دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: سهامداران عدالت در روش مدیریت غیر مستقیم فقط سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۶۸۲۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، ماشاءالله عظیمی در گفتگو با فارس در مورد اینکه چه زمانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند، اظهار داشت: فعلاً تا 15 خرداد که مهلت برای انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت وجود دارد اما بعد از این مهلت باید باقیمانده پرتفوی سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل شود و این شرکت‌ها با برگزاری مجمع و افزایش سرمایه برای ورود به بورس آماده شوند.

وی افزود: فعلاً مردم 2 روش مدیریت مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب می‌کنند که در روش مدیریت مستقیم اگر کسی بخواهد سهام خود را بفروشد می‌تواند فعلاً 30 درصد از سهام در اختیار خود را از طریق بانک‌هایی که شماره شبای آن را اعلام کرده‌اند به فروش برساند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت:‌تاکنون 20 درصد از سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم سهام خود را انتخاب کرده و هنوز حدود 80 درصد از سهامداران روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند.

به گفته عظیمی، کسانی هم که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند اجباری برای فروش آن نیست و می‌توانند سهام خود را نگه دارند و مدیریت کنند و از سود آینده سهام خود بهره ببرند و نیازی به فروش سهام ارزنده عدالت نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی سهامداران عدالت برای فروش 30 درصد سهام خود به بانک‌ها مراجعه کرده و برخی بانک‌ها رقم‌های ناچیزی در حد 450 هزار تومان برای خرید سهام پیشنهاد کرده‌اند، گفت: اگر کسی احساس می‌کنند سهام او را ارزان می‌خرند نفروشد و آن را نگه دارد چون قرار شده 30 درصد سهام عدالت طبق قیمت روز تابلوی بورس توسط بانک‌ها فروخته و پول آن را به سهامدار عدالت بدهند. بنابراین اگر قیمت ارزانی پیشنهاد شد سهامداران آن را نفروشند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران این را هم گفت: به نظر من حضور در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی عدالت به نفع سهامداران است چون هم سود آن بیشتر می‌شود و هم می‌توانند در پروژه‌های بزرگ اقتصادی شرکت کنند و منافع این مشارکت به سهامدارانی می‌رسد که در سرمایه‌گذاری استانی حضور پیدا می‌کنند.

عظیمی پیشنهاد کرد: از بانک مرکزی به سهامداران عدالت اعتباری بدهند و سهام آنها را وثیقه گرفته و به جای فروش سهام به آنها وام بدهد تا مردم سهام ارزنده خود را نفروشند.

وی افزود: کسانی برای نیاز چند میلیون تومان فوری مجبور می‌شوند سهام ارزنده عدالت خود را بفروشند اما اگر این سهام در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد بعد از پایان طرح انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم معلوم می‌شود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی چقدر دارایی دارند و باید مجمع عمومی برگزار کرده و به افزایش سرمایه بپردازند و بعد از آن وارد بورس شوند. امیدواریم هرچه سریع‌تر شرکت‌های سرمای‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه و تابلوی بورس شوند و فعالیت آنها شروع شود.

نماینده اتاق تعاون در ستاد آزادسازی سهام عدالت در پاسخ به این پرسش که آیا واقعاً افراد حرفه‌ای در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور دارند که سهام مردم را به بهترین نحو مدیریت و پرتفوی آنها را اداره کنند، گفت: مدیرانی که در سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت حاضر می‌شوند از نظر صلاحیت حرفه‌ای به تأیید سازمان بورس می‌رسند و بر فعالیت حرفه‌ای آنها نظارت می‌شود.

عظیمی گفت: سهام عدالت مرکب از 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی است که کسانیکه روش غیر مستقیم را انتخاب کنند فقط سهامدار شرکت سرمایه‌گذار استانی می‌شوند و همه این سهام خرد و پراکنده به شرکت استانی سهام عدالت منتقل می‌شود و در آنجا می‌توانند به صورت یک مدیریت بلوکی و متمرکز این سهام را به بهترین نحو اداره کنند.

وی در مورد اینکه چند شرکت سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس می‌شوند، افزود: 30 شرکت استانی باید مجمع عمومی برگزار کنند که اعضای این مجامع و سهام این شرکت‌ها در اختیار سهامداران عدالت و مردم است و این مردم عضو شرکت‌های تعاونی سهامی عدالت در کشور هستند که تعداد آنها به 350 شرکت تعاونی می‌رسد و اعضای منتخب این 350 شرکت در مجمع عمومی30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی مشارکت می‌کنند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران تأکید کرد: فعالیت همه مدیران سرمایه‌گذاری استانی عدالت طبق ضوابط سازمان بورس و تعیین صلاحیت حرفه‌ای مدیران آنها انجام می‌شود.

عظیمی این را هم گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قبلاً در بورس پذیرش شده‌اند و مدیران آنها توسط بورس تأیید صلاحیت شده اما پذیرش آنها که از سال‌های قبل بوده به صورت غیر فعال انجام شده و در تابلوی بورس فعلاً حضور ندارند.

وی اظهار داشت: از روز شنبه 17 خردادماه که انتخاب روش مدیریت سهام عدالت به پایان می‌رسد ابتدا باید سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات و میزان سهام عدالت باقیمانده که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه و سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی منتقل کند که هر شرکت استانی بداند چقدر سرمایه‌دارد و در مجمع خود افزایش سرمایه‌اش را تصویب کند تا آماده حضور در بورس شود.

سهام عدالت که از سال 85 شروع شده به تعداد 49 میلیون و 121 هزار و 471 نفر در 6 دهک کم‌درآمد جامعه پرداخت شد که در ابتدا ارزش سهام هر کس یک میلیون تومان بود اما با گذشت 10 سال و پرداخت اقساط بهای این سهام از محل سود شرکت‌های سرمایه‌ پذیر فقط 532 هزار تومان از بهای اسمی یک میلیون تومان آزاد شد و در مورد 2 دهک کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل ارزش اسمی یک میلیون تومان سهام عدالت آزاد شد. امروزه ارزش پرتفوی سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود 17 میلیون تومان،‌532 هزار تومانی حدود 8.6 میلیون تومان و سهام 492 هزار تومانی حدود 8 میلیون تومان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها