رایزن سابق ایران در قطر در گفتگو با جام جم آنلاین :

اهداف سفر امیر قطر به ایران / ایران منجی قطر بعد از محاصره بود

رایزن اقتصادی سابق ایران در قطر با اشاره به سفر امیر قطر به تهران گفت: ایران در دوران محاصره قطر نقش مهمی در تامین کالاهای مورد نیاز این کشور داشت و همان اتفاق باعث رویکرد مثبت قطری ها در قبال ایران شده است.
کد خبر: ۱۲۴۴۷۳۹
اهداف سفر امیر قطر به ایران / ایران منجی قطر بعد از محاصره بود

محمد باقری در گفتگو با جام جم آنلاین در رابطه با هدف سفر امیر قطر به ایران گفت : سفر امیر قطر در مقطع کنونی حائز اهمیت بالاییست.کشور قطر با توجه به پتانسیل بالای سرمایه گذاری مالی واقتصادی و روابط بالای بین المللی کشوری حائز اهمیت و بازار هدف مناسبی برای جمهوری اسلامی است همچنین ایران نیز صاحب پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی و صنعتی است و اقتصاد هر دو کشور میتوانند مکمل یکدیگر باشند .از طرف دیگر به دلیل داشتن منابع مالی مشترک میتوانیم نوعی از همکاری های خاص را تعریف کنیم .

باقری در ادامه گفت: قطر حدودا دو سال پیش مورد محاصره ظالمانه ای از طرف همسایگان خود قرار گرفت،ایران برای تامین مایحتاج اولیه و مواد غذایی و گشایش خط هوایی ومسائل سیاسی به کمک آنها شتافت. این سیاست ما در بحران محاصره قطر باعث توجه آنها به جمهوری اسلامی ایران شد .

وی یادآور شد: بنده به لحاظ حضور میدانی شاهد بودم در آن روزها چه اتفاقی افتاد ؛ از صبح روز محاصره حتی مواد غذایی و مایحتاج اولیه به قطر نمیرسید و این به وضوح در فروشگاه ها نمود داشت . در آن شرایط بدون درنگ تجار و دولت جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ چشمداشتی به کمک مردم و دولت قطر شتافتند میتوان گفت قفسه های فروشگاه های قطر در 3 الی 4 روز دوباره کاملا پر شد. کمک ایران در باز کردن مسیر هوایی برای قطر نیز با سرعتی انجام شد که شاید انجام این کار برای کشور های دیگر گذشته از مسائل سیاسی به لحاظ فنی هم ممکن نبود.با اینکه از گذشته نا مهری هایی بین دوکشور وجود داشت انجام این کمک ها از لحاظ انسانی برای ما امری بدیهی بود.بدین سبب قطری ها در آن دوران مهربانی و منش دولتمردان و مردم ایران را تجربه کردند واین تاثیر بسزایی در مناسبات ما با قطر داشت.

باقری تصریح کرد : در این سفر که در بالاترین سطح بود مباحث بازرگانی و همچنین سایر مباحث مناسباتی بین دو کشور مطرح شد.همچنین آقای روحانی مبحث امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را مطرح کرده اند که در این مورد نیز با امیر قطر گفت و گو شد.قطر مانند عمان به لحاظ موقعیت معمولا سعی در ایفای نقش میانجی در مسائل منطقه ای دارد و گاهی نیز پیام هایی را برای ما داشته اند ومسائل منطقه ای نیز به بحث گذاشته شد.

وی اضافه کرد: مشابه این مباحث را ما در گذشته در مورد سوریه با قطر داشته ایم و نتایج خوبی نیز حاصل شد،امیدواریم این سفر برای مسائل امنیتی منطقه و فراتر از منطقه نیز نتایج خوبی به همراه داشته باشد. همچنین سطح مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور از موضوعات مورد علاقه ما است و حتما مطرح خواهد شد طرف قطری مشکلاتی در این زمینه داشته اما انجام این سفر نشانه اراده آنها برای رفع این مشکلات است و امیدواریم بتوانیم این مناسبات را ارتقا دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها