دادستان‌های فدرال آمریکا پرونده اتهامات کیفری علیه دو فرد دیگر مرتبط با معامله زندانیان با ایران را که توسط دولت ترامپ اعلام شده بود، لغو کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۴۱۷۷۸
اتهام نقض تحریم‌ها علیه دو دانشمند ایرانی لغو شد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، دادستان‌های فدرال آمریکا پرونده اتهامات کیفری علیه دو فرد دیگر مرتبط با معامله زندانیان با ایران را که روز شنبه توسط دولت ترامپ اعلام شده بود لغو کرده اند.

به موجب این گزارش، یک قاضی فدرال مستقر در آتلانتا روز چهارشنبه، پرونده اتهام نقض تحریم‌ها علیه محبوبه قائدی و مریم جزایری دو دانشمند ایرانی بازداشتی در آمریکا را رد کرد.

هر دوی این زنان در پرونده دادرسی مسعود سلیمانی، پژوهشگر برجسته ایرانی در علوم سلول بنیادی که سال گذشته به اتهام انتقال مواد بیولوژیکی به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا بازداشت شده بود، متهم بودند.

جزایری در حین حمل شیشه‌های کوچک دارو، هنگامی که در سال ۲۰۱۶ سوار هواپیما در آتلانتا بود، بازداشت شد. محبوبه قائدی نیز که در آن زمان به عنوان محقق در دانشگاه ییل کار می‌کرد، به کمک و همدستی در انتقال مواد بیولوژیکی به ایران متهم شد.

پرونده سلیمانی به طور ناگهانی در آخر هفته قبل در قالب بخشی از توافقنامه مبادله زندانیان با ایران رد شد. سلیمانی پس از انتقال به زوریخ با شیو وانگ، دانشجوی آمریکایی بازداشتی در ایران معاوضه شد.

در آن زمان به سرنوشت فرایند دادرسی علیه جزایری و قائدی دو دانشجوی سابق سلیمانی هیچ اشاره‌ای نشده بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود روز شنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به وضعیت پرونده آقای سلیمانی، این یک نتیجه فوق العاده خوب برای آمریکا محسوب می‌شود.

در هر حال ادله دادستان‌ها در صدور حکم یک صفحه‌ای دادگاه در رد اتهامات علیه دو دانشجوی سابق سلیمانی مبهم به نظر می‌رسد و تنها اعلام شده این کار " به نفع عدالت " صورت گرفته است.

در یک حکم جداگانه که روز شنبه در رابطه با رد اتهامات علیه سلیمانی صادر شده بود، اعلام شد این اتهامات " بر اساس منافع سیاست خارجی آمریکا" لغو شده است.

پیج پات، وکیل جزایری گفت که موکل وی برنامه‌ای برای اظهار گناهکاری نداشت و به دنبال برگزاری جلسه محاکمه بود تا اینکه روز دوشنبه مطلع شدیم دو دادستان قصد دارند اتهامات علیه وی را رد کنند.

او به پلیتیکو گفت: در نتیجه تصمیم رئیس جمهور مبنی بر مبادله زندانیان با ایران؛ دادستان‌های فدرال در آتلانتا به این نتیجه رسیدند که پیگیری دادرسی علیه دو متهم دیگر باقیمانده در این پرونده عادلانه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها