کرونا چطور پخش می شود؟

درباره ویروس کرونا چیزهایی را لازم است بدانیم، از جمله اینکه این ویروس چطور پخش می شود و چطور پخش نمی شود؟
کد خبر: ۱۲۶۱۹۷۱

به گزارشجام جم آنلاینبه نقل از nytimes؛ یک ویروس ظریف اما به شدت مسری که تقریبا یک نهصدم قطر موی انسان حجم دارد از این سر دنیا تا آن سر دنیا شیوع پیدا کرده است. این ویروس هم اکنون به کشورهای زیادی نفوذ کرده است. کارشناسان می گویند این ویروس از راه های متعددی نفوذ می کند و از راه های متعددی هم می توان جلوی انتشار آن را گرفت.

اگر با شخص بیماری هم مسیر باشم مبتلا به کرونا می شوم؟

شما به سوپرمارکت می روید. فروشنده ویروس کرونا دارد. حالا شما چقدر در معرض ابتلا قرار گرفته اید؟ کارشناس می گویند برخی از فاکتورها در مبتلا شدن در چنین وضعیتی تاثیرگذار است. نخست اینکه بسیار مهم است شما چقدر با آن فرد فاصله داشته اید. دوم اینکه با توجه به فاصله ای که داشته اید آن فرد بعد از سرفه و عطسه قطرات آلوده به ویروس را روی شما پاشیده یا خیر. از سویی به این هم بستگی دارد آیا صورت خود را لمس می کنید یا نه. موارد دیگری همچون سن و سلامتی شما فاکتورهای بسیار مهمی در مبتلا شدن یا نشدن شما هستند.

 

قطرات ویروسی چیست؟

این قطره حاوی ذرات ویروسی است. ویروس یک میکروب وابسته وابسته به کد آن است که به یک سلول متصل می شود و سپس در آن سلول بیشتر خود را می سازد و به سمت میزبان بعدی خود حرکت می کند. گری ویتاکر ، استاد ویروس شناسی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کرنل گفت: این «سبک زندگی» ویروس کرونا است.

کین-اون کووک ، استاد دانشکده بهداشت عمومی و مراقبت های اولیه کلوپ دانشگاهی هنگ کنگ گفت: یک ویروس برهنه نمی تواند به هر جایی برود مگر اینکه با قطره ای از مخاط یا بزاق سوار شود.

این قطرات مخاط و بزاق وقتی که سرفه می کنیم ، عطسه می کنیم ، می خندیم ، می خوانیم ، نفس می کشیم و صحبت می کنیم از دهان یا بینی خارج می شود. اگر در این راه به چیزی نرسند معمولاً روی زمین یا زمین فرود می آیند.

ویروس کرونا برای دسترسی به سلول های ما باید از طریق قطرات ویروسی و از طریق چشم ، بینی یا دهان وارد شود. برخی از کارشناسان معتقدند که عطسه و سرفه احتمالاً اشکال اصلی انتقال هستند. پروفسور کووک گفت: صحبت کردن رو در رو یا به اشتراک گذاشتن یک وعده غذایی با شخصی می تواند خطرآفرین باشد.

جولیان تانگ ، ویروس شناس و استاد دانشگاه لستر در انگلستان که در حال تحقیق درمورد کورو ویروس با استاد کووک است نیز با این نظریه موافقت کرد.

 

نزدیکی بیش از اندازه به شخص مبتلا در ماجرای ویروس کرونا یعنی چه؟

لیندمیر سخنگوی سازمان جهانی بهداشت می گوید برای اینکه در مواجهه با فرد مبتلا به کرونا با کمترین ریسک ابتلا مواجه شویم باید فاصله سه فوتی با او را رعایت کنیم. برخی دیگر از کارشناسان می گویند این فاصله باید به اندازه شش فوت باشد.

 

چقدر در مجاورت فرد مبتلا قرار بگیریم ما هم مبتلا می شویم؟

پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست اما کارشناسان می گویند زمان خنثی است. یعنی اینکه فرقی ندارد یک دقیقه با فرد مبتلا در تماس نزدیک باشید یا یک ساعت.

 

آیا فردی را می شناسید که بیمار باشد؟

به خاطر بسپارید بسیاری از افرادی که ویروس کرونا را در بدن خود حمل می کنند از آن بی اطلاع هستند و حتی علائمی هم ازخود نشان نمی دهند برای همین بسیار مشکل است که یک فرد مبتلا به کرونا را تشخیص بدهیم. نکته نگران کننده این است افرادی که هیچ علائمی ندارند و حتی نمی دانند کرونا را در بدن خود دارند می توانند این ویروس را به دیگران انتقال بدهند.

 

ویروس قابلیت ماندگری بر روی سطوح را دارد؟

بله. تعداد زیادی از افرادی که در یک معبد بودایی در هنگ کنگ حضور داشتند بیمار شدند. مرکز حفاظت از سلامت شهر نمونه هایی را از محل جمع آوری کرد. سخنگوی این آژانس گفت: شیرهای توالت و پارچه های موجود در معبد بودایی از نظر کروناویروس آزمایش شده و جوابشان مثبت اعلام شد.

سطح چه کثیف به نظر برسد یا تمیز می تواند حامل ویروس کرونا باشد.

اگر فرد آلوده عطسه کند و قطره ای روی سطح بیفتد شخصی که آن سطح را لمس می کند می تواند ناخواسته این ویروس را وارد بدن خود کند. به همین علت است که سطوح را باید کاملا ضدعفونی کنید.

 

نوع برند صابونی که برای شستن دست ها استفاده می کنیم اهمیت دارد؟

قطعا خیر.

 

همسایه من سرفه می کند. آیا باید نگران باشم؟

دکتر اشیش مدیر موسسه بهداشت جهانی هاروارد گفت: هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروسی می توانند از طریق دیواره یا شیشه عبور کنند ، وجود ندارد. وی گفت که بیشتر خطرات، ناشی از دریچه های فضای مشترک است آن هم به شرطی که گردش هوا در یک اتاق به طور کامل انجام بپذیرد.

 

روبوسی باعث انتقال ویروس می شود؟

چندین کارشناس گفتند که روبوسی قطعاً می تواند آن را گسترش دهد. البته مشخص نیست که ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی هم انتقال پیدا می کند یا خیر.

 

آیا خوردن در جاهایی که افراد مبتلا به کرونا ویروس هستند ، ایمن است؟

پروفسور ویتاکر گفت خطر آن را نمی توان رد کرد.

 

آیا حیوانات خانگی را با خودمان در قرنطینه نگه داریم یا خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال نیز جواب مشخصی وجود ندارد اما به هر حال باید مراقب بود.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها