تقریباً دو هفته از خانه‌نشینی دانش‌آموزان، دانشجویان و برخی از شاغلان می‌گذرد و در این شرایط كه شاید بتوان نام آن را قرنطینه خانگی گذاشت، می‌توان نیازها را با استفاده از خرید آنلاین برطرف كرد؛ شیوه‌ای كه در مقایسه با خرید حضوری و رفتن در بین جمعیت منطقی‌تر به نظر می‌رسد. اما از آنجا كه خرید اینترنتی سابقه‌ای طولانی در كشور ما ندارد و هنوز بسیاری از كاربران بلافاصله بعد از رسیدن كالا به دست‌شان پشیمان می‌شوند، رعایت نكات این شكل از خرید ضروری است.
کد خبر: ۱۲۶۱۵۶۱

در این مطلب چند راهكار برای بهتر خرید كردن در فضای مجازی را مرور می‌كنیم.

هیجانی خرید نكنید

كاربرد اصلی افسانه‌ها، آسان‌تر به خواب رفتن است و اگر در تعداد قابل توجهی از كانال‌ها و گروه‌هایی كه عضو هستید نشانه‌هایی غیرقابل انكار از «پایان جهان» ذكر شده، به این معنی نیست كه واقعاً به پایان رسیده‌ایم و باید هر چه بیشتر خرید كنید و انبارهایتان را پر! همه كالاهای مورد نیازتان را دقیقاً به اندازه تهیه كنید تا هم تعادل بازار به‌هم نریزد و فرصت سودجویی دلالان مهیا نشود و هم بعد از فروكش كردن تب كرونا تعداد زیادی جنس بنجل روی دست‌تان نماند. این‌كه شما چند ماسك صنعتی بخرید كه یك فروشگاه اینترنتی از فرصت استفاده كرده و برای فروش گذاشته، كمكی به مهار كرونا نمی‌كند. نكته مهم برای جلوگیری از خرید هیجانی این است كه از قبل فهرست خرید داشته باشید، درست مثل وقتی كه حضوری خرید می‌كنید. خودتان را به فهرست خریدتان مقید كنید و پیش از خرید تصمیم بگیرید به‌جز كالاهای فهرست چیزی نخرید.  

مواظب تخفیف‌ها باشید

تقریباً بیشتر كاربران فضای مجازی تا حالا دیگر متوجه ترفندهای فروشگاه‌های اینترنتی برای فروش كالاهایشان شده‌اند؛ ترفندهایی كه بی‌شك مهم‌ترین آنها تخفیف است. برای این‌كه در خرید كالای تخفیف‌دار دچار خطای راهبردی نشوید، بهترین راه این است كه قیمت كالا را با قبل مقایسه كنید. راه دیگر مراجعه به ذهنیتی است كه از خریدهای حضوری دارید، مثلاً اگر كالا در سایت ۱۳۰ هزار تومان قیمت خورده و با تخفیف، ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و دو هفته قبل همان كالا را در بازار با قیمت ۱۰۰ هزار تومان دیده‌اید، طبیعتاً نباید فریب سایت را بخورید. البته این اتفاق همیشگی نیست و در بسیاری از موارد، فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مشتری جدید و حفظ مشتری‌های ثابت، پیشی گرفتن از رقبا و خالی كردن انبارها برای كاهش هزینه‌های جاری، تخفیف‌های خیلی خوبی می‌دهند.

قیمت‌ها را مقایسه كنید

این مورد نیاز به توصیه ندارد و اساساً در ژن ما این ویژگی دیده می‌شود و حتی وقتی یك كالا را خریده‌ایم، راه می‌افتیم و در مغازه‌های دیگر قیمت می‌گیریم تا خریدمان را ارزیابی كنیم. این كار در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم ضروری است، چون هركدام از فروشگاه‌ها سیاست‌های خاص خودشان را در قیمت‌گذاری دارند و میزان سودی كه یك فروشگاه روی یك كالا پیش‌بینی می‌كند، با میزان سود فروشگاه دیگر روی همان كالا متفاوت است. برای مقایسه بهتر قیمت، حتی می‌توانید به كسانی مراجعه كنید كه كالای مورد نظرتان را در شبكه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند. البته كووید ــ ۱۹ را دست‌كم نگیرید و این چند روز، قیمت پایین كالاهای دست‌دوم گول‌تان نزند و ریسك خرید آنها را نپذیرید.

همه چیز را آنلاین نخرید

در این روزها دلیل اصلی آنلاین خرید كردن، تماس كمتر با بیرون و كاهش خطر ابتلا به كروناست. در نتیجه بهتر این است كه فقط كالاهایی را از فروشگاه‌های اینترنتی بخرید كه بسته‌بندی درست و حسابی داشته باشند و احتمال تماس دست با آنها نزدیك به صفر باشد. مثلاً اگر خودتان به میوه‌فروشی بروید و با دستكش یك‌بارمصرف میوه‌ها را در نایلون بگذارید، بهتر از این است كه میوه را در شرایطی اینترنتی بخرید كه از وضعیت بسته‌بندی آن اطلاعی ندارید.

به طور كلی در خرید اینترنتی مواد غذایی، اعتماد به اجناس كارخانه‌ای منطقی‌تر است، چراكه فرآیند بسته‌بندی در بیشتر كارخانه‌ها بدون دخالت دست انجام می‌شود. همچنین نان‌های صنعتی بسته‌بندی‌شده با دستگاه در این شرایط جایگزین مناسبی برای نان سنتی است. سفارش اینترنتی غذا را هم كه طبیعتاً خیلی وقت است فراموش كرده‌اید. اما خرید پوشاك از فروشگاه‌های اینترنتی گزینه بدی نیست و در مقایسه با حضور در بازارهای شلوغ و پررفت‌وآمد ایمن‌تر است.

توضیحات كالا را به دقت بخوانید

با توضیحات كالاها مثل توضیحاتی برخورد نكنید كه قبل از نصب نرم‌افزارها می‌بینید. توضیحات یك كالا معمولاً شامل آیتم‌هایی مانند كشور سازنده، وزن، تنوع رنگ، ابعاد محصول و... است. بعضی سایت‌ها امكان مشاهده سه‌بعدی كالا را هم دارند و می‌توانید با كلیك یا لمس صفحه، آن را بچرخانید و خوب وراندازش كنید. به خاطر داشته باشید كه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی امكان استرداد كالا را ندارند و تعدادی از فروشگاه‌ها هم هزینه حمل و نقل را از خریدار می‌گیرند.

مراقب كلاهبردارها باشید

حتماً بررسی كنید سایتی كه از آن خرید اینترنتی می‌كنید، نماد اعتماد الكترونیكی یا eNAMAD را داشته باشد. اگر سایت را نمی‌شناسید و می‌خواهید حسابی محكم‌كاری كنید، می‌توانید به سایت نماد بروید و نام سایت مورد نظر را در آن جست‌وجو كنید. تا این لحظه ۶۱ هزار و ۵۰۰ سایت این نماد را دریافت كرده‌اند. در زمان پرداخت هم باید مراقب كلاهبرداری‌های احتمالی باشید. اول این‌كه آدرس سایت پرداخت باید با https شروع شود، نه http. در این نوار باید یك قفل كوچك زردرنگ هم ببینید. نكته آخر این‌كه اطلاعات كارت به ویژه cvv2 و رمز پویا را با صفحه‌كلید مجازی وارد كنید.

هزینه ارسال بدهید

تقریباً همه فروشگاه‌های اینترنتی مبلغی را تعیین كرده‌اند كه اگر سفارش‌تان بیشتر از آن مبلغ باشد، آن را به صورت رایگان برایتان می‌آورند و در غیر این صورت هزینه ارسال را دریافت می‌كنند. نكته كنكوری اینجاست كه بسیاری از كاربران برای رساندن سبد خریدشان به مبلغ معین‌شده، كالاهای غیرضروری را به سبد اضافه می‌كنند. یعنی برای این‌كه هزینه ارسال پرداخت نكنند، اجناسی را می‌خرند كه در حالت عادی اصلاً به سمت خریدشان نمی‌رفتند.

این الگوی صحیحی در خرید نیست و اگر هزینه ارسال را كه معمولاً كمتر از ۱۰ هزار تومان است بپردازید، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است. نكته دیگر این‌كه اگر برای دریافت كالایتان عجله ندارید، به‌جای این‌كه كالا را با پیك موتوری دریافت كنید، ارسال كالا با پست را انتخاب كنید. این گزینه از لحاظ بهداشتی هم نمره بالاتری می‌گیرد.

محمد وفایی - خبرنگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها