متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

تفاوت بین غذای دیرهضم و زودهضم چیست؟

برای اعمال یک رژیم غذایی اعم از اینکه لاغری باشد یا چاقی باید توجه ویژه ای به نوع تغذیه داشت. اینکه چه غذاهایی برای اضافه وزن خوب هستند و چه غذاهایی به لاغری کمک می کنند.
کد خبر: ۱۲۶۷۵۶۲

به گزارش جام جم آنلاین ، اما یک متخصص تغذیه می گوید توجه ویژه به فرآیند هضم نوع غذاها در بدن نیز بسیار به این قضیه کمک می کند که فرد به وزن دلخواه خود می رسد.

دکتر دنیا مهدوی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گویی با جام جم آنلاین در رابطه با هضم انواع غذا در بدن توضیحاتی را ارائه می دهد.

مهدوی عنوان کرد: نوع منبع غذایی برای بدن بسیار اهمیت دارد. برخی از مواد مغذی در بدن دیر هضم می شوند و برخی دیگر زود. ما ابتدا باید به طور دقیق بدانیم فرآیند هضم غذا در بدن چیست. گوارش و تحلیل غذا در معده هضم نام دارد. هضم فرآیند پیچیده ای است. برخی از غذاها فرآیند هضم شدن را زود پشت سر می گذارند و برخی دیرتر.

این متخصص تغذیه افزود: برخی از نگرش ها بر این باور است که غذاهای دیرهضم نسبت به غذاهای زودهضم ضرر بیشتری دارند اما چندان اینطور نیست. غذاهای زودهضم نیز می توانند ضرر داشته باشند به خصوص برای دیابتی ها چرا که قند خون را افزایش می دهند. یک فرد برای تناسب اندام و رساندن انواع مواد غذایی به بدنش دارد، حالا چه دیرهضم باشد و چه زودهضم. غذای زودهضم به سرعت از گوارش عبور می کند و به همین دلیل فرد به فاصله کمی دوباره احساس گرسنگی دارد.

وی در ادامه گفت: مواد غذایی زود هضم متعدد هستند و بیشتر در دسته ای قرار می گیرند که کربوهیدرات زیاد دارند همانند آرد، شکر، برنج. در مقابل مواد غذایی چرب که حاوی فیبر بالایی نیز هستند در دسته دیرهضم ها قرار می گیرند همانند قارچ، حبوبات، لوبیاها و عدس. لبنیات پرچرب نظیر هم در دسته غذاهای دیرهضم هستند و توصیه می شود از نوع لبنیات کم چرب استفاده شود. مواد غذایی چرب و سنگین مثل فست فودها و یا غذاهای خانگی پرچرب نیز دیرهضم هستند. این نوع مواد غذایی اصولا باعث می شود تا فرد در خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار بگیرد و به فشار خون و دیابت هم مبتلا شود.

مهدوی افزود: سبزیجات و میوه های آبداری نظیر هندوانه، خربزه و طالبی هضم راحتی دارند چون از فیبر کمتری برخوردار هستند و زودتر هضم می شوند. برخی از میوه های خشک نظیر خرما و برگه نیز زود هضم می شوند.

مهدوی یادآور شد: از میان انواع گوشت باید انواع کم چرب آن را پیدا کنید تا هضم راحت تری در بدن داشته باشد. ترجیحا گوشت را بدون پوست آن مصرف کنید.

این متخصص رژیم درمانی تاکید کرد: سبزیجات برگ پهنی مثل کلم و گل کلم دیرهضم محسوب می شوند. البته همانطور که گفتم انواع سبزیجات برای بدن ضروری هستند و آنها را باید به تناسب مصرف کرد. کلم بروکلی و کلم برگ خام در این میان دیرهضم هستند و نفخ آور محسوب می شوند.

مهدوی گفت: خوراکی هایی مثل کافئین و مواد غذایی پرادویه نیز دیرهضم هستند. در مصرف آنها باید تعادل را رعایت کرد.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: برای تعادل در انواع رژیم غذایی باید نهایت دقت را به خرج داد. ترکیبی از غذاهای دیرهضم و زودهضم برای بدن ضروری است و نباید به صرف دیر هضم بودن و یا زودهضم بودن آنها را حذف کرد. هر چیزی باید با تناسب کنار هم قرار بگیرد تا فرد به وزن دلخواه برسد. توجه به انواع غذاهای دیرهضم و زودهضم در رعایت یک رژیم غذایی بسیار ضروری است.

 

 

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها