اشغال افغانستان توسط آمریکا یک اتفاق تاریخی بود که هزینه بسیاری برای دولت آمریکا به همراه داشت.
کد خبر: ۱۲۶۱۰۸۷

آمریکا به واسطه این اشغال در باتلاقی گرفتار شد که موجب ایجاد هزینه‌های بسیار و از دست دادن امکاناتش شد.

از قبل نیز پیش‌بینی‌هایی در زمینه خروج آمریکا از افغانستان شده بود که اتفاقات اخیر، باعث تحقق این پیش‌بینی‌ها شد و این کشور بدون به دست آوردن کوچک‌ترین دستاوردی مجبور به خروج از افغانستان شد.

در عین حال آمریکا تلاش می‌‌کند به نوعی خروج خود را موجه و قابل قبول نشان دهد. اما در دنیا هیچ کشوری این را نمی‌پذیرد که آمریکا افغانستان را اشغال کرده و حالا با همان طالبانی که قصد حذفش را داشت قرارداد و توافق بسته است.

این یکی از شکست‌های بزرگ تاریخ سیاسی آمریکاست. در ضمن این توافق از لحاظ حقوقی نیز ارزشی ندارد زیرا دولت فعلی افغانستان دولت قانونی است و حال این که آمریکا با یک گروه معارض قرارداد بسته است. این هم از اتفاقات عجیبی است که در عرصه بین‌المللی مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد.

در حقیقت این توافق به این معنی است که شما به ما حمله نکنید و در مقابل ما قوای خود را از این منطقه خارج می‌کنیم.

در ضمن قطعا اتفاقات شکل گرفته را می‌توان مقدمه‌ای برای خروج آمریکا از نقاط دیگر منطقه نیز دانست. از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که قطعا تنها پشتیبان مردم افغانستان در چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی ایران بوده و ملت افغانستان تنها به انقلاب ایران امیدوار بوده‌اند در واقع خروج آمریکا از افغانستان به معنی باخت این کشور به ایران است.

جواد منصوری - کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها