سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با بیان این که این سهام قابلیت وثیقه بانکی دارد،‌ گفت: به سهام‌داران توصیه می‌شود به جای فروش سهام عدالت، ‌از سود آینده آن استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۶۷۸۶۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در برنامه گفتگوی زنده شبکه خبر اعلام کرد: سهام عدالت مرکب از سهام ۴۹ شرکت است که ۳۶ شرکت شرکت بورسی بوده و ۱۳ شرکت هنوز وارد بورس نشده‌اند و در برخی از شرکت‌ها تا ۷۰ درصد سهام مربوط به سهام عدالت است و شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت از جمله شرکت‌های ارزنده در بورس تهران و فرابورس به شمار می‌روند.
 
وی افزود: بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت دارند، می‌توانند به روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را از طریق سامانه سهام عدالت در سازمان خصوصی سازی انتخاب کنند بر اساس آخرین آمار تا ۷ خرداد، 13 میلیون و 600 هزار نفر از چهل و شش و نیم از میلیون نفر سهامدار عدالت روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده اند که در واقع ۲۵ درصد از سهامداران عدالت روش مستقیم را برگزیده‌اند.
 
وی گفت: کسی که مدیریت مستقیم سهام عدالت را برگزیده، در واقع سهامدار ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی و نیز ۱۳ شرکت خارج از بورس است که همه سهام خود در این شرکت ها را باید خودش مدیریت کند، یعنی در مجمع عمومی این شرکتها شرکت مشارکت کند و بداند کدام شرکت سود مجمع می‌دهد و از آن استفاده کند، اما کسانی که وقت یا دانش و مدیریت کافی ندارند،  روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب می‌کنند.
 
فهیمی گفت: کسانی که روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب می‌کنند، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مدیریت سهام انجام می‌دهند و این شرکت ها در واقع واسطه مالی هستند که سهام عدالت را مدیریت می‌کنند و سهامدار عدالت در واقع با یک شرکت سرمایه گذاری استانی طرف است، سازمان بورس هم افراد و صلاحیت مدیریت کسانی که کنترل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در دست می‌گیرند را کنترل می‌کند که رفتار حرفه‌ای داشته باشند.
 
به گفته وی، در شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی، سهام در یک جا جمع می‌شود، بنابراین قدرت چانه زنی در مجامع شرکت‌ها را بالا می‌برد، اما کسانی که خودشان قدرت و دانش مدیریت مالی سهام را دارند، روش مستقیم را برمی‌گزیند.
 
به گفته سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت، وقتی مالکیت در اختیار این افراد قرار می‌گیرد، یکی از شئون مالکیت سهام، داشتن اختیار فروش است، البته ما توصیه می کنیم که سهام عدالت را نگه دارند و از سود آن استفاده کنند و افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر و حق تقدم سهام و بهره گیری کنند و در واقع سهامداران عدالت از منافع آینده این سهام استفاده کنند.
 
* اجباری در فروش سهام عدالت نیست
 
به گفته فهیمی، فعلا اجازه فروش سهام عدالت تا ۳۰ درصد وجود دارد، اما اجباری در فروش سهام وجود ندارد و شورای عالی بورس تصویب کرده که فعلاً تا ۳۰ درصد از سهام عدالت کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده باشند، قابلیت فروش دارد.
 
* فروش اولین مجموعه سهام عدالت در بورس
 
وی گفت: از روز سه شنبه ۶ خرداد ۹۹ سفارش فروش سهام عدالت توسط برخی سهامداران در بانک‌های عامل شروع شده است و شنبه آزادسازی سهام عدالت اولین مجموعه سهام عدالت از سوی بانک ملی در بازار سرمایه به فروش رسید، البته کسانی که سهام عدالت خود را نگه داشته‌اند، نسبت به کسانی که آن را فروخته‌اند، بیشتر سود می‌کنند. 
 
*سهام عدالت را نگه داریم چه می‌شود
 
فهیمی همچنین در مورد این که اگر سهام عدالت را نگه داریم، چه می‌شود، گفت: تصور کنید ۱۰ سال قبل ارزش اسمی سهام عدالت یک میلیون تومان بود، آن موقع هم فشار برای فروش این سهام وجود داشت اگر کسی آن موقع سهام خود را فروخته بود الان این سهام ۱۵ میلیون تومان ارزش نداشت.
 
به گفته فهیمی، افزایش سهام با افزایش تعداد شرکت ها و فعل و انفعال شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت از جمله ویژگی های روش مستقیم سهام عدالت است، بازار سرمایه که بهترین محل جذب پس‌اندازهای خرد مردم است، سهام عدالت در آن خرید و فروش می‌شود.
 
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: در آن زمان سهام بهترین شرکت‌ها به مردم در قالب سهام عدالت واگذار شد، به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران که در دنیا بی نظیر است و اکنون برای بیش از ۸۵ میلیون نفر خدمات ارائه می‌کند یا سهام بانک های ملت تجارت و صادرات در سهام عدالت وجود دارد، امروزه بانک ملت قصد افزایش سرمایه دارد، همچنین سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در سهام عدالت وجود دارد.
 
وی گفت: ما در بازار سرمایه مسئول فراهم کردن زیرساخت‌های حقوقی حقوقی مالکانه هستیم، یکی از این زیرساخت‌ها امکان فروش سهام است که اگر کسی خواست بفروشد، این امکان را به او بدهیم و در بالاترین استاندارد این امکان فراهم می‌شود، همان گونه که بازار سرمایه به افرادی با دارایی چند صد میلیون تومانی خدمات می‌دهد، همین خدمات را به سهامدار عدالت هم ارائه می‌کند.
 
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت همچنین در مورد امکان ویرایش روش مدیریت سهام عدالت گفت: تا ساعات پایانی روز ۱۵ خرداد امکان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت وجود دارد، اما امکان اصلاح تصمیم وجود ندارد بنابراین مردم وقتی انتخاب می‌کنند که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را داشته باشند، یعنی دارایی از سبد شرکت استانی سهام عدالت کسر می‌شود و به فرد داده می شود و شما مالک سهام 36 شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی می شوید، بنابراین امکان لغو تصمیم وجود ندارد.
 
فهیمی همچنین در مورد اینکه ۷۵ درصد از سهامداران عدالت شیوه مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، گفت: این افراد کسانی هستند که قصد فروش سهام خود را ندارند، بنابراین فعلا نیازی نیست، کاری انجام دهند، سهام آنها در شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت قرار می‌گیرد که در آن شرکت‌ها یک مدیریت حرفه‌ای تصمیم‌گیری می‌کند و تک تک این شرکت‌های استانی در بورس یا فرابورس پذیرش می شوند و از روز پذیرش دارندگان سهام این شرکت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که سهام خود را نگه دارند یا واگذار کنند.
فهیمی همچنین در مورد گفته سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس درباره این که کارت اعتباری از سوی بانک‌ها به سهامداران عدالت داده می‌شود، نیز گفت: بانک ها در حال حاضر به مشتریان خود بر اساس اعتباری، مانند ملک و گردش حساب که دارند، کارت‌های اعتباری در اختیار آنها می‌گذارند، به عنوان مثال تا ۱۰ میلیون تومان می‌تواند با کارت اعتباری خرید کند و بعد این کارت را شارژ نماید، در مورد سهامداران عدالت هم که سهام عدالت ۸ میلیون تومانی و ۱۵ میلیون تومانی دارند، یک اعتباری نزد بانک خود دارند که این بانک‌ها می‌توانند کارت اعتباری در اختیار مشتریان سهام عدالت قرار دهند، البته این برنامه جدیدی است که در شورای عالی بورس مطرح شد، ولی تصمیم گیری نهایی با شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است.
فهیمی گفت: امکان توثیق سهام عدالت به نفع بانک‌ها وجود دارد که در قبال آن، کارت اعتباری به مشمولان داده شود.
 
وی گفت: اطلاعات دیگر که مورد نیاز است شماره تلفن همراه به نام خود مشمول سهام عدالت باشد و شماره حساب شبا که در سامانه سهام عدالت ثبت شده است، شماره شبا را از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم و شماره تلفن همراه را از اپراتورهای تلفن همراه استعلام می‌گیریم، تاکنون این رابطه یک طرفه بوده اما از امروز 30 نوع خدمت و ارتباط دو طرفه و خدمات بین سهامدار و شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت وجود دارد.
 
سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت در پاسخ به این پرسش که عده‌ای از مخاطبان گفته بودند، چرا برگه یک میلیون تومانی سهام عدالت آنها 532 هزار تومان ارزش دارد، گفت: مشمولان سهام عدالت در چند سطح سطح طبقه بندی می‌شوند، در ابتدا سهام همه یک میلیون تومان بود و قرار بود، بعد از ۵ سال از محل سود دریافتی شرکت‌های سهام عدالت پول سهام عدالت به دولت پرداخت شود، اما پنج سال گذشت و سود شرکتها کفاف بهای سهام عدالت را نداد، در نتیجه 532 هزار تومان از ارزش سهام آزاد شد.
 
وی گفت: در آن موقع فراخوان داده شد که بقیه بهای سهام عدالت را واریز کنید، در مورد دو دهک کم درآمد کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی تخفیف در نظر گرفته شد، اما در کل کشور فقط ۲۷ میلیارد تومان پول بابت تکمیل ارزش سهام عدالت و سهام این افراد یک میلیون تومانی شد، اما بقیه افراد بالای ۵۰۰ هزار تومان و برخی کمتر از این رقم شد یک عده از این افراد سود سهام عدالت نگرفته بودند و این سود بابت بهای سهام عدالت در نظر گرفته شد، در نتیجه اکنون سهام عدالت به ارزش اسمی یک میلیون تومان، ۵۳۲ هزار تومان و ۴۹۲ هزار تومان است.
 
وی همچنین در مورد سهام عدالت فوت شدگان گفت: سهام به نام آنها محفوظ است و گواهی حصر وراثت تعیین کننده تکلیف سهام افراد فوت شده است، در مورد آنهایی که به سن قانونی نرسیده‌اند، شماره موبایل به نام والدین و ولی قهری مورد قبول سیستم قرار می‌گیرد.
 
وی در مورد اینکه چرا ۳۰ درصد از سهام عدالت قابلیت فروش پیدا کرده است، گفت: در اولین روز تا پایان هفته
در اولین روز از ۶ خرداد ماه تا پایان هفته گذشته تقاضا برای فروش سهام عدالت سهام عدالت به حساب افراد واریز می‌شود، تسویه معاملات در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه فروش اینترنتی به حساب مالکان واریز می‌شود.
 
فهیمی همچنین در مورد اینکه برخی مخاطبان گفته بودند، شعب برخی بانک‌ها جوابگوی مردم نیست گفت: فقط شعب بانک‌هایی که شماره شبای حساب مربوط به آن بانک در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت شده است، مجاز به پاسخگویی به سهامداران عدالت است.
 
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت همچنین در مورد گفته برخی مخاطبان که آیا طرح جدیدی برای اعطای سهام عدالت به افراد جامانده وجود دارد، گفت: فعلاً هیچ طرح جدیدی در هیچ نهادی در دست بررسی نیست، سهام عدالت از ابتدا اجباری نبود، بلکه بر مبنای ثبت نام و درخواست متقاضیان بود و به هر خانوار تا سقف ۵ نفر سهام عدالت اختصاص می یافت و فعلاً برنامه واگذاری جدید سهام عدالت وجود ندارد.
 
فهیمی این را هم گفت: اگر کسی می‌خواهد سهام عدالت خود را نگه دارد، نیازی به کد بورسی نیست زیرا کد بورسی برای همه سهامداران عدالت به صورت غیرفعال در نظر گرفته شده و دارایی‌های آنها نگهداری می‌شود اما اگر یک روز بخواهند خرید و فروش سهام عدالت انجام دهند، باید به سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام بروند و کد بورسی خود را فعال کنند .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها