متخصص ارتوپد در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

از کمر جراحی شده چگونه مراقبت کنیم؟

یکی از سنگین ترین عمل های جراحی مربوط به کمر و ستون فقرات است که هم دردناک است و هم مدت زمان زیادی طول می کشد تا فرد بهبود یابد.
کد خبر: ۱۲۶۱۰۱۹

به گزارش جام  جم  آنلاین، عمل جراحی کمر عمل بسیار مهم و حساسی است و به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت. هر گونه اهمال و نادیده گرفتن دستورات پزشکی می تواند عواقب سنگین و دردناکی برای بیمار داشته باشد.

اما بعد از عمل جراحی بر روی کمر و ستون فقرات چه باید کرد؟

در اینباره دکتر عباس اصلانی متخصص ارتوپدی به جام جم آنلاین گفت: مراقبت از زخم بسیار مهم است. از نخستین چیزهایی که باید بسیار به آن اهمیت بدهیم این است که زخم مراقبت شود و در صورتی که کوچک ترین علائم غیرعادی مشاهده شد بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

وی گفت: نوع خوابیدن هم مناسب است. نخست اینکه تشکی که بیمار روی آن قرار می گیرد نباید نرم باشد. فرد نباید به پهلو بخوابد و یا خم شود.

دکتر اصلانی عنوان کرد: در صورتی که زخم ترشح خونی داشت و این وضعیت تا دو الی سه روز ادامه داشت باید به پزشک اطلاع داد. افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند باید صبور باشند و فرآیند درمانی خود را با حوصله پشت سر بگذارند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه برای کشیدن نخ غیرقابل جذب بخیه باید حداکثر 10 روز صبر کرد گفت: در صورتی که بیمار نیاز به این پیدا می کند که حتما استحمام کند بعد از استحمام روی زخم به آرامی خشک شود. هر گونه رطوبت بیش از اندازه باعث ایجاد عفونت می شود. در ضمن استحمام باید به صورت نشسته بر روی یک صندلی باشد و نه ایستاده زیر دوش و یا قرار گرفتن در وام.

وی بیان داشت: ترمیم کامل بعد از عمل جراحی معمولا نزدیک به دو ماه زمان می برد اما اگر در حین عمل جراح مجبور باشد از پلاتین و غیره استفاده کند آنگاه ترمیم و اتصال کامل بیش از شش ماه زمان می برد.

این متخصص ارتوپدی با تاکید بر صبور بودن بیماری که مورد عمل جراحی کمر قرار گرفته افزود: راه رفتن یک فرد بعد از عمل جراحی کمر خیلی مهم و حساسیت برانگیز است. راه رفتن بعد از عمل جراحی باید از سوی متخصص و یا جراح انجام شود و هرگونه راه رفتن بی مهابا بعد از عمل جراحی می تواند به شدت خطرناک باشد.

دکتر اصلانی با بیان اینکه بلند کردن اجسام بیشتر از سه کیلو و البته حرکات ناگهانی همچون خم شدن به هیچ عنوان نباید انجام شود ادامه داد: فرد باید محیط مناسبی برای پشت سر گذاشتن روند درمانی اش داشته باشد. محیط مناسب یعنی اینکه اشیای اضافی دور و بر او وجود نداشته باشد تا احتمال خطر زمین خوردن به صفر برسد.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: نوع ورزش کردن بعد از عمل جراحی کمر نیز باید بسیار سبک باشد و به هیچ عنوان فعالیت های سنگین بدنی را در برنگیرد. یکی از بهترین تمرینات البته بعد از بهبودی نسبی پیاده روی سبک و آرام روی سطحی است که شیبدار نباشد.

وی با تاکید بر آب درمانی نیز یادآور شد: حرکات ناگهانی همانند چرخیدن و پریدن نباید انجام شود. استفاده از وسایلی مانند تردمیل و دوچرخه متحرک نیز به هیچ عنوان مناسب نیست. همانطور که قبلا هم گفتم بیمار باید صبور باشد و با صبوری و به دور از هرگونه عجله ای این روند را پشت سر بگذارد.

اصلانی با تاکید دوباره بر این موضوع که شش ماه زمان برای بهبودی بیمارانی که در ستون فقرات آنها فلز کار گذاشته می شود لازم است، گفت: اگر عمل جراحی بدون کار گذاشتن فلزاتی چون پلاتین باشد یک فرد بعد از سه ماه باید بتواند فعالیت های روزمره را انجام بدهد، اجسام را تا وزن 9 کیلوگرم تمرین کند. اما با این حال باز هم نباید به خود فشار بیاورد.

این متخصص ارتوپدی تاکید کرد: تغذیه بسیار مهم است. فردی که مورد جراحی قرار گرفته باید مواد مغذی همانند پروتئین، ویتامین و کالری را به مقدار کافی به بدن خود برساند.

دکتر اصلانی با بیان اینکه فرد در یک ماه نخست نباید به مدت طولانی بنشیند گفت: هنگام نشستن تکیه گاه فرد باید به جای مناسبی باشد. جلسات توانبخشی او بعد از عمل جراحی باید تا شش ماه ادامه داشته و فرد نباید به تصور اینکه بهبودی نسبی در او حاصل شده روند درمانی را رها کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها