خبرنگاران پارلمانی در سفری دو روزه به استان خوزستان از پروژه های وزارت نیرو بازدید واز نزدیک بامشکلات پیش روی روند بازسازی واحداث سدهای آبی این استان آشنا شدند.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۰

به گزارش خبرنگار اعزامی جام جم آنلاین ، در این سفر که به دعوت حوزه پارلمانی وزارت نیرو وباهمکاری اداره کل اخبار مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شد ، خبرنگاران پارلمانی از سدهای دز وکرخه بازدید بعمل آوردند وبامدیر عامل سازمان آب وبرق خوزستان به گفت وگو پرداخته وپرسشهایی را مطرح کردند.
سید جعفر حجازی مدیر عامل سازمان آب و برق استان خوزستان در این نشست مطبوعاتی در خصوص علت جابجایی اداری و کوچک سازی این سازمان خاطر نشان ساخت: دستگاههای دولتی طبق قانون برنامه چهارم و لایحه بودجه مکلف بودند تا پایان آذرماه سالجاری تشکیلات کلان خود را به تایید دولت برسانند که در این راستا، همه سازمان های آب و برق کشور طرح های خود را به سازمان مدیریت ارائه کردند اما به دلیل گستردگی این مجموعه عظیم و اینکه نمی توان این کار را یک روزه انجام داد، هنوز طرحها به تایید وزارت نیرو نرسیده و عملی نشده است.
وی افزود: سیاست کلی دولت در چارچوب اصل 44 ،سپردن کارها به بخش خصوصی است و براساس نظر دولت در کاهش بیشتر رده های مدیریتی، ما هم سعی خواهیم کرد این موضوع را تا سطح 20 درصد کاهش دهیم.
حجازی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره چگونگی صادرات آب به کویت گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در اراضی حوزه کرخه،بیلان آب آن محاسبه و مازاد آب نیز مشخص شد.
وی افزود: بخشی از آب های زیر زمینی حوزه کرخه نیز پتانسیل یابی شد که به آبهای سطحی اضافه تا از این محل برای صادرات آب به کویت پس از تامین آب شرب هموطنان ایرانی اقدام شود.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به خطر انتقال آب به دشت ازادگان در سال آینده از سمت کرخه تصریح کرد: چنانچه به لحاظ محاسبه بیلان آب چیزی مازاد در آن حوزه باشد دولت برای صادرات آب به کویت تصمیم می گیرد، بنابراین هم اکنون هیچ تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده و طرف کویتی نیز در این خصوص اقدام نکرده است.
حجازی در خصوص انتقال آب کارون به رفسنجان که مخالفت نمایندگان استان را نیز به دنبال دارد تصریح کرد: در سفری که وزیر نیرو به استان داشت صریحا اعلام کرد در حال حاضر اجرای انتقال آب کارون به رفسنجان تحت عنوان طرح "بهشت آباد" متوقف است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص تدابیر موجود برای جلوگیری از خاموشی برق در کشور خاطرنشان کرد: ما در خطوط انتقال ، قطعی برق نداریم و مصرف برق کشور سالیانه 5/9 درصد وبه ویژه درخوزستان 5/13 تا 14 درصد افزایش دارد که چنانچه بتوانیم برنامه ریزی دقیق داشته باشیم و تولید را سالانه ده درصد بالا ببریم در این رابطه مشکلی نخواهد داشت.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان یکی از مشکلات این استان را مصرف بی رویه برق غیر مجاز خواند و افزود: از کل یک میلیون مشترک برق ، حدود 236 هزار مشترک غیر مجاز داریم و دلیل آن نبود توان اقتصادی برای پرداخت قبوض برق و استفاده زیاد از کولرهای گازی در فصل گرما است که این هزینه را افزایش می دهد و باعث می شود مردم به استفاده از برق غیر مجاز روی آورند.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما این پتانسیل وجود دارد که تولید برق را افزایش داده و مازاد آن را به عراق یا دیگر کشورهای همسایه به قیمت جهانی صادر کنیم.
حجازی با اشاره به استقبال بخش خصوصی از مشارکت در احداث چند نیروگاه جدید در استان خوزستان گفت: دلیل اینکه بخش خصوصی حاضر شده تا 5 نیروگاه در استان خوزستان احداث کند همین موضوع فروش برق مازاد به دیگر کشورها است.
وی در خصوص مشکل کمبود برق در خوزستان تاکید کرد: مشکل عمده ما در تولید برق و یا کمبود نیروگاه نیست بلکه مشکل اصلی در توزیع برق و پیک مصرف است که این مشکل در فاصله ساعت 6 تا 11 شب که مصرف برق در کل کشور بسیار بالا است اتفاق می افتد.
حجازی در خصوص تدابیر امنیتی برای حفاظت از سدها در برابر تهدیدات دشمنان اظهار داشت: معمولا سدهای ما به لحاظ مقاومت بدنه و سازه در معرض تهدید قرار ندارند و برای نمونه در دوران دفاع مقدس،عراق که سعی داشت با موشک های دقیق فرانسوی سدهای ما را هدف قرار دهد نتوانست تاثیر چندانی در بدنه آن ها داشته باشد.
وی گفت: آنچه مهم است، عمده تاسیسات نیروگاههای ما در زیر کوه ساخته شده اند و امکان آسیب وجود ندارد و تنها قسمتی که احتمالا آسیب ببیند شبکه ترانس و پست ها هستند که البته این قسمت ها نیز سریع بازسازی می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران خوزستان ،درآمد دولت از کل سدهای استان خوزستان را حدود 300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقمی است که با نرخ دولت محاسبه می شود نه ارزش واقعی آن، البته از این رقم تقریبا 200 میلیارد تومان به توسعه سدسازی در استان خوزستان اختصاص می یابد و بخش دیگر آن برای بهینه سازی و بازسازی نیروگاه ها و کارهای اساسی آن هزینه می شود.
یادآوری می شود حجازی در آغاز این نشست مطبوعاتی گزارشی از عملکرد این سازمان از زمان شروع مدیریت خود ارائه داد و اظهار داشت: استان خوزستان دارای 33 میلیارد متر مکعب آب جاری و حدود 3 میلیارد متر مکعب آبهای زیر زمینی پتانسیل یابی شده دارد جمعا ما برای 36 میلیارد متر مکعب در سال باید برنامه ریزی انجام دهیم که این مقدار آب از 5 رودخانه کرخه ، دز ، کارون ، مارون الله و حوزه جراحی به دشت خوزستان سرازیر شود.
وی افزود: ما برای حدود 50 درصد این آب یعنی 17 میلیارد متر مکعب ، ظرفیت ذخیره داریم و میزان حداکثری که می توانیم مهار کنیم 8 میلیارد متر مکعب است.
بنابراین اجرا و تکمیل سدهای کارون 4 ، بختیاری و کارون 2 ظرفیت و پتانسیل مهار همه آبهای جاری را می تواند در بر داشته باشد.
حجازی با اشاره به استفاده از آب رودخانه های خوزستان در 3 حوزه صنعت، شرب و کشاورزی گفت: بالای 90 درصد این آب برای کشاورزی و کمتر از ده درصد برای صنعت و شرب مصرف می شود.
وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت آب ما فقط برای یک میلیون هکتار از اراضی قابل کشت آبی ، می توانیم شبکه مدرن سنتی برنامه ریزی کنیم تصریح کرد: حدود 200 هزار شبکه و تاکنون 344 هزار هکتار (به طور متوسط حدود 30 هزار هکتار در سال) به بهره برداری رسیده و حدود 640 هزار هکتار شبکه باقی مانده است.
حجازی گفت: راهکار اساسی برای انجام این مهم اینکه دولت باید سالیانه از سه منبع دو درصد در آمد نفت، صندوق ذخیره ارزی و بودجه عمومی دولت سالیانه حدود 450 میلیارد تومان تامین کند که تا سال 96 تمام یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت آبی زیر شبکه برود.
وی افزود بر اساس نرم افزارهای بانک کشاورزی به ازای این 640 هزار هکتار حدود 480 هزار شغل جدید ایجاد می شود و بستر برای اجرای شبکه های اصلی و فرعی کاملا فراهم است که امیدواریم با سفر هیات دولت و اجرای مصوبات این کار با شبکه های اصلی ظرف هفت سال و با شبکه های فرعی ظرف ده سال تمام شود.
حجازی در بحث ساماندهی رودخانه های استان خوزستان نیز یادآور شد: ما در حال حاضر در خوزستان 2500 کیلومتر رودخانه داریم و رودخانه کارون با طول 900 کیلومتر طولانی ترین رود کشور است که یکی از وظیفه های ما ساماندهی رودخانه های استان است.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردی که داشته ایم اگر بخواهیم همه رودخانه های استان را ساماندهی کنیم حدود 310 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که از این رقم 210 میلیارد تومان مربوط به رودخانه کارون و 100 میلیارد تومان مربوط به سایر رودخانه های استان است.
حجازی افزایش کیفیت آب و کشتیرانی در رودخانه کارون را از جمله مزایای ساماندهی آب رودخانه ها اعلام کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دولت امسال 710 میلیارد تومان اعتبار به خوزستان اختصاص داده است که البته با توجه به پتانسیل موجود و حجم کاری که می شود در استان انجام داد این مبلغ بسیار ناچیز و حدود200 میلیارد تومان در سال برای انتقال این برق نیاز است.
در ادامه سفر خبرنگاران پارلمانی که به منظور بازدید از پروژههای وزرات نیرو در استان خوزستان، ترتیب یافت ، عبدالله کعبی نماینده آبادان در حاشیه بازدید نمایندگان رسانه ها ازاروند رود ومقام شهدای گرانقدر دفاع از حریم آبی میهن اسلامی ایران ، طی سخنانی با رد اظهار نظر دیوان محاسبات مبنی بر این که پالایشگاه آبادان به علت فرسودگی، زیان آور است، گفت: ما اعتقادی به این حرف نداریم، زیرا این پالایشگاه زیان آور نیست بلکه در حال حاضر یک سوم نیازهای کشور را نیز تامین میکند.
نماینده آبادان گفت: ما در حال حاضر مواد اولیهای به نام روغن به یک شرکت می دهیم که اگر این روغن به بازار داده شود سود خالص آن 11 میلیارد ریال میشود بنابراین اگر پالایشگاه آبادان زیان ده است که نباید یک واحد آن این مقدار درآمد را داشته باشد.
نماینده آبادان در خصوص قطعی روزانه برق به مدت 5 ساعت گفت: در روزهایی که گرمای هوا در خوزستان به بالای 50 درجه می رسد بعلت مصرف زیاد مردم از کولر گازی و غیره برق 5 ساعت قطع می شود و این در حالی است که وزیر نیرو از قطعی یکساعته برق تهران عذر خواهی می کند. کعبی مشکل آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات شهر آبادان عنوان کرد و اظهار داشت: قبل از جنگ باغ های خانه ها با آب خام آبیاری می شدند و الان وضعیت به گونهای است که کیفیت آب خام و آشامیدنی در آبادان یکسان است.
نماینده آبادان درخصوص طرح جامع آب رسانی به آبادان گفت: در سال 54 یک شرکت سوئدی به نام "سوآکو" برای بررسی وضعیت آب به آبادان آمد و اعلام کرد به خاطر افزایش جمعیت و نوع کشاورزی قطعا9 در آینده نه چندان دور خوزستان به خصوص شهر خرمشهر و آبادان به لحاظ آب دچار مشکل می شود در همان زمان بود که طرح آب رسانی به آبادان مورد مطالعه قرار گرفت و تا سال 85 حدود 100 میلیارد تومان برای این کار هزینه شد تا 120 متر مکعب آب در ثانیه از کارون برداشت شود و به رودخانه بهمن شیر سر ریز شود و 2 سد نیز در بهمن شیر احداث شود که به صورت مخزنی عمل کند و نخلستان های آبادان و خرمشهر را آبیاری کند.
کعبی خاطرنشان کرد: با رئیس جمهور صحبت شد و قرار شده اگر اعتبار خوبی تخصیص یابد یعنی اگر در مدت 4 سال و هر سال 30 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یابد تا 4 سال دیگر این پروژه به بهره برداری کامل برسد.
وی با بیان اینکه آبادان چندین شاخصه از جمله آب شیرین و نخلستان دارد، تصریح کرد: یک زمان بهترین صادرات خرما از طریق آبادان و خرمشهر انجام می شد و خوزستان بازار اول خرمای خاورمیانه بود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در حال حاضر کارخانجات جانبی در آبادان وجود ندارد و کیفیت بسته بندی و نگهداری خرما در حد صفر است.
نماینده آبادان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که گفته می شود رد پای پرونده "سلطان شکر" در خوزستان پیدا می شود،اظهار داشت: رد پای هیچ سلطانی در خوزستان پیدا نمی شود.
کعبی با اشاره به عملکردهای دولت های مختلف درطول سالها پس از انقلاب تصریح کرد: همه دولت ها برای خدمت آمدهاند اما نوع خدمت و تفکر خدمت در خوزستان برای ما دارای اهمیت است.
کعبی با اشاره به نرخ بیکاری بالای 20 درصد خوزستان در زمان فعلی،جنگ و از بین رفتن زیر ساختها را یکی از دلایل افزایش این نرخ دانست و اظهار داشت: هر مدیری که به استان خوزستان آمد یک نوع سیاستگذاری را اعمال کرد و مدیریت بلند مدتی بر خوزستان حاکم نشد.
شایان ذکراست ، خبرنگاران پارلمانی همچنین دراین سفر به زیارت شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس در شهر شلمچه رفتند ودرمقام شامخ این گلگون کفنان به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به مراسم عزاداری پرداختند.
بازدید از آثار خرابی ها وویرانی های بجا مانده بر اثر تجاوز ددمنشانه نیروهای بعثی درشهرهای خرمشهر وآبادان برای خبرنگاران خالی از لطف نبود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها