استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: 9 دی یک الگو برای ساخت سیاسی امروز و آینده کشوراست یعنی این ماجرایی تمام شده نیست یک الگوی همیشگی برای مسائل آینده و امروز کشور است.
کد خبر: ۱۲۴۳۶۸۷
9 دی فریاد مردم علیه مداخله گران خارجی بود / داغدار حوادث آبان هستیم

محمدصادق کوشکی، کارشناس و صاحب نظر سیاسی در رابطه با نقش راهپیمایی 9 دی در پایان نا آرامی ها و فتنه و نقش تجربه این واقعه در پایان فتنه آبان ماه در گفتگو با جام جم آنلاین تصریح کرد: 9 دی سال 88 نه یک اتفاق بوده است نه یک حرکت مربوط به انتخابات. مردم ایران از دخالت بیگانگان و قدرت های خارجی در مسائل داخلی و بخصوص انتخابات به تنگ آمدند.

وی افزود: بدون دخالت خارجی آن حوادث و آشوب ها نمی توانست تا 8 ماه طول بکشد شاید در هفته دوم یا سوم تمام می شد اما این دخالت علنی آمریکا و انگلیس و بقیه نیروهای مداخله گر خارجی بود که این پدیده را در حدود 8 ماه طولانی کرد و ضرر های جبران ناپذیری به کشور وارد کرد.

کوشکی ادامه داد: اولین نکته ای که پس از این در مورد 9 دی سال 88 مطرح است این تودهنی محکمی بود که مردم به مداخله گران خارجی زدند و اینجا بود که به خاطر این «نه به بزرگی ایران» که مردم به دخالت خارجی گفتند بعد از 9 دی ما شاهد بازگشت آرامش به کشور و خاتمه آشوبگری ها بودیم.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: نکته دوم حماسه 9 دی نمایش برتری قدرت مردم بر کنشگران داخلی و مداخله گران خارجی بود; یعنی حضور مردم تمام کننده بود. چون وقتی جامعه ای با هم متحد باشند و برای هدف مشترکی حرکت کنند هیچ قدرت خارجی و هیچ جریان سیاسی داخلی توان ایستادگی در برابر آنها را ندارد. این به معنی قدرت تعیین کنندگی اراده مردم در بحران های انقلاب است.

وی ادامه داد: بحث دیگر غیرت دینی مردم بود. مردم شاید خیلی به مسائل سیاسی علاقه نداشته باشند یا اهمیت ندهند ولی تحمل توهین به مقدساتشان و عاشورای حسینی را نداشتند.9 دی یک الگو برای ساحت سیاسی امروز و آینده کشوراست یعنی این ماجرایی تمام شده نیست یک الگوی همیشگی برای مسائل آینده و امروز کشور است. هر زمان که ما با بحران هایی که نتیجه دخالت خارجی و همدستی برخی عناصر داخلی حضور مردم می تواند نتیجه بخش برای قطع دست های خارجی باشد.

کوشکی در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم آنلاین در مورد خسارات وارد شده در آشوب ها به مردم و کشور اینچنین پاسخ داد: نکته این است که آسیب هایی که در این اتفاقات وارد شده فقط مربوط به یک شخص و یک خانواده نبود همه ملت ایران و همه کشور آسیب دیده ایم. همه ما داغدار هستیم که چرا عده ای متصل به خارج از مرزهای کشور جامعه را به سمتی بردند که عده ای از شهروندان بیگناه ما کشته شدند بخشی از اموال عمومی و خصوصی مردم از بین رفت. این موارد حق عمومی مردم ایران است.

این کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه افزود: طبیعتا تا آخرین لحظه به عنوان پیگیری حق ملت ایران چه در مورد خون های بیگناه ریخته شده چه در مورد اموال از دست رفته خصوصی و عمومی میخواهیم که قوه قضاییه و دستگاه های امنیتی به جد وارد شده و عمل کنند که این حق تمام ملت بزرگ ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها