منتخب تهران در مجلس یازدهم گفتگو با جام جم آنلاین:

  برای جهش تولید باید روی بانکها و تسهیلات نظارت شود

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم براین باور است: برای وقوع جهش تولید باید به کسب و کارهای کوچک توجهی ویژه داشته باشیم. همچنین برای بخش تولید در مناطق محروم و کمتر برخوردار ایجاد تسهیلات با سود کمتر باید در نظر گرفته شود.  
کد خبر: ۱۲۶۲۶۳۷
مجتبی رضاخواه نماینده منتخب مردم تهران در مجلس، در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، که مهمترین موانعی که بر سر راه جهش تولید است چیست؟ گفت: به طور کلی این موضوع را قبل از ایام عید نیز در دستور کار قرار دادیم و موانع تولید را نیز بررسی کردیم. بخشی از موانع تولید به این موضوع برمی گردد که برخی از مجوزها با انحصارگری صادر شده و مجلس بر اجرای درست قانونی که در این زمینه وجود دارد نظارت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در مرحله بعد تولید کننده با قوانینی از جمله بیمه، مالیات و... روبرو است که این موانع با جزئیات آن استخراج شده و برای کاهش آنها پیشنهاداتی داریم. در بحث پرداخت تسهیلات بانکی، در حال حاضر با توجه به بنگاه داری بانک ها و حضور در برخی از فعالیت های اقتصادی که تولیدی نیستند معمولا باعث شده اند که ارجحیت فعالیت های دلالی نسبت به فعالیت های تولیدی بالاتر باشد.

رضاخواه درباره نظارت بانک ها گفت: نظارت بر بانکها به منظور حرکت آنها بر مدار قانون بانکداری از جمله وظایف مجلس است. باید سعی کنیم فعالیت های تولیدی در اولویت قرار بگیرد و به این منظور باید تسهیلات مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: برای وقوع جهش تولید باید به کسب و کارهای کوچک توجهی ویژه داشته باشیم. همچنین برای بخش تولید در مناطق محروم و کمتر برخوردار ایجاد تسهیلات با سود کمتر باید در نظر گرفته شود.
 
نماینده منتخب مردم تهران در مجلس با اشاره به ابزارهایی برای تحقق شعار امسال (جهش تولید) گفت: مرحله اول صدور مجوزها است و مجلس در این بعد به تصویب قانون جدیدی نیاز ندارد و صرفا باید بر قوانین تصویب شده نظارت کننده باشد. سپس باید در مرحله تسهیلات به بانکها نظارت کرد که این کار توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد و بعد از این وقتی تولید کننده جنس خود را تولید کرد در برخی از موارد با مشکل فروش روبرو هستند و برای حل این مشکل باید از ابزارهای فن آوری اطلاعات استفاده کرد. به طور مشخص باید اقتصاد دیجیتال که بستر آن فراهم است فعال شود. همچنین شبکه های جدید توزیع ایجاد شوند تا تولید کنندگان اجناس خود را به فروش برسانند.
 
وی با اشاره به وضعیت اقتصاد در سال گذشته تصریح کرد: سال 98 با توجه به مشکلاتی که در خصوص فروش و صادرات نفت داشتیم بخش تولید حرکت کرد ولی رشدی بسیار معمولی داشت. بعد از گرفتار شدن کشور به شیوع ویروس کرونا تمهیداتی پیش بینی شد و با نامه هایی که به دولت و رییس جمهور ارسال شد پیش بینی کردیم و روند جبران بخش های تولید ذکر شد. این مساله که توان اقتصاد ایران بعد از ویروس کرونا به کجا می انجامد به تاریخ پاک شدن کشور از این بیماری وابسته است.

رضاخواه در ادامه افزود: ما امیدواریم این دوره طولانی نشود و تعطیلی ها به زودی تمام شود تا ضربات بیشتری به اقتصاد وارد نشود ولی اگر موانع تولید برداشته شود و انگیزه هایی برای بخش تولید ایجاد شود اقتصاد باز هم می تواند روی پای خود بایستد.

این نماینده منتخب تهران اظهار کرد: ما باید سعی کنیم اجناس و اقلامی را که وارد می شوند ولی قابلیت تولید در داخل کشور دارند شناسایی کنیم و انگیزه تولید آن اقلام در بخش تولید کشور را ایجاد کنیم تا به جای واردات بر بخش تولید اتکا کنیم. ضمن اینکه باید به کشورهای همسایه با دید مثبت و نگاهی در مسیر توسعه صادرات بنگریم. و از بازار 1200 میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین کشورهای همسایه بیش از 2% کنونی مشارکت کنیم. ما بین 17 تا 20 میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داشتیم ولی باید تلاش کنیم تا این عدد 2% به میزان بالاتری برسد رسیدن این 2% به 4% برنامه ای دست نیافتنی نیست و خود باعث ایجاد بازار های جدیدی می شود و امکان جهش تولید را فراهم می آورد. ابتدا باید انگیزه ایجاد شود و سپس مقدمات و آمادگی لازم پیدا شود. باید در این مسیر با بخش های مختلف تولید مشورت کرد و راهکارهای تولید و بازاریابی با همکاری همین بخش به انجام برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها