیمت ارز افزود: دولت سیاست ماسک ارزان را دنبال می‌کند به همین دلیل به وزارت صمت مسئولیت داده شد تا مواد اولیه و حتی پارچه ها را مناسبتر در اختیار تولید کنندگان بگذارد به خصوص در جاهایی مانند مترو و جاهایی که حمل و نقل عمومی هست ماسک ها باید زیرقیمت یکهزار تومان عرضه شود.

استراتژی ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت است

ربیعی درباره وضعیت کرونا در رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: آنچه که در ستاد ملی کرونا برای بازگشت محدودیت ها تصمیم گرفتیم مربوط به استان‌هایی است که دچار نقاط اوج بیماری می شوند، یا عدم مراعات در آنجا به شکلی است که نمودار از حالت طبیعی خارج می‌شود که اختیار به استانداران داده شده است.

سخنگوی دولت گفت: سیاست ستاد ملی این است که از تصمیمات یکپارچه برای کشور اجتناب کنیم و تصمیمات را محلی کنیم حتی به پیشنهاد وزیر بهداشت تصمیم گیری‌ها را از استانی به سطح شهری و شهرستانی تبدیل کنیم.

وی گفت: تصمیمات و اعمال محدودیت‌ها دیگر در سطح ملی و به صورت یکپارچه برای همه کشور نخواهد بود که سیاست درستی هم است. به همین دلیل برخی موارد در همه نقاط یکسان مشاهده نشود. در این مورد اختیارات لازم به ستادهای استانی مقابله با کرونا داده شده تا بر اساس شرایط تصمیم‌گیری کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه باید تعادل و توازن میان حفاظت جان در برابر ویروس و همچنین حفاظت جان در برابر فقر و بیکاری توامان انجام شود، گفت: این روند مسأله همه دنیاست و در تمام کشورها که کرونا را تجربه کردند این تناقض نما در آنجا وجود دارد. بااین وجود حفظ جان مردم در مرحله اول برای دولت همواره یک اولویت و اصل اساسی بوده است

ربیعی گفت: دولت و ستاد ملی کرونا برای ایجاد تعامل و تعادل میان سلامت و معیشت مردم سیاست‌های پیشتاز دارد و استراتژی ستاد امروز «حداکثر معیشت و حداکثر مراقبت» است که در همین راستا باید با مردم حرف بزنیم و همکاری مردم را بطلیم.

سخنگوی دولت یادآورشد: بیشترین میزان ابتلا و مرگ ومیر شهروندان در مراکز تولیدی و اقتصادی رخ نداده است بلکه در محل های تجمع عروسی و عزا که سنت‌های ارتباطات جمعی رایج بوده، اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: در صنایع بزرگ نیز با آسیب جدی از بازگشایی روبه رو نبوده ایم، در واحدهای تولیدی و خدمات و کارگاه‌های کوچک هم مراقبت ها افزایش یافته و در این بخشها شیوع بیماری کمتر بوده است.

ربیعی اظهار داشت: شیوع بیماری بیشتر ناشی از تجمعات بوده است که ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کردیم. اما وقتی افراد در یک شهرستانی جشن برگزار می کنند و در کنار هم قرار می گیرند که تعطیلی هم فایده ندارد. باید باهم بایستیم و جنبش بزرگ فاصله گذاری اجتماعی را تا پایان کرونا دنبال کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها