رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

خدمات کووید ۱۹ در کشور رایگان انجام شده است

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خدمات مقابله با کووید ۱۹ در کشورهای اروپایی ۱۵۰ یورو و در آمریکا ۲۰۰ دلار برای مراجعه کننده هزینه دارد، گفت: جمهوری اسلامی با وجود تحریم و همه فشارهای اقتصادی همه این خدمات را رایگان انجام داده است.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خدمات مقابله با کووید ۱۹ در کشورهای اروپایی ۱۵۰ یورو و در آمریکا ۲۰۰ دلار برای مراجعه کننده هزینه دارد، گفت: جمهوری اسلامی با وجود تحریم و همه فشارهای اقتصادی همه این خدمات را رایگان انجام داده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۳۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، جعفرصادق تبریزی روز دوشنبه در نشست پیشگیری از بیماری کرونا در جمعیت روستایی و عشایر کشور که با حضور معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: وزارت بهداشت از همان روزهای اول در قالب بسیج ملی کارخود را آغاز کرد و ۶ کار اصلی در این بسیج ملی انجام شد.

وی مشاوره تلفنی، راه اندازی مراکز منتخب کرونا، غربالگری تلفنی اعضای خانواده و پویش کرونا را شکست می دهیم را از جمله کارهای بسیج ملی وزارت بهداشت برشمرد و ادامه داد: به صورت اختصاصی در بخش روستایی و عشایری اطلاع رسانی گسترده ای برای مشاوره تلفنی با شماره های ۱۹۰ و ۴۰۳۰ و همچنین آموزش مسایل پیشگیری فردی و راهنمایی به واحدهای ارائه اختصاصی کووید ۱۹ انجام شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به راه اندازی هزار مرکز کوید ۱۹ در سراسر کشور که ۲۰۰ تا از این مراکز در روستاها است، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای انجام شده در این مراکز این است که توانستیم افراد مشکوک را محتمل تشخیص دهیم و متوجه شویم فشار اکسیژن آنان چقدر است. براساس پروتکل چین باید مراکز خود را به تب سنج های لیزری مجهز می کردیم.

کل روستاها و عشایر در ۱۰ روز نخست غربالگری شدند

تبریزی از غربالگری کل روستاها و عشایر در ۱۰ روز نخست آغاز به کار این مراکز خبر داد و گفت: این درحالیست که غربالگری در شهرها یک ماه طول کشید. از آنجا که بهورزان در شبکه های بهداشت روستاها مردم را می شناختند از این رو غربالگری سریعتر انجام شد.

این مسئول در وزارت بهداشت حاصل این غربالگری را آموزش به مردم عنوان و تصریح کرد: با انجام غربالگری، افرادی که یک علامت داشتند به خانه ماندن تشویق شدند. اگر فردی دو علائم یا بیشتر و بیماری زمینه ای داشت یا مادر باردار، توصیه این بود که حتما به مرکز منتخب مراجعه کنند. در این مراکز معاینات بالینی انجام می شد و افرادی که نیازمند بستری نبودند پزشکان داروی هیدروکسی کلروکین و علامت درمانی تجویز می کرد. ۵ روز باید این فرد تلفنی کنترل می شد. درصورت تشدید به بیمارستان ارجاع می شد و در صورت تشدید نداشتن پیگیری به صورت تلفنی تا ۵ روز بعد ادامه داشت. افراد محتمل هم به بیمارستان ارجاع می شدند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به راه اندازی سه تیم مراقبت، سالم سازی محیط و مبادی ورودی شهرها، گفت: تیم های مراقبت متشکل از بهورز در روستا و مراقب سلامت در شهر ها، در صورت اعلام فرد محتمل، بیمارستان یا فوتی می بایست فورا به منزل فرد مراجعه می کرد و خانوار را آموزش می داد و اگر کسی در خانه دو علامت مثبت داشت به مرکز ارجاع می داد. از اعضای آن خانواده درخواست می شد ۱۴ روز از خانه بیرون نیایند.

وی افزود: تیم های سالم سازی محیط تمامی اماکن را تعطیل و ضدعفونی می‌کردند و در صورت عدم رعایت اماکن، آن را پلمب می‌کردند. تیم‌های مبادی ورودی شهرها، هم کنترل و تب سنجی را انجام می داد.

وی یادآور شد: «پویش کرونا را شکست می دهیم» در کل جامعه با مشارکت بسیار بالایی انجام شد و اطلاع رسانی گسترده اتفاق افتاد.

تبریزی گفت: وزارت بهداشت در این مدت تعطیلی نداشت و خدمات ویژه کوید ۱۹ در همه مراکز ما رایگان انجام شد؛ این درحالی است که در هیچ کجای دنیا رایگان نیست‌.

وی ادامه داد: تست کووید ۱۹ در کشورهای اروپایی ۱۶۵ یورو و در امریکا ۲۰۰ دلار است‌. باید این نکته توجه کنیم ما تحت چه فشار اقتصادی بابت تحریم هستیم.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان انجام مکاتبات خوب با بخشداری ها، فرمانداری ها و استاتداری ها، گفت: بهورزان خود نوبت واکسن بچه را تماس می گیرند تا در ساعت مشخص کودک را برای واکسن به خانه بهداشت ببرند. آنان بیماران مزمن را هم کنترل می کنند. برای افاد مناطق عشایری هم نامه ای در همان هفته نخست به دانشگاه های بهداشتی استانها ارسال کردیم تا به آنان آموزش داده شود و ارتباطتشان با شهر قطع گردد.

تبریزی ادامه داد: ۷۰ میلیون نفر غربالگری و ۲۵ هزار نفر به مراکز منتخب معرفی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها