تحقیقات نشان می دهد آمریکا از دو دالان مشخص گرفتار ویروس کرونا شده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۶۹۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، اکثر کسانی که در ایالات متحده آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند این ویروس را از مسافران اروپایی گرفته اند. اما در سوی دیگر این کشور پهناور اوضاع طور دیگری است. ویروس در غرب آمریکا از طریق چین وارد شده است. غرب آمریکا دربرگیرنده گستره ای از واشنگتن تا کالیفرنیاست.

تصور می شود که ویروس کرونا نخستین بار از طریق قاره اروپا وارد خاک ایالات متحده آمریکا شده است. این ویروس به شکلی نامرئی هفته ها در میان نیویورکی ها پرسه زد و بعد از این پرسه زدن ها بود که نخستین مورد ابتلا به مرحله تایید رسید. بعد از آن ویروس وارد واشنگتن شد.

با توجه به تجزیه و تحلیل جدید ژنوم ویروسی توسط دانشکده پزشکی در مونت سینای، این نژاد اروپایی است که بخش عمده‌ای از عفونت‌ها را در آمریکا به وجود آورده‌است.

فاز دوم کرونا از دالان غرب آمریکا وارد خاک این کشور شد و سواحل غربی را دربرگرفت و تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد این ویروس نخستین بار از چین وارد غرب آمریکا شده است. در واقع مردی که به آمریکا بازگشته بود نخستین مورد تایید شده کرونایی در غرب ایالات متحده شد.

به طور جداگانه ، دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافتند که سه سویه مجزا از ویروس وجود دارد که بیشتر موارد ابتلایی جهان را تشکیل می دهد.

اکنون کاملاً مشخص است که ویروس کرونا برای اولین بار پس از بروز در خفاش ها ، از حیوانات شبیه به حیوانات خانگی مانند پانگولینس (نوعی مورچه خوار پولک دار) به انسان ها سرایت پیدا کرده است. همانطور که این ویروس در بین مردم در سراسر جهان شیوع یافته است، ویروس هایی که باعث کوید19 و سارس می شوند در سویه های مختلف جهش یافته اند ؛ هرچند به سرعت تکامل برخی ویروس ها نیست.

بسیاری از دانشمندان در ژنوم این ویروس ها تحقیق کرده اند

محققان Nextstrain.org ، ویروس ها را در ردیابی رنگ های روشن بر روی نقشه تعاملی مشاهده کردند که در سطح جهان پراکنده شده اند و از اولین شیوع در چین چند برابر شده اند.

محققان به اولین نسل ویروس های کرونا لقب نسل A دادند. نسل این ویروس در چین چندان ماندگار نبود اما در ژاپن، استرالیا و ایالات متحده اوج گرفت. در عوض نوع جهش یافته ویروس نسل A یعنی ویروس نسل B در چین شیوع پیدا کرد و پس از آن به اروپا، آمریکای جنوبی وکانادا هم رفت.

سویه و یا نژاد سوم کرونا یعنی نوع C نیز نوع جهش یافته نوع B است که در سنگاپور، ایتالیا و هنگ کنگ مسری شد. این ادعایی است که بر اساس تجزیه و تحلیل های دانشگاه کمبریج حاصل شده است.

ویروس هایی دارای ساختارهای مشابه هستند و دسته بندی می شوند اما هر ویروس خاص غالباً گونه هایی ایجاد می کند - مانند شاخه های یک شجرنامه است.

این نسل های مختلف ویروس در واکنش به عجله ویروس برای کپی کردن خود بوجود می آیند.

در مقایسه با سلولهای ما، ویروس ها بدوی هستند. آنها چیزی بیش از بسته های مواد ژنتیکی و کمتر از یک ارگانیسم زنده در نظر گرفته می شوند.

در حالی که سلولهای انسانی ، حیوانی و گیاهی دارای مکانیسم پیچیده ای هستند که انرژی تولید می کنند  ذرات ویروسی مجبور به ربودن دیگر سلول ها می شوند و مکانیسم خود را مجبور می کنند نسخه هایی از مواد ژنتیکی ویروس را خنثی کنند.

این فرآیند که چسبنده است باعث جهش می شود. مواردی که اتفاق می افتد برای زنده ماندن ویروس مفید هستند در هر میزبان ضرب می شوند و گسترش می یابند.

محققان دانشکده پزشکی ایکان مونت سینای متوجه شده اند که نسل ویروس در هر بار شیوع تغییر می کند.

در حالی که دانشمندان کمبریج ویروس را از چین به ایالات متحده ردیابی می کردند ، تیم ایکان به طور واضح دریافتند که اکثر مردم در نیویورک ویروس را از مسافران اروپا گرفته اند.

دکتر هارم ون باكل ، متخصص ژنتیك و متخصص مطالعات دانشگاه ایكان به نیویورك تایمز گفت: "اکثریت این ویروس آشکارا اروپایی است."

داده های سفر به آمریکا مشخص شد که هفته گذشته 3 میلیون و 400 هزار نفر به آمریکا سفر کرده اند.

 

آمار و ارقام وزارت بازرگانی ایالات متحده از ماه دسامبر ، ژانویه و فوریه که ماههای ابتدایی در شیوع بیماری بودند ، نشان می دهد که چگونه صدها هزار یا حتی میلیون ها مورد از مبتلایان به این ویروس ممکن است وارد کشور شده بودند آن هم در حالی که کارشناسان پزشکی از جدی بودن آن آگاه نبودند.

جهان برای اولین بار در ماه دسامبر در مورد این ویروس شنید. این ویروس در آن زمان محدود به چین و شهر ووهان بود.

نخستین موارد نیز ژانویه در اروپا ایزوله شده بودند. این اتفاق قبل از پاندمیک کرونا بود. داده های بیشتر در رابطه با سفر به آمریکا نشان داد که 759 هزار و 493 نفر از از طریق چین وارد خاک آمریکا شده اند. ترامپ31 ژانویه ورود اتباع چینی به آمریکا را ممنوع کرد.

پس از آن 343 هزار و 402 نفر از ایتالیا، 418 هزار و 848 نفر از اسپانیا و حدود یک میلیون و 900 هزار نفر از بریتانیا وارد آمریکا شدند. کارشناسان پزشکی می گویند این امکان پذیر نیست که تخمین بزنند چقدر از این مسافران باعث ورود ویروس به آمریکا شده اند چون بسیاری از آنها در بدو ورود به خاک ایالات متحده هیچ علامتی نداشته اند.

با افزایش سفرهای هوایی در سالهای اخیر این امکان را فراهم می شود که بیماری همه گیر مانند گذشته گسترش یابد. برخی از مقامات گمان می کنند که تأثیر واقعی ویروس زودتر از آنچه متوجه شدند رخ داده است.

حداقل هشت نوع ویروس توسط محققان در سرتاسر جهان ردیابی شده است و از کارآگاه ژنتیکی برای نشان دادن شیوع ویروس استفاده می شود.

به نظر کارشناسان این ویروس بسیار آهسته جهش می یابد. تنها تفاوت های کمی بین سویه های مختلف این ویروس وجود دارد.  و البته اینکه هیچ یک از ویروس ها ویروس کشنده تر از دیگری نیستند. آنها همچنین اضافه كردند كه به نظر نمی رسد كه این گونه ها با تکامل ، کشنده تر شوند.

دانشمندان همچنین تاکید کردند که ژنوم ویروس نشان می دهد این بیماری در خفاش ها شروع شده است.

منبع: دیلی میل /  مترجم: هیلدا حسینی خواه 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها