معمولا زنان با نیازهای احساسی و ایده‌آلی كه در ذهن تصور می‌كنند، با یك مرد ازدواج می‌كنند. اما زمانی كه وارد زندگی مشترك می‌شوند و نیازهای احساسی‌شان تامین نمی‌شود، در مواردی این ناكامی‌ها می‌تواند به خیانت منجر شود. علت دوم را می‌توان در خیانت مردان جست‌وجو كرد. یعنی وقتی زن می‌بیند شوهرش به او خیانت كرده و رقیب پیدا كرده است، با برقراری رابطه با مرد دیگر، از همسرش انتقام می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۳۵

در كنار اینها پرخاش‌های متعدد، كتك زدن، عصبانیت و واكنش‌هایی از این قبیل باعث می‌شود زن از شوهرش بریده و به او خیانت كند. علت بعدی در خصوص رفتار مردان است.

بسیاری از مردان، احساسات خود را چندان نشان نداده و به زبان نمی‌آورند. مرد با خودش این طور فكر می‌كند كه من همسرم را دوست دارم، پس همین كافی است؛ در حالی‌كه زن دوست دارد جمله «دوستت دارم» را از همسرش بشنود.

این تفاوت‌های شخصیتی به قدری فاحش است كه مرد از نیازهای احساسی همسرش غافل می‌شود و با ناكامی زن، هیچ بعید نیست او برای تامین نیازهای عاطفی‌اش به سمت برقراری ارتباط با مرد دیگری برود.

وابستگی مرد به خانواده خود نیز ممكن است به قدری باشد كه قدرت تصمیم‌گیری را از او سلب كند و همسر را به بن‌بست بكشاند تا جایی كه زن روابط عاطفی و كلامی‌اش را با او قطع كند. همین موضوع باعث می‌شود تا به برقراری ارتباط در فضای خارج از خانه فكر كند.

نیاز مادی نیز از علل دیگر خیانت زن است. مرد از زنش حمایت لازم مادی را نمی‌كند و او نیز برای تامین نیازهای مادی‌اش، با مرد دیگری ارتباط برقرار می‌كند.

نبودن شوهر دركنار زن هم خیانت را رقم می‌زند. وقتی شوهر نباشد، زن پس از مدتی احساس خلأ عاطفی كرده و برای پر كردن آن به‌سمت مرد دیگری می‌رود.

گاهی زن در خلال روابط اجتماعی كه در محل كارش با دیگران دارد، ممكن است دچار لغزش شود. یعنی در طول همكاری به دلیل رابطه عاطفی كه بین او و مرد دیگری شكل می‌گیرد، آن مرد را با شوهر و زندگی‌اش مقایسه می‌كند و اگر نتواند كاستی‌های همسرش را قبول كند، ممكن است دچار لغزش شود.
كمال‌طلبی هم عامل دیگری است كه زمینه خیانت را در زنان فراهم می‌كند.

این زنان قبل از ازدواج، به دنبال یك زندگی بی‌عیب و نقص بودند، اما بعد از ازدواج با چیزی روبه‌رو می‌شوند كه خلاف انتظار آنان بوده است و همین موضوع آنان را دچار سرخوردگی می‌كند.

تنوع‌طلبی در برخی زنان هم مشاهده می‌شود و تنها خاص بعضی مردان نیست. یعنی زنانی كه دوران مجردی در روابط پایدار و عمیقی قرار نداشتند، وقتی وارد زندگی مشترك می‌شوند و می‌بینند كه شرایط فعلی‌شان با گذشته فرق دارد و همسرشان از بسیاری موارد حتی ظاهر با فردی كه قبل از ازدواج با او رابطه داشته فرق می‌كند، به زندگی و همسرشان وفادار نمی‌مانند و خیانت می‌كنند.

در میان عواملی كه نام بردیم، مهم‌ترین عاملی كه باعث می‌شود زن به شوهرش خیانت كند، كمبود روابط عاطفی و احساسی است.

مرد خودش را با شبكه‌ های اجتماعی سرگرم می‌كند، با زن صحبت نمی‌كند، برای همسرش وقتش را خالی نمی‌كند، با هم به مسافرت نمی‌روند و مسائلی از این قبیل باعث می‌شود تا زن همچنان مشتاق شنیدن پیام احساسی و روانی از سوی شوهرش باشد، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و خیانت و حوادث پس از آن مانند قتل رقم می‌خورد.

برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاق تلخی لازم است كه مرد در اولین مرحله، نیازهای مادی، عاطفی و احساسی همسرش را تامین كند و پیام‌هایی حاوی عشق و عاطفه و دوست داشتن را به او بدهد. اگر مرد پرخاشگر است، به مشاور مراجعه كند تا با استفاده از آموزش‌های او، خشم خود را كنترل كند.

اگر زن می‌گوید از زندگی‌ خسته شده‌ام، مرد باید به پیام‌های كلامی كه همسرش می‌دهد، توجه كند. در این بین زن هم بهتر است نگرش خود را تغییر بدهد سعی كند فضای خانه را گرم كرده و شرایطی را ایجاد كند كه باعث عصبانیت همسرش نشود.

دكتر پرویز رزاقی - روان‌شناس / ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها