اندیشکده‌های سیاسی خارجی درباره ایران و آمریکا چه می‌گویند؟

بازی آمریکا در زمین ایران

ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درون کشورهای غربی به‌ویژه ایالات‌متحده عموماً مبتنی بر یک پیش‌زمینه تئوریزه شده است. گزاره‌هایی که در محافل سیاسی بررسی‌شده و به‌عنوان پیشنهاد در اختیار روسای جمهور یا نمایندگان کنگره قرار می‌گیرند. در ایالات‌متحده این فرآیند متکی به اندیشکده‌هایی است که بعضاً حکم اتاق فکر دولت‌ها را دارند و اساساً در زمانی که نماینده حزبی‌شان در قدرت است از رونق بالایی برخوردارند و در دوران افول نیز از همکاری با کنگره یا برنامه‌ریزی برای انتخابات بعدی غافل نمی‌شوند. با همین پیش‌زمینه که بسیاری از کارشناسان در ایران نیز بر آن اتفاق‌نظر دارند، مرور و مطالعه آرا و نظرات اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های سیاسی نزدیک به دو حزب اصلی در آمریکا به‌اضافه برخی اندیشکده‌های دیگر در کشورهای غربی می‌تواند پرده از مختصات فکری نخبگان غربی که احتمالاً بر نظرات تصمیم گیرانشان هم مؤثر است، بردارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در سلسله مطالبی که عموماً مباحث روز را شامل می‌شوند، نگاهی بر سرفصل نظرات منتشرشده در این اندیشکده‌ها داشته و تحلیل آنها نسبت به ایران و مسائل مربوط به منطقه را مرور کنیم. ابتدای امر، اما چند نکته قابل‌ذکر است؛ اول این‌که تلاش شده در متون اصلی دخل و تصرفی نشده و مفهوم مقالات و تحلیل‌ها عیناً آورده شود ودوم این‌که در هر شماره تلاش می‌شود متون منتخب شامل یکی یا دو محور اصلی باشند تا نتیجه‌گیری و جمع‌بندی آنها برای مخاطبان تسهیل شود. مسأله سوم در مورد نگاه تحلیلی به این مطالب است،. قطعاً مخاطبانی که نیازمند کشف حقیقت در مورد بسترهای تصمیم‌سازی در غرب و به‌خصوص آمریکا هستند باید بامطالعه دقیق اخبار و کنار هم چیدنشان با تحلیل‌های داخلی و خارجی ازجمله آنها که در ادامه می‌خوانید، پازل ذهنی خود را کامل کنند. نکته آخر هم این‌که در شماره امروز تلاش شده مسأله تحریم‌های ایران در کنار موضوع حضور یا خروج نیروهای آمریکایی از منطقه با محوریت درگیری‌ها در شمال سوریه بررسی شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۶۷

آمریکا از روش‌های جنگی ایران
چه چیزی یاد می‌گیرد؟
مجله آتلانتیک - برایان کاتز: نویسنده در این مقاله به بررسی و مقایسه رویکرد استراتژیک ایران و آمریکا در قبال جنگ نیابتی پرداخته است. وی با مقایسه نحوه انتخاب، تربیت، به‌کارگیری و حمایت نیروهای نیابتی توسط ایران و آمریکا، به این نتیجه رسیده که ایران با انتخاب هم‌پیمانان خود برمبنای قرابت‌های ایدئولوژیکی و همچنین ارائه حمایت‌های نظامی-سیاسی استراتژیک و بلندمدت، آنها را به بازیگران سیاسی-نظامی قدرتمندی در کشورهای خود و همچنین منطقه تبدیل کرده است و ازاین‌رو توانمندی ایران برای تقابل نظامی و سیاسی به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.
در مقابل آمریکا، با تمرکز روی اهداف صرفاً نظامی و کوتاه‌مدت موفق به کسب پیروزی‌هایی در میدان نبرد شده است، اما در بلندمدت شرکای آمریکایی آینده و امکان تأمین اهداف استراتژیک آمریکا را ندارند.
کاتز در این مقاله با مثال زدن حزب‌ا... و کردهای سوریه، به‌عنوان متحدان ایران و آمریکا و اشاره به این نکته که آمریکا با قطع حمایت از کردهای سوریه عملاً موجب تقویت مجدد داعش و همچنین تقدیم کردن اراضی تحت حکومت دولت دموکراتیک کرد، به نیروهای اسد و ایران به ارائه مباحث فوق پرداخته است.

خروج ترامپ از سوریه
سرآغاز جنگ ایران و اسرائیل
اندیشکده آمریکن اینترپرایز- مایکل روبین: نویسنده از مقامات سابق پنتاگون در مطلب جدید خود عدم‌حمایت آمریکا از کردهای سوریه را از چند بعد تحلیل کرده است:
1- این عقب‌نشینی آشکار آمریکا موجب ایجاد حس تردید میان نیروهای قومی موجود در منطقه به‌منظور آغاز یا ادامه همکاری با آمریکا شده است.
2- با حمایت بی‌چون و چرای روسیه از متحدان خود، این اقدام موجب کاهش اعتمادپذیری آمریکا در بین متحدانی چون کشورهای حاشیه خلیج شده و افزایش احتمال اشتیاق آنها به همکاری با روسیه را در پی دارد.
3- عدم اقدام جدی آمریکا در رویدادهای مهم منطقه‌ای از آن یک ببر کاغذی ساخته است.
4- خروج یا تضعیف حضور آمریکا در منطقه به رهبران ایران این ایده را خواهد داد که با حضور و فعالیت بیشتر می‌توانند به اهداف خود برسند.
5- درنهایت خروج آمریکا از منطقه یا تضعیف قدرت نظامی‌اش باعث افزایش احتمال حمله غافلگیرانه دشمنان اسرائیل به این رژیم می‌شود.

سازوکاری برای جمع‌آوری اطلاعات
لوبلاگ- تایلر کولیس: کولیس با اشاره به قوانین تحریمی اخیر آمریکا عنوان کرده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا با قرار دادن نام‌های جدیدی از ایران در فهرست تروریست و اعمال محدودیت‌های بیشتر بر بانک‌های خارجی، تلاش کرده تجارت اقلام بشر‌دوستانه با ایران را نیز تحت تأثیر قرار‌دهد.
وی با اشاره به شیوه جدید دولت ترامپ برای برقراری تجارت کالاهای انسان‌دوستانه، آن را صرفاً یک ابزار جمع‌آوری اطلاعات معرفی کرده است تا یک شیوه تسهیل‌کننده تجاری.
او همچنین افزوده است که تروریست خواندن بانک مرکزی ایران از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مشکلاتی را برای واردات کالا‌ها به داخل ایران به وجود آورده است. این مقاله نهایتاً می‌گوید مردم ایران نه‌تنها قربانیان جنگ اقتصادی دولت ترامپ علیه ایران هستند، بلکه هدف مستقیم اقدامات کاخ سفید قرارگرفته‌اند و همچنین تأکید می‌کند: «همچنان که راهبرد «فشار حداکثر‌» ترامپ با شکست مواجه می‌شود، جنگ‌طلبان در دولت ترامپ به زشت‌ترین تاکتیک‌ها روی می‌آورند تا ایران را برای آغاز یک درگیری با آمریکا تحریک کنند.»

موشک‌های جریان مقاومت
مشکلات بزرگی هستند
مجله نشنال اینترست-الیوت پنس: نویسنده در مقاله خود به‌نقد سیستم‌های دفاعی قدیمی آمریکا در تقابل با تهدیدات جدید پرداخته است. وی حمله به تأسیسات البقیق و ناتوانی سیستم‌های دفاعی عربستان در متوقف کردن این تهدید را یک مثال محکم برای ضعف سامانه‌های دفاعی فعلی می‌داند. همچنین با استناد به گزارشی که پنتاگون پنج سال پیش منتشر کرده، پنس خواستار تغییر جدی در سامانه‌های دفاعی آمریکا شده و حمله به البقیق را یک تهدید جدی برای پایگاه‌های آمریکایی اعلام کرده است. الیوت پنس در مقاله خود در نشریه نشنال اینترست جایگزینی کاربران انسانی با تجهیزات کامپیوتری انبوه و ارزان‌قیمت را یک‌راه حل عملی و مناسب برای مقابله با این دست تهدیدات دانسته است.

لبنان نیازمند کمک آمریکا
اندیشکده بروکینگز-جفری فلتمن: نویسنده در تحلیل اعتراضات لبنان می‌گوید:چیزی که قبلاً غیرقابل‌تصور بود، اکنون می‌تواند اتفاق بیفتد. او این اعتراضات را فرصت بسیار مناسبی برای آمریکا می‌داند تا از طریق تقویت نیروهای مسلح لبنان و همچنین کمک به عناصر مخالف ایران و حزب‌ا...، نفوذ این دو را محدود کند. فلتمن تفاهم‌نامه سال 2006 و جنبش آزاد میهنی را موجب مشروعیت سیاسی حزب‌ا... دانسته است. حزب‌ا... سه سال پیش با حمایت از‌میشل عون‌، بنیانگذار جنبش آزاد میهنی‌ این حمایت را برای رئیس‌جمهور به دست آورد. دلیل این که آمریکا در بحث لبنان به‌صورت آشکار خودی نشان نمی‌دهد این است که پیش‌بینی‌های نصر‌ا... در مورد توطئه احتمالی آمریکا را کم‌ارزش نشان دهد.

درگیرهای شمال سوریه
کار را برای محور مقاومت آسان می‌کند
اندیشکده بسا - یاکوف لاپین:لاپین در مقاله خود حمله ترکیه به شمال شرق سوریه را موجب افزایش نفوذ متحدان ایران در این منطقه دانسته است و مدعی است در این شرایط خطوط ترانزیت کمک از ایران به سمت نیروهای غربی به‌شدت تقویت‌شده است. از دید اسرائیل، تحولات سوریه به معنای افزایش کیفیت و کمیت فعالیت‌های محور مقاومت بوده و وخامت شدید اوضاع امنیتی را نشان می‌دهد. زیرا محور مقاومت می‌تواند به بهانه نیاز دولت سوریه به کمک برای دفاع از خود در برابر نفوذ و دخالت دشمنان، نیروهای بیشتری را به این کشور اعزام کند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق اسرائیل، در گفت‌وگو با «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره ایران مدعی شده بود: «ایران در حال استقرار موشک‌های خود در یمن است تا بتواند آن‌ها را از طریق این کشور به سمت اسرائیل پرتاب کند.»

سیاست فشار حداکثری باید متوقف شود
نشریه آمریکن کانسرواتیو-دنیل لاریسون: لاریسون با اشاره به مقاله اخیر هنری روم در مجله فارن افرز، کمپین فشار حداکثری را شکست‌خورده اعلام کرده است. روم در مقاله خود استراتژی دولت ترامپ را بر پایه دو ایده زیر دانسته است:
1-هر عاملی که موفق به تسلیم کردن ایران نشود یک عامل غیرقابل‌قبول است.
2-فشار کافی بر ایران می‌تواند ایران را تسلیم کند.
در ادامه لاریسون در مقاله‌اش با تأیید تحلیل‌های هنری روم، سیاست‌های دولت ترامپ را تنها موجب افزایش مقاومت ایران و ضربه به مردم برشمرده است و نابودی چشم‌اندازهای دیپلماسی بین ایران و آمریکا را هدف اصلی این کمپین دانسته است و معتقد است که تنها جنگ‌طلبان و جناح تندرو خواهان وضعیت موجود هستند.
لاریسون با ابراز ناامیدی به پایدار‌ماندن برجام، محکومت این جنگ اقتصادی از سوی مردم آمریکا را بسیار مهم می‌داند.

ترامپ قصد جنگ با ایران را دارد؟
لوبلاگ - بن آرمبوستر: آرمبوستر، متخصص روابط بین‌الملل به‌تازگی مقاله‌ای در نشریه لوبلاگ منتشر کرده وبه این نتیجه رسیده که ترامپ حتی پیش از مبارزات انتخاباتی و ریاست جمهوری، حمله نظامی به ایران را یک ابزار خوب برای پنهان کردن ضعف‌های یک رئیس‌جمهور می‌داند. او همچنین اشاره‌کرده است که در آن دوران ترامپ از طرف یهودیان جمهوریخواه، شاهزاده‌های حاشیه خلیج و مشاوران جنگ‌طلب تحریک‌شده بود و نیازی به ایجاد یک تغییر بزرگ به‌منظور پیروزی در کارزار سیاسی آمریکا داشت. در نتیجه‌گیری این مقاله آرمبوستر، حرف زدن از جنگ با ایران را هدف شماره یک آمریکا برای ایجاد یک انحراف در افکار عمومی دانسته است.

ایران، اولویت بعدی ترامپ
اندیشکده گیت استون-کان کاگلین: کاگلین در مقاله اخیر خود عملیات قتل البغدادی را بسیار مهم، با معنی و البته قهرمانانه جلوه داده است و دونالد ترامپ را برای اجرای این عملیات بسیار ستوده است. وی در ادامه این عملیات را یک پاسخ روشن به موضوع خروج نظامی آمریکا از منطقه غرب آسیا دانسته و معتقد است که گرچه ترامپ مصمم است پیش از رقابت‌های انتخاباتی سال 2020 به وعده خروج از منطقه عمل کند، اما لازم است به متحدان عرب خود در حاشیه خلیج‌فارس این اطمینان را بدهد که باوجود تغییر آرایش نظامی آمریکا در این منطقه، حمایت کامل از این کشورها همچنان باقی است زیرا ادعاهای مداوم ترامپ مبنی بر اینکه می‌خواهد دخالت آمریکا در غرب آسیا را کاهش دهد، ترس و هراسی را در میان متحدان دیرینه عرب واشنگتن در منطقه، به وجود آورده؛ به‌خصوص آن‌هایی که مستقیماً با اولویت‌های سیاست خارجی ترامپ درگیر هستند.
به لطف تصمیم سال گذشته ترامپ مبنی بر خروج از برجام، این کشور‌ها خود را در خط مقدم سیاست واشنگتن برای رویارویی با ایران می‌بینند.

نگرانی عرب‌ها از مواجهه ایران و آمریکا
پایگاه ریل کلیر ورلد-کان کاگلین: کاگلین در این مقاله به نگرش رهبران کشورهای حاشیه خلیج در مواجهه با خروج آمریکا از منطقه پرداخته است. وی با اشاره به جمله اخیر ترامپ پس از مرگ البغدادی «دیگر آمریکا نمی‌خواهد در (خاک خونین) غرب آسیا حضورداشته باشد» عنوان می‌کند: ظاهرا ذکر این نکته‌ را نمی‌توان فراموش کرد که آمریکا اکنون با ایران در یک بن‌بست گرفتارشده است. نویسنده تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا را نشان از تشدید تنش‌های بیشتر در حوزه خلیج‌فارس می‌داند و معتقد است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس با خروج ترامپ از منطقه، خود را مستقیما درگیر مواجهه‌های ایران و آمریکا می‌بینند. وی در ادامه کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس را ملزم به افزایش چشمگیر اقدامات دفاعی خود دانسته و تمایل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای پذیرش مسؤولیت بیشتر به‌منظور حفظ منافع را همراه با بازخورد‌های خوبی در کاخ سفید می‌بیند.

گزینه ضعیف روی میز!
مجله نشنال اینترست- رابرت فارلی: نویسنده بر این باور است که برجام منتقدان زیادی در دولت و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا داشته و همچنان دارد، آنها عمدتاً بر این باورند که ایران بر اساس ماهیت انقلابی خود، حتی باوجود قراردادهای چندجانبه و پیمان‌های گوناگون به‌صورت نهان و آشکار به اقدامات خود در راستای تضعیف نظم موردنظر آمریکا در خاورمیانه ادامه خواهد داد. این اشخاص که سناتور تام کاتن (از سیاستمداران ضد ایرانی) یکی از آنهاست به‌شدت طرفدار سیاست تغییر رژیم در ایران هستند.
در این گزارش تأکید شده ارتش آمریکا در منطقه نیروی کافی برای تهاجم و اشغال تهران را ندارد و حتی به این مسأله هم اشاره کرده که بعد از حمایت‌های ایران از عراق در جریان جنگ با داعش، نیروهای آمریکایی در‌صورت نیاز به اقدام علیه ایران باید از خاک عراق بهره ببرند و تنها راه رسیدن به این هدف نیز آغاز یک جنگ مجدد با بغداد و سرنگونی دولت مرکزی در عراق است. نشریه نشنال اینترست در این مقاله تنها راه باقیمانده جلوی ارتش آمریکا را حملات هوایی محدود به زیرساخت‌های انرژی ازجمله تأسیسات نفتی و حمل‌ونقل ایران توصیف کرده، اما همزمان به این مسأله نیز اشاره‌کرده که از یک‌سو ایران به این اقدام واکنش جدی نشان خواهد داد و از سوی دیگر روسیه و چین از این جنگ حمایت نکرده و برای کاهش فشار بر تهران اقدام خواهند کرد.

بی‌پروایی ترامپ در حال تغییر غرب آسیاست
مجله نشنال اینترست-فرهاد رضایی: محقق مرکز مطالعات ایران در مجله نشنال اینترست تصمیمات دولت ترامپ را موجب اعتماد زدایی از آمریکایی‌ها در بین هم‌پیمانانش شده است. وی با اشاره به خروج برجامی ترامپ و همچنین کمک‌هایش به سعودی در جهت تقابل با ایران را موجب افزایش نگرانی‌ها در ایران دانسته و حمله به کشتی‌های تجاری در نزدیکی بندر فجیره امارات، توقیف کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز و سرنگون کردن پهپاد 220میلیون دلاری آمریکا را پاسخ ایران به این دست اقدامات خواند. فرهاد رضایی عدم پاسخگویی واشنگتن به این اقدامات را موجب افزایش تقویت تندروها و بزدل جلوه دادن ترامپ دانست، درحالی‌که برخی مقامات انتظار پاسخی همچون عملیات آخوندک که ریگان اجرا کرد را داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها