ویروس کرونا ده ها سوال برای عموم مردم جهان ایجاد کرده است اما یکی از جدیدترین سوالات این است که آیا این ویروس بینایی را هم تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر؟
کد خبر: ۱۲۶۸۰۷۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از netdoctor، یک فرضیه جدید و نگران کننده؛  ویروس کرونا ممکن است روی بینایی تأثیر بگذارد. با این حال ، مشکلات چشمی در لیست علائم کرونا به رسمیت شناخته نشده است.

در هنگام نگارش این مقاله درجه حرارت بالا ، سرفه مداوم و از بین رفتن حس چشایی و بویایی هنوز هم علائم اصلی ویروس کرونا محسوب می شوند که هنوز هم رایج ترین علائم ویروس هستند. از پزشکان متخصص و سایر متخصصان پزشکی پرسیده شده که آیا ویروس کرونا می تواند باعث اختلال در بینایی شود یا خیر.

 

ویروس کرونا و مشکلات چشمی

کوید199 افراد مختلف را به روش های مختلفی تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از افراد آلوده علائم خفیف تا متوسط دارند در حالی که برخی دیگر نیاز به بستری شدن پیدا می کنند. با این حال  مواردی از اختلال در بینایی در کنار عفونت کرونایی رویت شده است.

گیلز ادموندس ، مدیر خدمات بالینی کلینک اسپک سیورز می گوید: «در حال حاضر هیچ شواهد بالینی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا بر توانایی دیدن واضح اثر می گذارد. علائم مرتبط با چشم این بیماری ذکر شده است ، اما بسیار نادر است و به طور مستقیم روی بینایی تأثیر نمی گذارد. در حال حاضر هیچ شواهد بالینی وجود ندارد که نشان دهد کروناویروس بر توانایی دیدن واضح تأثیر می گذارد».

وی می افزاید: «به عنوان مثال ، یكی از عوارض آن ورم ملتحمه است  اما این به نوبه خود یك عارضه چشمی بسیار شایع است و می تواند در اثر عوامل زیادی به غیر از باكتری و ویروس ها از جمله آلرژی هایی مانند تب یونجه ایجاد شود».

 

عفونت کرونایی چشم

در یک مطالعه جامعه که نتیجه آن در مجله پزشکی New England منتشر شد ، محققان "احتقان ملتحمه" را در 0.8 درصد از بیماران مبتلا به کرونا از 30 بیمارستان در سراسر چین مستند کردند. این وضعیت باعث می شود که چشم ها به جای دردناک بودن ، اشک تولید کنند اما اختلال در بینایی در کار نیست.

اگرچه ویروس کرونا می تواند باعث ورم ملتحمه شود اما این عارضه نادر است و فقط در یک الی سه درصد از افراد مبتلا وجود دارد. ولی با این حال سازمان بهداشت جهانی ورم ملتحمه را به لیست علائم "کمتر رایج" ویروس کرونا اضافه کرده است  که شامل درد ، گلودرد ، اسهال ، سردرد ، ضایعات پوستی و تغییر رنگ انگشتان پا است.

دن مک گی می گوید: «مانند سایر عفونت های باکتریایی و ویروسی چشم این عارضه ممکن است بسیار مسری باشد به خصوص اگر کسی مایع لزج و چسبنده که از چشم خارج می شود را لمس کند  یا در صورت عفونت ویروسی آبی از چشم خارج شود که اشیاء آلوده به ترشح را لمس کند باید مرتباً دستان خود را بشویید و ضد عفونی کنید  و حوله ها ، لیوان ها یا ظروف را با دیگران به اشتراک نگذارید. »

 

 

انتقال چشمی کرونا

اگرچه ویروس کرونا یک عفونت تنفسی است اما به طور بالقوه می تواند در چشم گسترش یابد. مک گی می گوید  همانطور که قطرات ویروس می تواند از طریق دهان و بینی ما پخش شود ، ویروس هایی مانند ویروس کرونا نیز می توانند چشم انسان را آلوده کنند.

او می گوید: «وقتی عطسه و سرفه می كنیم یا حتی بدون ماسک صحبت می كنیم  ذرات ریز ویروس را از دهان یا بینی خود به صورت شخص دیگری می ریزیم كه می تواند استنشاق شود و چشم را نیز آلوده كند. همچنین اگر دست خود را روی سطوح آلوده به ویروس کرونا بمالید و سپس آن را به چشمان خود بمالید احتمالا آن را وارد چشمان خود کرده اند. اگر لنز استفاده می کنید تا مدت ها فعلا آن را کنار بگذارید و فقط از عینک استفاده کنید.

وی افزود: البته هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد اما لنز به این معنی است که ممکن است بیشتر از افراد معمولی چشم خود را لمس کنید. با استفاده عینک می توانید هرگونه تحریکی را به حداقل برسانید و تمایل کمتری به لمس چشم های خود دارید. دست ها را همیشه تمیز نگه دارید و حتماً به طور مرتب ضد عفونی شوید».

او می گوید: «شکستن این عادت طبیعی دشوار است ، اما انجام این کار خطر عفونت را کاهش می دهد. اگر احساس خارش یا مالیدن چشم خود و یا حتی برای تنظیم عینک خود را احساس می کنید ، به جای انگشتان خود از یک بافت تمیز استفاده کنید. خشکی چشم می تواند منجر به ساییدگی بیشتر شود  بنابراین در نظر بگیرید قطرات مرطوب کننده را به روال چشم خود اضافه کنید. اگر به هر دلیلی باید چشمان خود را لمس کنید  حتما دستان خود را ابتدا با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. سپس بعد از لمس کردن چشمان ، دوباره آنها را بشویید.

علائم کرونایی می تواند همچنین به صورت  چشم قرمز یا صورتی هم خود را نشان بدهد. ورم ملتحمه معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث سوزش یا احساس گرمی و باعث خونریزی ، خارش و آبکی بودن می شود.  همچنین ممکن است چرکی ایجاد کند که به مژه بچسبد. این عارضه معمولاً در اثر آلرژی یا عفونت ایجاد می شود.

ادموندس دیگر می گوید: «ویروس کرونا  در مراحل بعدی بیماری و در كنار علائم شایع مانند سرفه مداوم و تب، باعث از بین رفتن حس بویایی و چشایی می شود».

اگر مبتلا به ورم ملتحمه هستید و علائم و نشانه های دیگر کوید -19 را ندارید ، با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا در صورت لزوم مشاوره در مورد نحوه درمان این بیماری را بخواهید. با این حال ، علائم اغلب به خودی خود بهبود می یابد.

دکتر ادموند می گوید: «بسته به علت ، ممکن است نیاز به استفاده از قطره های آنتی بیوتیکی برای پاک کردن عفونت یا آنتی هیستامین ها در نتیجه واکنش آلرژیک داشته باشید. همچنین مهم است که چشم هایتان را بیشتر تحریک نکنید  بنابراین از استفاده از لنز خودداری کنید».

 

چشم را هم جدی بگیرید

در داستان طولانی ویروس کرونا نگرانی کمی در مورد چشمان شما وجود دارد. امیر حمید جراح چشم و مدیر پزشکی برای تصحیح بینایی در بیمارستان تخصصی چشم اپتگرا Optegra می گوید  ویروس کرونا می تواند باعث ورم ملتحمه شود اما به ندرت ، برخی از تغییرات خفیف شبکیه را به وجود می آورد و  هیچ مدرکی برای تایید تاثیر منفی کرونا بر روی چشم وجود ندارد.

منبع: netdoctor / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها