زیبایی هرمز ، برای این فصل و آن فصل نیست، همه فصلش قشنگ است

جزیره‌ای هزار رنگ و مردمانی یکرنگ

روزهای پایانی پاییز است و این فصل قشنگ تا می تواند در جنوب کشورمان دلبری می کند؛ در جایی مثل هرمز؛ جایی که از ریزش برگ‌های نارنجی و سرخ و زرد در آن خبری نیست و دلبری پاییز در نسیم خنک، امواج آرام دریا و باران‌های گاه و بی گاهش که صورت رهگذران را می نوازد، نمایان می شود. اصلا پاییز هرمز جور دیگریست، اینجا رنگ‌ها نه بر سر شاخ و برگ درختان، بلکه بر جان کوه، صخره و بیابانش رخنه کرده است؛ مردمان هرمز برخلاف طبیعت و مناظر بکرش هزار رنگ نیستند؛ یکرنگی، سخاوت و مهربانی به نوعی به پیشه اصلی ساکنان این جزیره هزار رنگ تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۸۳

خداوند با آفرینش هرمز و طبیعت بکر و هزاررنگش، برکتی از جنس خاک به مردمان آن هدیه داده، خاکی که امروز معیشت چندهزار نفر در جزیره به آن وابسته است و با آن امرار معاش می کنند.
حالا اما می خواهیم درباره سفر بگوییم و اینکه اگر قصد سفر پاییزی و زمستانی دارید حتما سفر به جزیره هرمز در هرمزگان را در برنامه‌های سفر خود بگنجانید؛ چرا که هوای معتدل و ساحل نقره‌ای فام آن شما را تا مرزهای بی‌انتهای آرامش می‌برد. هرمز معمولا در فصل زمستان که غالب شهرها و استان‌های کشور درگیر برف و کولاک و بارن است، هوایی دلچسب و مطبوع دارد و پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری است. فقط مناظر بی بدیل و رنگارنگ آن نیست که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند، که غذاهای متنوع و خوش آب و رنگش هم هوش از سر غذادوستان می برد. از خاک خوراکی جزیره گرفته تا هواری و قلیه ماهی و میگو، این‌ها همگی بهانه ای می شود تا شما کوله بار سفر را ببندید و به سمت هرمز سفر کنید.
چگونه به هرمز برسیم؟
ابتدا باید توشه ای برای خود مهیا کنید. یک کوله پشتی به همراه وسایل شخصی و لباسی مناسب فصل پاییز؛ اگرچه شاید گاهی مجبور شوید بی خیال لباس گرم پاییزی و زمستانی شوید، چرا که در برخی ساعات روز تنها به یک لباس تابستانی نیاز دارید. اما برای سفر به هرمز باید خود را به نزدیکترین مقصد به این جزیره یعنی بندرعباس برسانید. برای سفر به بندرعباس از بیشتر نقاط کشور، سه مسیر ریلی، هوایی و زمینی در دسترس است و برای ساکنان و همسایگان جنوبی هرمزگان در حاشیه خلیج فارس حتی مسیر دریایی نیز می تواند گزینه پیش روی باشد. پس از ورود به بندرعباس باید به اسکله شهید حقانی بروید، جایی که شناورهای تندروی دریایی در ساعات مختلف صبح و عصر وظیفه جابجایی مسافران و گردشگران جزیره هرمز را بر عهده دارند. پس از ورود به شناور، شما با طی مسیر 30 تا 45 دقیقه ای دریایی و بسته به نوع شناورها به مقصد سفرتان یعنی جزیره هرمز می رسید.
گشتی در هرمز
با سه چرخه‌های قرمز رنگی
اگر از طریق تورهای مسافرتی به این جزیره نرفته اید و به‌صورت شخصی به هرمز سفر می کنید، شاید نخستین دغدغه شما پیدا کردن یک وسیله نقلیه برای جابه جایی و گردش در جزیره باشد. با ورود به اسکله چندمنظوره هرمز، نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، وجود سه چرخه‌های قرمز رنگی است که منتظر شما هستند تا زیبایی‌های جزیره را به شما نشان دهند. اگرچه موتورسیکلت اجاره ای و انواع ماشین نیز برای جابجایی مسافران مهیاست که گزینه‌های مختلفی را بر اساس هزینه و سلیقه شما، پیش رویتان قرار خواهد داد.
قلعه 500 ساله پرتغالی‌ها
قلعه سرخ فام هرمز در کنار اسکله جزیره، نخستین اثرتاریخی و جاذبه گردشگری است که می توانید از آن دیدن کنید. این قلعه یکی از آخرین بناهای به جامانده از حکومت پرتغالی‌ها در خلیج فارس است. این قلعه با دیوارهایی به قطر حدود 3.5 متر و به‌صورت چهار ضلعی نامنظم و برج‌هایی به طول 12 متر در چهار گوشه این قلعه ساخته شده است. این بنا در اوایل قرن شانزدهم ساخته شده و دارای آب انبار، زندان، سربازخانه، کلیسا و مقر فرماندهی است که کار ساخت آن توسط برده‌های هندی و آفریقایی حدود 30 سال طول کشیده و پرتغالی‌ها نزدیک به 115 سال از این بنا به‌عنوان دژ مستحکم خود بهره برده اند.
ضلع شمالی این قلعه به دلیل همجواری با ساحل، چشم اندازی بسیار زیبا را ایجاد کرده است.
رودخانه ای نارنجی، جاری
در دامنه الهه نمک
این جاذبه جزیره، عظیم ترین بلور نمک است که با رنگ‌های متنوع و سطحی تراش خورده اش، در میان ساکنان محلی جزیره به الهه نمک معروف است. انرژی ژرف و ماورایی که از امواج کوه‌های نمک سرچشمه می‌گیرد، پاداش سفر شما به این منطقه خارق العاده است. از جذابیت‌های این کوه زیبا رودخانه کوچکی است که در زیر این توده نمکی عظیم قرار دارد و رنگ‌های موجود در این کوه سبب شده آب این رودخانه نارنجی رنگ به نظر برسد.
الهه نمک به «دره سکوت» نیز معروف است، چرا که صدا در این دره پژواک ندارد و علت اصلی آن وجود نمک است که صدا را جذب می‌کند.
کمپ فرش خاکی
و خانه‌های قندیلی
هر ساله و در اواخر اسفندماه، یک فرش خاکی وسیع و پهن، با استفاده از خاک‌های رنگی جزیره هرمز درست می شود که بسیاری از گردشگران و مسافران را برای تماشای این اثر هنری بی بدیل به سمت هرمز می کشاند. در کنار این جاذبه جزیره، خانه‌هایی قندیل شکل برای اسکان مسافرانی که به تفریحات دریایی علاقه مندند هم بنا شده که به کمپ فرش خاکی معروف است.
خوشبختانه امنیت در این جزیره برقرار است و مسافران با فراغ بال و خیالی آسوده می توانند در هر کجای سواحل نقره ای اتراق کنند و از دیدن مناظر و طبیعت بکر این منطقه لذت ببرند.
خاصیت درمانی غار نمکی
جزیره یک غار نمکی هم دارد که سقف و دیوارهایش به‌طور کامل از نمک تشکیل شده است. صفحات کریستالی ورودی این غار نمکی با تابش نور خورشید آنچنان جلوه زیبایی خلق می کند که هوش از سرتان و قرار از دلتان می برد. این غار نمکین خاصیت درمانی هم دارد. کارشناسان می گویند تنفس روزانه 15‌تا 25 دقیقه در محیط غار نمکی برای مبتلایان به تنگی نفس و آلرژی‌، باعث می شود خیلی زود روند درمان آنها کامل شود.
طلوع در روزنه دریا
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تماشای منظره طلوع خورشید برایتان جذابیت دارد، حتما باید از «روزنه‌دریا» دیدن کنید؛ انعکاس نور طلایی خورشید و تابش آن بر صدف‌های فراوان ساحل این منطقه، منظره ای چشم نواز در مقابل چشمان شما پدید می آورد که وصفش در زبان و کلام نگنجد و باید فقط به تماشا بنشینید.
اما در آن سوی جزیره، منظره‌ای شگرف از طبیعت صخره ای منتظر شماست تا عظمتش را به رختان بکشد؛ جایی که طبیعت با اضلاع منظم هندسی شکل، دره مجسمه‌ها را پیشکش نگاهتان می کند. برای نزدیک شدن به دره مجسمه‌ها کافی‌است کمی به سمت ساحل پیاده روی کنید، با پیاده روی و طی مسیری محدود، به یک صخره می‌رسید. اگر اهل سفر باشید و شوق دیدن این منظره را دارید باید رنج عبور از میان این صخره را به جان بخرید و با طی مسیر اندکی بر بلندای آن قدم بگذارید، آن وقت است که شکوه تندیس اژدها، عقاب و شیر پدیدار می‌شود تا نفس را در سینه تان حبس کند. اگر می خواهید جلوه اصلی و تمام رخ این شگفتی را ببینید باید گام فراتر بگذارید و قدری جلوتر بروید. جلوه انوار قرمز و طلایی رنگ خورشید در غروب کامل آفتاب شما را مسحور خواهد کرد. جزیره قشم و خصب عمان به‌راحتی از این منظره قابل رؤیت است.
دره رنگین کمان و
حکایت شیشه‌های خاکی
در نگاه اول گویا گل‌های یاس و زنبق و بنفشه تمامی صخره را در آغوش گرفته و خطوط قرمز رنگ وسط این صخره شما را به یاد رودی قرمزگون می‌اندازد که از میان آنها عبور می کند.
در این دره 14 رنگ و 72 نوع طیف خاکی وجود دارد که نقش و نگار فرش خاکی هر ساله با استفاده از خاک این منطقه جان می گیرد. شیشه‌های خاکی و رنگارنگ هرمز نیز از همین خاک درست می شود.
طعم خاکی ترشی محلی
ساحل سرخ نه تنها یک جاذبه طبیعی و تفریحی است، بلکه ساکنان محلی جزیره از خاک قرمز که به خاک اٌخری معروف است، نوعی ترشی محلی درست می کنند که به آن سوراغ گفته می شود.
این ترشی محلی از تلفیق خاک، نمک و ماهی ساردین درست می شود که از پوست نارنج برای معطر کردن استفاده می شود. در منطقه پایین دست ساحل، سیلیس یا همان خاک‌های نقره ای چشم نوازی می کند.
صخره لاک پشت‌های
پوزه عقابی
این منطقه جایی است که لاک پشت‌های پوزه عقابی و سبز، برای تخم گذاری به ساحل می آیند و حدود صد لاک پشت شروع به تخم‌گذاری می‌کنند که از این تعداد 40 تا 50 لاک پشت سالم متولد می شود و تعداد زیادی از این تخم‌ها، بر اساس عوامل طبیعی از بین می روند. اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه هر سال، زمانی است که لاک پشت‌ها در ارتفاعات این صخره سکونت دارند و تخم گذاری می کنند. این منطقه در ضلع جنوبی جزیره واقع شده است و به طور قطع صدای برخورد موج با ساحل صخره ای آن، روح و جانتان را صیقل خواهد داد.

فرهنگ هرمزی‌ها در سفره‌های رنگی بومگردی‌ها

و در نهایت آنچه سفر را برای شما لذت بخش تر خواهد کرد، طعم خاص خوراکی‌های این منطقه است؛ خوراکی‌هایی مثل نان تمشی، عنکاس، برنج دیشو، صدف خوراکی، قلیه ماهی و انواع غذاهای محلی که در سفره خانه‌های بومی یا همان خانه‌های بوم‌گردی برای پذیرایی از مسافران مهیا شده است.
خانه‌های بوم‌گردی در هرمز بیش از آنکه محلی برای سرو غذا محسوب شوند، محلی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه است، مردمانی که صفا و یک رنگی در عمق جان‌شان نفوذ کرده و با آغوش باز پذیرای شما خواهند بود.
هرمز یا «هورموز» متشکل از مجموعه ای از خرده فرهنگ‌های جنوب کشور در هرمزگان است که در کنار هم گرد آمده اند تا خونگرمی مردمان این خطه را برای شما به معنی واقعی خود تفسیر کنند؛ مردمانی که اگرچه خاک‌های رنگی جزیره بر صورتشان نشسته، اما دستان و دل‌هایی پاک دارند و هر کدام به نوبه خود سفیر فرهنگی برای معرفی این جزیره کوچک به شمار می روند.

مهین حیدری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها