رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر می گوید که موارد مشکوک به کرونا در کشور پس از بررسی و آزمایشات لازم همگی رد شدند و تا این لحظه هیچ فردی در ایران به این ویروس آلوده نشده است.
کد خبر: ۱۲۴۶۳۵۲
قطرات تنفسی فرد آلوده به راحتی با ماسک ‎های معمولی کنترل می شود / تا این لحظه هیچ بیمار مبتلا به کرونا در کشور ثبت نشده

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موثقی که در سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده تعداد درگیری جهانی با ویروس کرونا 11 هزار و 953 مورد است. این موارد به صورت قطعی ثابت شده است.

دکتر عرفانی گفت: از ا ین تعداد 11 هزار و 821 فرد مبتلا به ویروس کرونا مربوط به کشور چین است. 132 مورد نیز به صورت قطعی مربوط به 23 کشور دیگر جهان است. ولی چین به تنهایی 11 هزار و 821 فرد مبتلا به ویروس درون خود دارد. از این تعداد 259 مورد منجر به فوت شده است.

این مقام مسئول در رابطه با شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص در شهر تبریز یادآور شد: با اطمینان خاطر موارد انگشت شماری که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا معرفی شده بودند در نخستین فرصت مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و آزمایشات مربوطه بر روی آنها انجام شد. نتایج این آزمایشات نشان داد که هیچ مورد مربوط به ویروس کرونا نیست.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر افزود: مواردی که به عنوان افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا به معرفی می شوند حتما باید از سه منظر مورد معاینه قرار بگیرند. یک مورد به مسئله بالینی برمی‎گردد. عفونت حاد تنفسی با یک تب بالای 38 درجه همراه با سایر علائم مثل گلو درد، سرفه، آبریزش بینی، سردرد، بدن درد و تنگی نفس است که شاید به ویروس کرونا مربوط باشد.

وی بیان داشت: این می تواند یک عفونت حاد تنفسی باشد که ما نمی توانیم سریع قضاوت بکنیم که آیا این موضوع مربوط به ویروس کرونا است یا خیر. برای اینکه به شخصی که این علائم را دارد نسبت به کرونا داشتن او شک کنیم باید یک شرح حال بگیریم.

عرفانی تاکید کرد: شرح حال سه جز دارد. یکی اینکه از نظر زمانی باید طول درمان او 14 روز باشد. دوم اینکه باید بُعد مکانی را در بگیریم. به عنوان مثال شخصی که از شهر ووهان چین وارد ایران می شود باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. سومین مورد نیز به «افراد» برمی گردد. باید دید که فرد مشکوک به ویروس کرونا با چه کسانی و در چه جایی بوده است.

وی یادآور شد: پس ما با سه مسئله زمان، مکان و افراد روبرو هستیم. وقتی به فردی شک می‎کنیم که ویروس کرونا را دارد با در نظر گرفتن این سه مسئله او را مظنون به کرونا قلمداد می کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: با به وجود آمدن این شرایط نمونه آزمایشگاهی تهیه می شود. اگر نمونه آزمایشگاهی رد شود به هیچ عنوان کرونا نیست. الان هم که با شما صحبت می‎کنم موارد مشکوک به کرونا هیچ کدام ثابت نشده اند.

وی با تاکید بر اینکه تا این لحظه هیچ مورد مبتلا به کرونا در ایران مشاهده نشده است افزود: در کشورهای مدیترانه شرقی بنابر اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت فعلا فقط امارات متحده عربی است که مورد ابتلا به ویروس کرونا در آن ثبت شده است. در بقیه کشورها این مورد گزارش نشده است.

دکتر عرفانی اظهار داشت: ما دو نوع تنفس داریم، یکی را ذرات تنفسی می گوییم و دیگری قطرات تنفسی. ترشحاتی که بتواند از تنفس انسان جدا شود و به بدن دیگر افراد برسد بسیار اهمیت دارد. قطرات تنفسی به راحتی با ماسک های معمولی کنترل می شود. فرد باید با ماسک فاصله یک متری از فرد مبتلا را رعایت کند.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر تاکید کرد: خوشبختانه امروز کرونا نداریم. این توصیه به همه ما برای جلوگیری و پیشگیری از عفونت های حاد تنفسی کمک می کند.

وی هشدار داد: آمدن این ویروس به کشور ما محتمل است و هنر باید این باشد که جلوی ورود آن را بگیریم. تشخیص سریع و اقدامات کنترلی باید استقرار پیدا کند و چرخه بومی داشته باشد تا آن را به سرعت کنترل کنیم.

عرفانی یادآور شد: رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم به ما کمک می کند که راحت تر این ویروس را کنترل کنیم و با کاهش عفونت های تنفسی روبرو می شویم.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر گفت: نکته دیگر این است که افراد بیمار در مدت واگیری و تب داری باید در منزل استراحت کنند. این باعث می شود سیستم ایمنی بدن تحریک شود و زودتر بهبود پیدا کند. از سویی دیگر چرخه بیماری شکسته می شود و فرد دیگری در دام بیماری نمی افتد.

وی گفت: اگر در دوره واگیری، فرد به طور اتفاقی و یا اجبار در جمع قرار گرفت باید فاصله یک متری را رعایت کند، با کسی دست ندهد، روبوسی نکند و از ماسک استفاده کنند. اگر ماسک در اختیار ندارد حتما از دستمال استفاده کند.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر در پایان گفت: ترشحات تنفسی دهان، بینی و چشم می تواند آلوده شود و همه چیز را آلوده کند. در صورتی که احتمال می دهیم دست ها مدام آلوده می شود باید مدام آنها را شست. به تمام هموطنان توصیه اکید می کنم که دست های خود را مرتب بین 16 تا 30 ثانیه با آب و صابون به دقت بشویند. این توصیه های عمومی در بحث بیماری های حاد تنفسی است. نه فقط برای ویروس کرونا که قطعا برای دیگر بیماری ها نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مفید و موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها