دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا یک جهش نادر از ویروس کرونا را کشف کردند، این الگوی نادر پیش از این هم در یک بیماری دیگر دیده شده بود. این جهش نشان می دهد که این ویروس ضعیف تر شده است.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۹۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، پاندمیک کرونا کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. افراد زیادی به این ویروس آلوده شده و افراد زیادی در پی شدن گرفتن بیماری شان جان سپرده اند. اما در حالی که نرخ ابتلا به این ویروس روز به روز بیشتر می شود محققان و دانشمندان آمریکایی یک مورد در رابطه با این ویروس کشف کرده اند.

در پی تحقیقات گسترده مشخص شد که از 382 نمونه جمع آوری شده از بیماران کرونایی در ایالت آریزونا یک مورد بخشی از مواد ژنتیکی خود را از دست داده است؛ این بدان معناست که ویروس ضعیف تر شده.

در سال 2003 و در اواخر پاندمیک سارس همین اتفاق رخ داد، بدان معنا که پس از گذشت اوج این بیماری مشخص شد سارس از لحاظ ژنتیکی ضعیف تر شده و در واقع به یک جهش به مرحله پایین تری رسیده است. حالا شواهد نشان می دهد شاید همین شرایط در رابطه با ویروس کرونا در حال رقم خوردن است. آنچه که به تدریج کرونا را ضعیف تر می سازد پاسخ سیستم ایمنی بدن مقابل عفونت است.

در سال 2003 هر چقدر جهش بیشتر شد به همان میزان ویروس سارس بیشتر رو به افول رفت. پنج ماه بعد از ثبت نخستین مورد ابتلا به سارس دیگر هیچ موردی از ابتلا به این ویروس ثبت نشد.

اکنون  محققان دانشگاه ایالتی آریزونا فقط یک نفر را پیدا کرده اند که دارای ویروس با این جهش است. اما آنها می گویند اگر توالی ژنوم برای ویروس کرونا بیشتر انجام شود ممکن است شواهد بیشتری در رابطه با جهش کرونا به سمت ضعیف تر شدن به دست بیاید.

مانند DNA موجود در سلول های خودمان ، مواد ژنتیکی ویروس ها نیز مستعد جهش هستند. آنها می خواهند وارد سلول های میزبان شوند و سپس خود را آنجا تکثیر کنند.

بعضی از ویروس ها تقریباً دائماً جهش پیدا می کنند تا ادامه کار، پیشگیری و درمان برای دانشمندان دشوار شود.

HIV یکی از پرکارترین جهش یافته است که برای انسان وجود دارد. این ویروس همینطور خود را به سرعت تکرار کرد و باعث ساخت میلیاردها نسخه از خودش در یک روز شد.

این صفات در کنار هم باعث می شود کنترل آن فوق العاده سخت  و باعث شود ویروس در برابر داروها مقاوم شود.

به هر حال بر اساس آنچه که اکنون مشخص به نظر می رسد این است که ویروس کرونا و سارس هر دو نسبت به ویروس ایدز بیشتر جهش دارند. این هم خوب است و هم بد.

جهش کمتر باعث می شود تا شانس برای ساخت واکسن بیشتر شود. با اینکه اکنون مدعیان زیادی در سراسر جهان ساخت واکسن کرونا را تایید کرده اند اما تخمین زده می شود واقعی ترین خبر در اینباره این است که این واکسن دو سال دیگر در دسترس عموم قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها