سخنگوی شورای نگهبان شایعات مبنی بر احتمال جایگزینی منتخبان فوت شده مجلس یازدهم در انتخابات دور دوم و یا جایگزینی از نفرات بعدی را رد کرد و گفت: در مجلس عضو علی البدل نداریم به همین دلیل جاگزین فوت شدگان در انتخابات میان دوره ای در سال 1400 مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۴۰

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص درگذشت فاطمه رهبر نماینده منتخب تهران و محمدعلی رمضانی دستک نماینده منتخب آستانه اشرفیه در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی و نحوه جایگزینی این افراد در مجلس آینده گفت: ما در برخی از حوزه ها مرحله دوم انتخابات را پیش رو داریم که زمان و اسامی اعلام شده است و در روز 29 فروردین سال اینده برگزار خواهد شد. ولی برای حوزه هایی مثل تهران و آستانه اشرفیه که منتخبین اعلام شده بودند برای جایگزینی باید به انتخابات میان دوره مراجعه کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اینگونه انتخابات طبق قانون همزمان با انتخابات اصلی که در سال 1400 که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است انتخابات میاندوره ای نیز در آن تاریخ برگزار می شود و جایگزین این دو نماینده برای مجلس یازدهم در انتخابات میان دوره ای و در سال 1400 برگزار می شود و در این مرحله کار به دور دوم کشیده نمی شود.

کدخدایی تصریح کرد: در بحث انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا این وضعیت وجود دارد که علاوه بر اعضای اصلی اعضای علی البدل انتخاب می شوند و افرادی که رای آنها بعد از اعضای منتخب بود به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند. در این مرحله به طور اتوماتیک اگر اعضای اصلی به هر دلیلی کنار بروند. یک نفر از اعضای علی البدل جایگزین خواهد شد ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر افراد رای لازم را داشته باشند و به حد نصاب برسند انتخاب می شوند در غیر این صورت یا به مرحله دوم کشیده می شود و یا از گردونه انتخابات خارج می شوند و به مرحله میان دوره می رسند. در مورد تهران و آستانه اشرفیه در حقیقت انتخابات تمام شده است. و منتخب مرحوم شده و طبق قانون باید انتخابات میان دوره برگزار شود و در قانون میان دوره به همزمانی با انتخابات پیش رو موکول شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها