وضعیت شیخ زکزاکی و مسلمانان نیجریه هرروز پیچیده‌تر می‌شود

نقشه مرگ خاموش شیخ

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان ایجاد کرد و این امر سبب شد آوای نهضت امام خمینی(ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان به گوش برسد. جوانان دیگر کشورها در مقابل رژیم‌های فاسد خود ایستادگی کنند و برای احیای تفکر اسلامی و تحقق عینی آن در جامعه به پا خاستند. یکی از کشورهایی که تحت تأثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت کشور نیجریه بود که در غرب آفریقا واقع شده است. مسلمانان این کشور با تحت تأثیر قرار گرفتن از جنبش اسلامی ایران برای غلبه بر حکومت ستمگر پهلوی درنهایت دستیابی به پیروزی، جنبش اسلامی در نیجریه را شکل دادند. یکی از رهبران آن ابراهیم یعقوب الزکزاکی معروف به شیخ زکزاکی است.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۹۵

وی یک روحانی شیعه و انقلابی است که رهبری جنبش اسلامی شیعیان در نیجریه را برعهده گرفته است. شیخ زکزاکی از زمانی که دانشجو بود فعالیت‌های سیاسی خود را نسبت به جمهوری فدرال نیجریه آغاز کرد و قصد او از این اعتراضات، لحاظ شدن قوانین شرع در بازبینی قانون اساسی نیجریه بود که پس از اتمام دانشگاه فعالیت خود را در شهرها و روستاها گسترش داد.فعالیت سیاسی وی درنهایت سبب شد در تمام حکومت‌های نیجریه از اوباسناجو، شاجاری، بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا بازداشت و زندانی شود. اتهامات وی در ادوار مختلف بازداشت و زندانی شدن از سوی دولت فتنه و اخلال در نظم عمومی اعلام شده است.
دست در دست آل سعود
دولت نیجریه روابط نزدیکی با رژیم آل سعود دارد و در همین خصوص جنبش شیخ زکزاکی را به ناآرامی و تنش‌ها مذهبی متهم کرده و این موضوع سبب شده ارتش بارها حرکات این جنبش را با تیراندازی متوقف یا سرکوب کند.
جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در حسینیه بقیه‌ا... و خانه شیخ زکزاکی در شهر زاریا 13سپتامبر 2015 توسط نظامیان موردتهاجم قرار گرفت. نتیجه این اقدام وحشیانه کشته شدن شش نفر از فرزندان شیخ زکزاکی و صدها نفر از پیروانش و درنهایت بازداشت شیخ و همسرش بود.ارتش، علت این اقدام را تلاش هواداران زکزاکی برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه عنوان کرده است، به‌طوری‌که دادگاه عالی این کشور اعلام کرد، زکزاکی بی‌آن‌که جرمی مرتکب شود، بازداشت شده است. پس از دستگیری زکزاکی، مناطق مختلف نیجریه به صحنه اعتراضات مردمی در حمایت از رهبر جریان اسلامی شیعیان نیجریه بدل شد و تا امروز که شیخ در زندان به سر می‌برد، ادامه دارد.
وخامت حال شیخ
شیخ زکزاکی هنگام دستگیری، وضعیت جسمانی مطلوبی نداشته و این موضوع سبب شد جامعه جهانی و رسانه کشورهای مسلمان نسبت به این امر اعتراض و انتقاد کنند. وی سال 2015 تحت مراقبت‌های پزشکی نیجریه قرار گرفت و پس از آن مجدد به زندان منتقل شد. اعتراضات طرفداران شیخ سبب شد او را برای معالجه به هند منتقل کنند، اما شیخ زکزاکی در یک پیام تصویری نسبت به کارشکنی‌های دولت نیجریه اعتراض و اعلام کرد ترجیح می‌دهد به کشور خودش بازگردد و در صورت امکان به کشور دیگری که شرایط درمان مهیا باشد، برود.
در واقع دولت نیجریه زکزاکی را مجبور کرده بود تحت مداوای پزشک آنان قرار بگیرد، در غیر این صورت طی دو ساعت باید هند را ترک کند. شیخ زکزاکی و همسرش به‌محض ورود به خاک نیجریه توسط پلیس مخفی این کشور دستگیر شده و به مکان نامعلومی منتقل شدند.پس از گذشت چند ماه، دادستان کادونا با درخواست دولت محلی این ایالت مبنی بر انتقال شیخ زکزاکی و همسرش به زندان مرکزی کادونا موافقت کرد و جلسه بعدی دادگاه رهبر شیعیان نیجریه به 6 فوریه 2020 موکول شده است. در ماه‌های اخیر مردم نیجریه با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی شیخ بودند، اما نیروهای امنیتی این تجمعات را سرکوب کردند.
گفتنی است ده میلیون نفر از جمعیت نیجریه به دلیل فعالیت‌های 30 ساله سیاسی و فرهنگی شیخ ابراهیم زکزاکی طرفدار انقلاب اسلامی شده و مذهب شیعه را پذیرفته‌اند. این موضوع حکومت آباچای نیجریه را -که پیرو سیاست‌های آل سعود است- نسبت به گسترش و خیزش بیداری اسلامی در پرجمعیت‌ترین شهر آفریقا می‌ترساند و همین امر سبب شده شیخ زکزاکی با توجه به وضعیت بد جسمانی و بیماری تا امروز در زندان نگه‌داشته شود و حکومت نیجریه نسبت به انتقاد پیروان رهبر شیعیان نیجریه بی‌اعتنایی و اعتراضات آنان را سرکوب کند.
جبرانی در کار نیست
سهیلا زکزاکی، دختر شیخ زکزاکی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه درباره وضعیت پدر و مادرش و شرایط پیش آمده می‌گوید: دولت نیجریه تاکنون اقدامات خصمانه‌ای صورت داده و هیچ گامی در راستای بهبود وضعیت جسمانی پدرم و مادرم صورت نداده است. واقعیت این است ما گمان می‌کردیم دولت اشتباهاتش را جبران خواهد کرد، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که دولتمردان همچنان به اقدامات گذشته خود ادامه می‌دهند و عزمی برای جبران اشتباهات‌شان ندارند. ما اعتقادداریم دولت نیجریه باید مسؤولیت‌پذیر باشد و هرچه سریع‌تر شیخ زکزاکی و همسرش را آزاد کند. از سال ۲۰۱۵ تاکنون دولت نیجریه هرکس را که اعتراض کرده، کشته است. دولت نیجریه انتظار داشت از رهگذر این جنایت‌ها علیه شیعیان، صلح و آرامش در کشور برقرار شود اما این اتفاق رخ نداد.بی‌توجهی به شرایط درمانی شیخ زکزاکی و همسرش و همچنین افزودن فشار روی مسلمانان نشان‌دهنده شرایط پیچیده و سختی است که نیازمند ورود جدی دولت‌های اسلامی و نهادهای حقوق بشری برای کمک به مسلمانان نیجریه و شیخ زکزاکی و همسرش است. زیرا آنچه در نیجریه در حال رخ دادن است یک جنایت انسانی است.

حسین طالبی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها