دانشمندان "موسسه تحقیقات شیمیایی کره"(Korea Research Institute of Chemical Technology) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه برچسب‌های هوشمندی شده‌اند که به خریداران اطلاع می‌دهد آیاد مواد غذایی خریداری شده آنها در دمای مناسبی در فروشگاه نگهداری شده است یا خیر.
کد خبر: ۱۲۶۳۴۶۳
به گزارش جام جم آنلاین، به نقل از ایسنا، اگر شما در حال خرید مواد غذایی هستید که می‌بایست به طور کامل سرد نگه داشته شوند، مطمئناً خوب است بدانید که آیا در بعضی مواقع این موادغذایی به دمای محیط رسیده‌اند یا خیر. اکنون با یک برچسب هوشمند افراد می‌توانند به این موضوع پی ببرند.
 
این برچسب یک بار مصرف توسط دانشمندان موسسه تحقیقاتی فناوری شیمی کره ساخته شده است تا به بسته‌بندی مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات که می‌بایست در فروشگاه‌ها در یخچال نگهداری شوند، متصل شوند. همچنین می‌توان از این برچسب‌ها بر روی برخی داروها که باید در یخچال یا فریزر نگه داشته شوند نیز استفاده نمود.
 
این برچسب، نازک و انعطاف‌پذیر است و سطح آن از نانوالیاف پلیمری ساخته شده است که تا زمانیکه دمای محیط سرد باشد، با فاصله‌های کوچک بهم متصل هستند. اگر سطح این برچسب به دمای حداقل ۱۰ درجه سانتی‌گراد(۵۰ درجه فارنهایت) برسد، الیاف ذوب می‌شوند و ساختار آنها فرو می‌ریزد و باعث می شود تا الیاف در هم بپیچند و سطح رویی آن روشن شود. حتی اگر برچسب متعاقباً به دمای سردتری برگردانده شود، سطح آن همچنان روشن خواهد ماند. علاوه بر این دانشمندان می‌گویند که این فناوری ارزان است.
یافته‌های این مطالعه در مجله "Advanced Materials" منتشر شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها