با تلاش دو ساعته 80 آتش‌نشان

تراژدی پلاسکو تکرار نشد

40 روز دیگر خانواده شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو در حالی مراسم سومین سال عروج آنها را برگزار می‌کنند که اگر 120 دقیقه تلاش 80 آتش‌نشان تهران نبود تراژدی این حادثه مرگبار دوباره در چهارراه استانبول تکرار می‌شد. ساختمان قدیمی دو طبقه هم مانند همسایه‌اش پلاسکو، سحرگاه روز پنجشنبه آتش گرفت، اما بدون تلفات خاموش شد.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۵۵

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ساعت 5 و 42 دقیقه صبح پنجشنبه پس از زبانه کشیدن شعله‌های آتش از ساختمانی در چهارراه استانبول، شاهدان در تماس با آتش‌نشانی موضوع را خبر دادند.
بلافاصله آتش‌نشانان هفت ایستگاه و دو گروه نجات همراه دو بالابر، دو خودروی حامل دستگاه‌های تنفسی و تانکر آب راهی محل حادثه در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو شدند.
واحد کیانی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به این که محل حادثه یک مجموعه تجاری دو طبقه با سقف شیروانی بود، گفت: طبقه اول این ساختمان تعداد 10 تا 12 باب انواع فروشگاه‌های لباس و کفش و طبقه دوم آن انبارهای لباس و پوشاک‌های مردانه و زنانه و همچنین تعدادی کارگاه تولیدی لباس و کفش بود که آتش‌سوزی از داخل طبقه دوم آغاز شد و سپس به زیر شیروانی سرایت کرد.
وی افزود: نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله پس از قطع برق ساختمان و کشیدن لوله‌های آبدهی از سه جهت به آتش حمله‌ور شده و علاوه بر جلوگیری از پیشروی آتش و گسترش آن به فروشگاه‌های طبقه اول، مشغول خاموش کردن کامل این آتش‌سوزی شدند. همزمان دو گروه از نیروهای آتش‌نشانی با به‌کارگیری بالابرها از طریق هوا مشغول شعله‌زنی شدند و یک گروه از آتش‌نشانان هم از پشت ساختمان وارد طبقه دوم شده و با پاشیدن آب به خاموش کردن آتش پرداختند.
معاون عملیات آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: سرانجام با تلاش دوساعته آتش‌نشانان، این آتش‌سوزی تحت کنترل درآمد و به طور کامل مهار و خاموش شد و همچنین از سرایت آن به فروشگاه‌های طبقه اول جلوگیری شد.
خسارت 2.5 میلیاردی
سرکلانتر هفتم پلیس تهران هم از خسارت 25 میلیارد ریالی به شش مغازه در این آتش‌سوزی خبر داد و به جام‌جم گفت: پس از اطلاع از این آتش‌سوزی، ماموران سرکلانتری به‌ویژه ماموران کلانتری 109 بهارستان مسیر‌های منتهی به آتش‌سوزی را تحت کنترل خود در آوردند و موفق شدند با کنترل ورود و خروج خودرو و تردد افراد با همکاری امدادگران آتش‌نشانی پس از تلاش چند ساعته آتش‌سوزی را در ساعت 9 صبح مهار و حریق را اطفا کنند.
جلیلیان افزود: بررسی‌های اولیه کارشناسان آتش‌نشانی حکایت از این دارد که استفاده از گرمایش‌های برقی از قبیل هیتر باعث بالا رفتن بار سنگین برق در این منطقه شده و در نهایت با اتصال سیم برق، آتش‌سوزی رخ داده است.

برق‌ها را دستکاری می‌کنند
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره علت تکرار این آتش‌سوزی‌ها در چهارراه استانبول می‌گوید: ناایمنی‌های مشترک در محدوده بازار سبب بروز حوادث این چنینی می‌شود. معمولا سیم‌کشی برقی ناایمن یکی از عمده دلایل وقوع آتش‌سوزی است. سیم‌کشی‌های بافت قدیمی بازار، معمولا فرسوده است و برخی کسبه به دلیل این‌که از وسایل برقی پرمصرف مثل اتوها و قیچی‌های برقی استفاده می‌کنند برای بالا بردن مقاومت سیم‌کشی فیوز را دستکاری می‌کنند و این اقدام حادثه‌آفرین می‌شود، چرا که اگر فیوز استاندارد باشد سر موعد مقرر برق قطع می‌شود، ولی سیم‌کشی‌های قدیمی که سال‌ها در معرض آفتاب و باران بوده و دچار پوسیدگی است، مقاومت کمی دارد و باعث قطع مکرر فیوز در روز می‌شود. این نوع سیم‌کشی‌ها نیاز به تعویض دارد، اما صاحب ملک راه دیگری مثل دستکاری فیوز را انتخاب می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: انبارداری نادرست و غیراصولی یکی از دلایل آتش‌سوزی گسترده در این منطقه و بازار است. در راهروهای باریک و مغازه‌های کوچک و قدیمی نباید حجم زیادی اجناس قابل اشتعال انبار شود؛ چون با یک جرقه ناگهان آتش گسترده‌ای شعله‌ور می‌شود. حتی در قسمت‌هایی از بازار دیده شده که زیر سقف‌های شیروانی قدیمی که از جنس چوب بوده و با گذشت سال‌های زیاد از ساخت آن ترد و خشک هست، مقدار زیادی جنس انبار می‌شود که این کار ناایمن است.
ملکی در توصیه‌ای به مغازه‌داران بافت قدیمی تهران گفت: نصب سیستم اعلام اطفای حریق یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی گسترده است. این سیستم به دود حساس است و به محض بالا رفتن میزان دود آژیر می‌زند. تاخیر در مطلع شدن از آتش‌سوزی از جمله دلایل گسترده شدن آتش‌سوزی است. همچنین مغازه‌ها و کارگاه‌ها باید مجهز به سیستم خاموش کننده مناسب و قابل دسترس باشد و همه افرادی که در مغازه کار می‌کنند،نحوه استفاده از
خاموش کننده را بدانند. استفاده از سیستم گرمایش مناسب و ایمن در فصل سرما هم یکی از اصلی‌ترین ارکان بالا بردن ایمنی محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها