در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

کرونا باعث سرنگونی ترامپ نمی شود

تحلیلگر مسائل بین الملل براین باور است که ایران نمی تواند استراتژی در قبال امریکا داشته باشد. چون ابتکار عمل در دست آمریکا است و تحریم از طرف آمریکا بود. ایران باید در قدم اول با بالا بردن مشارکت در همه زمینه ها بنیان های سیاسی را در داخل کشور تقویت کند و در گام دوم بر اقتصاد خود پایه و خود بنیان تکیه کند.
کد خبر: ۱۲۶۴۱۶۳

محسن جلیلوند تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتگو با جام جم آنلاین ،در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل جهان و تناقض رفتار ترامپ در خصوص ایران آیا این رفتار ترامپ می تواند تاثیری بر جامعه رای دهندگان آمریکایی داشته باشد؟ گفت:۸۰% نظر رای دهندگان آمریکایی متوجه مسائل اقتصادی و رفاهی است و تحریم ایران توسط ترامپ و یا برداشتن تحریم ها به صورت کلی تاثیری بر رای ترامپ ندارد و مساله مورد توجه مردم آمریکا نیست. سیاست خارجی فقط ۲۰% بر رای ها تاثیر دارد.

وی در ادامه افزود: به نظر من، ایران نمی تواند استراتژی داشته باشد. چون ابتکار عمل در دست آمریکا است و تحریم از طرف آمریکا بود. ایران باید در قدم اول با بالا بردن مشارکت در همه زمینه ها بنیان های سیاسی را در داخل کشور تقویت کند و در گام دوم بر اقتصاد خود پایه و خود بنیان تکیه کند.

جلیلوند با اشاره به کنارگیری سندرز به نفع جو بایدن و حمایت باراک اوباما از بایدن و عدم مدیریت ترامپ در بحث کرونا نتیجه انتخابات برای ترامپ منفی می شودگفت: احتمال تاثیرگذاری منفی دارد ولی تاثیر آن کم خواهد بود. ترامپ یکبار وضعیت اقتصادی مردم آمریکا را از بد به خوب تبدیل کرده است و مردم این تجربه را به یاد دارند ولی چنین تجربه ای از بایدن در حافظه آمریکایی ها وجود ندارد. از طرفی به دلیل محدودیت های شیوع کرونا بایدن نمی تواند کمپین برگزار کند اما ترامپ به دلیل مقام و موقعیت خود هر روز مصاحبه می کند و در رسانه ها حضور دارد ولی بایدن نمی تواند در این سطح تبلیغ کند. اگر این وضعیت تا ماه نوامبر طول بکشد به احتمال بسیار زیاد ترامپ ۳۰% از اقتصاد آمریکا را برگرداند و اگر مردم این بهبود را ببینند ریسک نخواهند کرد. کانون های قدرت در آمریکا هرگز روی جو بایدن ریسک نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امریکا یک کشور سیستم محور است تصریح کرد: آمریکا کشوری سیستم محور و با استراتژی تعیین شده است. ما در زمان اوباما تحریم های سازمان ملل را بر علیه ایران داشتیم استراتژی آمریکا یگانه است و فقط ابزارها تغییر پیدا می کند. اوباما ترمز برنامه هسته ای ایران را کشید. او استراتژی سون تسو استراتژیست چینی را دنبال می کند و در هم شکستن اراده طرف مقابل را در پیش گرفته بود ولی ترامپ استراتژی سرلشگر کارل فون ترازویج روس را پیش رو گرفته و می خواهد اراده خود را بر ایران تحمیل کند. آنها ما را در تمام بازی های مان محصور کردند.

جلیلوند با اشاره به دادگاه لوکزامبورگ و اینکه رای به نفع ایران تمام شد اظهار داشت: نمی توان گفت ایران دراین دادگاه و رای که برایش صادر شد سرکاری بود ولی باید در بده بستان های بین المللی تعریفی داشت. به نظر من، انتهای این ماجرا این است که این پول در اینستکس قرار می گیرد و در نهایت به دارو و غذا تبدیل می شود و نقد به دست ایران نمی رسد.

وی با بیان هدف ترامپ از این نوع برخورد گفت: آمریکا اعلام می کند هدف او تغییر رفتار ایران است. ما در منطقه خاورمیانه در برابر آمریکا هستیم ولی اینکه سطح تغییر رفتار چه باشد مشخص نیست. مردم جهان در تمام دنیا در حال انتقاد از رهبران خود هستند. مردم هیچ کشوری از رهبران خود راضی نیستند چون مساله جدید است و رهبران دنیا سردرگم هستند. ولی در کشورهای دموکراتیک صدای مردم بیشتر در می آید. رهبران دنیا بین نان و جان گیر کرده اند و چه ترامپ و چه حسن روحانی هیچ کدام نمی دانند چه باید بکنند.


این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال، ترامپ همواره بر دستاوردهای دولتش تاکید دارد ایا کرونا باعث تنزل اقتصاد آمریکا شد آیا این وضعیت در کارزار انتخاباتی ترامپ تاثیر گذار خواهد بود؟ گفت: تاثیر بسیار زیادی دارد ولی نمی تواند باعث سرنگونی ترامپ شود. شاید شاهد ریزش آرا ترامپ باشیم ولی نمی توان سقوط او را تحلیل کرد. اگر اقتصاد آمریکا از دو هفته دیگر شروع به حرکت کند شاید ترامپ بتواند تا ماه نوامبر ۳۹% از مشکل را حل کند و همین باعث امیدواری مردم آمریکا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها