متخصص ارتوپدی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

مراقبت از سالمندانی با لگن شکسته / خطر زخم بستر دو برابر می‌شود

شکستن استخوان در هر عضو از بدن بسیار دردناک و ناراحت کننده است. اگر فرد درسنین بالا به سر ببرد که اوضاع حتی بدتر هم می شود چرا که زمان بیشتری لازم است تا این شکستگی بهبود پیدا کند.
کد خبر: ۱۲۶۱۱۰۸

به گزارش جام جم  آنلاین، اصولا ساخت و ساز بدن سالمندان به گونه ای است که شکستگی را به سختی بر می تابد و مدت زمانی طول می کشد تا این شکستگی بهبود حاصل پیدا کند. این دوره نقاهت متاسفانه دارای درد و رنج بسیار زیادی است. یکی از شکستگی های معمول در دوران سالمندی و کهنسالی مربوط به لگن می شود.

با این نوع شکستگی چگونه باید کنار آمد و افرادسالمند چگونه بهبودی پیدا می کنند؟

در این رابطه دکتر محسن طاهری مقدم متخصص ارتوپدی به جام جم آنلاین گفت: شکستگی لگن عارضه خطرناکی است که برخی عمل جراحی آن را به تاخیر می اندازند این در حالی است که هرگونه تاخیر باعث نامساعدتر شدن اوضاع می شود و اوضاع را برای فرد دردناک تر و پیچیده تر می کند.

این متخصص ارتوپدی عنوان کرد: تحمل افراد در برابر دردهای ناشی از ارتوپدی بسیار کم است. این باعث می شود تا فرد بی تابی کند. نقش اعضای خانواده و دلداری دادن به او از لحاظ روان شناختی بسیار موثر است اما ما در اینجا به وضعیت جسمانی او می پردازیم.

طاهری مقدم افزود: بعد از عمل جراحی فرد باید در حالت بی حرکت باقی بماند که البته این مشکل خودش زخم بستر را به دنبال دارد و این خطر دو برابر می شود. در واقع شرایط یک سالمند بعد از عمل جراحی لگن بسیار بحرانی و حساس است و این اطرافیان هستند که باید به دقت مراقب او باشند.

وی ادامه داد: اگر اعضای خانواده می توانند به دقت او را زیر نظر بگیرند و مراقبش باشند اما اگر چنین چیزی امکان ندارد باید برای او پرستاری بگیرند که نسبت به این نوع مراقبت ها آشنایی داشته باشد.

متخصص ارتوپدی یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی همان زخم بستر است که به آن اشاره ای داشتیم. این زخم ها دردی به دردهای قبلی بیمار اضافه می کنند و خطر عفونت در ناحیه لگن را نیز به وجود می آورند.

طاهری مقدم تاکید کرد: بعد از شکستگی لگن و عمل جراحی مربوط به آن از آنجایی که تحرک فرد کمتر می شود موضوع «تهویه ریه ای» نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی بیان داشت: به این دلیل که فرد در حالت دراز کش قرار دارد. وقتی چنین حالتی به وجود بیاید اصولا برای فرد طبیعی و جوان هم نفس عمیق به طور کامل امکان پذیر نیست چه برسد به فرد سالمند. به همین دلیل تغییر و تحولاتی در ریه به وجود می آید که سالمند بیمار را با خطر عفونت ریه مواجه می کند.

این متخصص ارتوپد گفت: با احتیاط بسیار زیاد و رعایت تمامی جوانب باید فرد سالمند را به آرامی جابجا و او را تشویق به نشستن کرد. در حالت نشسته فرد سالمند باید نفس های عمیق بکشد و آب زیادی هم بنوشد.

طاهری مقدم تصریح کرد: عوامل دیگری در بهبود بعد از عمل جراحی موثر است. به عنوان مثال اگر فرد بنیه ای سالم و قوی داشته باشد طبیعتا نسبت به یک فرد دیابتی سریع تر مراحل نقاهت را پشت سر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از عمل جراحی لگن شکسته به هیچ عنوان نباید فرد به مدت طولانی بی حرکت بماند گفت: تحرک بیش از اندازه نه تنها زخم بستر را به وجود می آورد بلکه عضلات آنها را چنان ضعیف می کند که این می تواند توانایی راه رفتن را سلب کند.

دکتر طاهری مقدم افزود: طبیعی است که استخوان شکسته یک فرد سالمند دیرتر از یک فرد جوان و یا حتی میانسال جوش می خورد. اگر مراقبت های ویژه در کار نباشد و بسیاری از مسائل رعایت نشود و احتیاط در کار نباشد ممکن است اصلا آن عمل جراحی با تمام دردها و دردسرهایش کاملا بی ثمر باشد.

وی گفت: در حین جراحی لگن افراد سالمند معمولا از پیچ و پلاک استفاده می شود. این خود یک خطر بزرگ است چرا که استخوان ضعیف است و این پیچ ها ممکن است جابجا شوند و خود شکستگی به وجود بیاورند. بنابراین لازم و ضروری است تا همه چیز با حساسیت پیگیری شود.

این متخصص ارتوپدی در پایان گفت: یک سالمند شرایط حساسی دارد. دردی که او در حین این عمل های جراحی می کشد بسیار جان فرساست. نگهداری از او باید بسیار دقیق باشد. او را درک کنیم و همه ناراحتی و ناله هایش را تحمل کنیم. او به دلیل این دردهای شدید و ضعف و غش و ضعف های فراوان حتی ممکن است امید خود را به زندگی هم از دست بدهند بنابراین لازم و ضروری است تا با او همدردی شود و مدام امید به زندگی را از دیگران دریافت کند. خودمان را جای او بگذاریم و درک کنیم چه دردی می کشد. مراقبت حساس و ویژه از او بسیار لازم و ضروری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها