نام قونیه سال هاست جیب آژانس‌های گردشگری را در آذرماه سنگین می‌کند. مقصد محبوب گردشگری آرامش، حاصل یک مناسبت و رسم است که در آذرماه، موج مسافران را راهی جنوب کشور ترکیه کرده تا حال دلشان را خوب کند.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۹۳

بهترین زمان سفر به قونیه، روز وصل یاران یا همان مراسم بزرگداشت مولاناست که بین 10 تا17 دسامبر ( 19 تا 26 آذر) بوده و گردشگران بسیاری، برای ادای احترام به مولانا و دیدن معروف‌ترین جشنواره عرفانی به این شهر می‌روند. قیمت تورهای گردشگری امسال به رقمی نزدیک به هفت‌میلیون تومان رسیده و به این رقم، حداقل باید ورودی بلیت رقص سماع را که از 400 تا
700 هزار تومان است، نیز اضافه کرد. با این که تورها از 19 تا 27 آذرماه برگزار می‌شوند، اما از آبان تور شب عُرُس تکمیل شده و تنها مسافران نورچشمی آژانس‌های مسافرتی، پایشان به برنامه باز می‌شود. کشور ترکیه، در قونیه هم پرچم پردرآمد گردشگری را بالا گرفته تا گواهی بر آن باشد اگر برای گردشگری برنامه ریزی دقیقی باشد و زیرساخت مهیا شود، بی‌تردید حاصل کار، حضور هزاران گردشگری است که در فاصله چند روز، میلیون‌ها دلار ارز را روانه اقتصاد یک کشور می‌کنند.
بر اساس اعلام رسمی، موزه مولانا در قونیه، سال ۲۰۱۷ بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به موزه‌های توپکاپی و ایاصوفیه در استانبول داشته و شمار بازدیدکنندگان آن به حدود ۵/ ۲ میلیون نفر رسیده است. بر اساس این گزارش در طول «شب عرس»، سالمرگ مولانا در ۱۷ دسامبر در سال ۲۰۱۷ تعداد بازدیدکنندگان به 9500 نفر افزایش یافته است. حداقل پنج هتل 5 ستاره از برندهای خوب در قونیه، پذیرای مسافران هستند و اکنون یک قطار پرسرعت به گردشگران اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری از استانبول و آنکارا به قونیه بروند.
این در حالی است که تعداد پروازها نیز در طول این رویداد در هر سال افزایش یافته است. به این ترتیب باید به دنبال پاسخی برای این پرسش بود که چرا یک مناسبت، در قونیه که یکی از مقاصد گردشگری آرامش یا گردشگری ادبی است تا این اندازه در جذب گردشگر موفق بوده، اما ایران با وجود ده‌ها مناسبت جذاب تاریخی نتوانسته در میدان درآمدزایی گردشگری از این مناسبت‌ها بهره گیرد؟
حمایت بالاترین مقام کشور
فروزنده اربابی، تنها عضو ایرانی بنیاد بین‌المللی مولانا در این باره به ایسنا گفته: در دولت اردوغان پیشرفت‌های بسیار چشمگیر و توسعه دور از انتظاری در این شهر رخ داد. قبل از آن، در حدود سی‌واندی سال پیش، امکانات چندانی در این شهر نبود. اما در این سال‌ها از حدود ۱۳ سال پیش، خارجی‌ها و خصوصا ایرانی‌ها را می‌بینیم که به قونیه می‌آیند. امکانات بسیاری هم در این شهر ایجاد شده و شهر توسعه یافته است،
در حالی که قبلا یک شهر کوچک با امکانات گردشگری محدود بود. مراسم هم به جای هفت روز، ۱۷ روز شده و باشکوه‌تر هم برگزار می‌شود. البته مراسم صرفا سماع نیست و پنل‌های دانشگاهی هم است. به دنبال این تغییرات، فروشگاه‌های خیلی زیادی هم باز شده و همین‌طور برای آمدن راحت گردشگران قطارهای سریع‌السیر راس هر ساعت از استانبول و آنکارا راه‌اندازی شده و دیگر امکانات جذب گردشگر توسعه بالایی پیدا کرده، طوری که همه‌ساله هر شخصیتی که رئیس‌جمهور کشور ترکیه باشد همراه هیأت دولت در مراسم شب عرس شرکت می‌کند.
بنابراین می‌توان مدعی شد در دیگر کشورها برای به بار نشستن درخت گردشگری در یک منطقه، بلندپایه‌ترین مقامات یک کشور، یعنی حتی
رئیس جمهور آن پا به میدان عمل می‌گذارند، چراکه می‌دانند ثمره میلیون دلاری این حمایت همه جانبه نصیب اقتصاد کشورشان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها