زندگی سردار حاجی‌محمدزاده را باید به چند بخش تقسیم کرد. بخشی از آن به فعالیت‌های ایشان قبل از انقلاب اختصاص دارد که از جوانی درگیر مبارزه می‌شوند و به عنوان یک فرد مسلمان و مبارز انقلابی به مجاهدین خلق آن زمان که داعیه اسلامی بودن داشتند گرایش پیدا کردند و به عنوان یک فرد سختی کشیده از قشر محروم جامعه وارد مبارزه می‌شوند. در آن زمان الگوی مبارزاتی مجاهدین، مقبولیت داشت ضمن این‌که آنها هنوز صورت اسلامی کار را حفظ می‌کردند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۲۵

مرحوم آقای حاجی‌محمدزاده حافظ نهج‌البلاغه و مسلط به معانی عمیق این کتاب گرانقدر بودند و از دل مفاهیم ارزشمند این کتاب، یک الگوی مبارزاتی تدوین کردند. وقتی سازمان مجاهدین، انحراف عمیق خود را آشکار و علنی کرد حاجی‌محمدزاده بر اساس اعتقادات واقعی و عمیق دینی خود از سازمان جدا شد و سازمان که می‌دید نه‌تنها یکی از عناصر مهم و مرکزی خود را از دست داده بلکه این فرد در حال جداکردن سایر بچه مسلمان‌ها از سازمان است طرح ترور ایشان را در دستور کار قرار داد و حاجی‌محمدزاده در فهرست ترور معروف سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت و ناچار شد سال‌ها زندگی مخفی داشته باشد.
اما دست منافقین به ایشان نرسید، ولی در همان زندگی مخفی، ساواک ایشان را دستگیر کرد و سال‌ها زیر شکنجه و در زندان بودند و حکم حبس ابد برایشان صادر شد که البته در طلیعه انقلاب و با فشار راهپیمایی‌های مردم آزاد شد.
مرحوم حاجی‌محمدزاده به محض آزادی از زندان، چون یک فرد تشکیلاتی و یک مبارز عمیق بود و توانایی سازماندهی بسیار بالایی داشت در طلیعه پیروزی انقلاب، یکی از چند موسس سپاه در ایران شد و در منطقه خراسانات و شمال شرق ایران، جمعیت قابل توجه و مجموعه ارزشمندی ایجاد کرد. بعدها به فرمان حضرت امام این سپاه‌ها در هم ادغام شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و آقای حاجی‌‌محمدزاده عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند. ایشان در تدوین بخش‌هایی از قانون اساسی که به سپاه و شرح وظایف آن اختصاص دارد نقش داشتند و کسی بودند که بیانیه تاریخی تاسیس سپاه را خدمت حضرت امام قرائت کردند و حضرت امام تایید فرمودند. ایشان به عنوان نماینده سپاه در صحن علنی مجلس از تاسیس سپاه و قوانین مربوطه دفاع کردند و اولین رئیس دفتر سیاسی سپاه بودند که سال‌های سال تا بعد از جنگ، همین مسؤولیت را به‌عهده داشتند.
در آن زمان مهم‌ترین تحلیل‌های کشور و مهم‌ترین خط و ربط‌هایی که مسؤولان ارشد کشور باید به دست می‌آوردند توسط همین مجموعه تهیه می‌شد و سیاستگذاری اصلی کارها توسط حاجی‌محمدزاده و مجموعه زیر نظر ایشان بود که دوران بسیار مهمی بود.
ایشان حضور جدی در میدان‌های مختلف جنگ در عملیات‌ها و قرارگاه‌ها داشتند و در دفعات متعدد و مکرر محضر حضرت امام شرفیاب شدند و تاییدات جدی از ایشان به دست آوردند که خود این تاییدات، سند افتخاری برای حاجی‌محمدزاده بود و چیزی است که کمتر کسی چنین گنجینه‌ای دارد.
ایشان از همان زمان جنگ مراودات خیلی خوبی با حضرت آقا به عنوان رئیس‌جمهور وقت داشتند و در همین مراودات علقه‌ای ایجاد شد که ادامه یافت. یک سال و نیم قبل که ایشان در دیداری خصوصی محضر رهبر انقلاب شرفیاب شد، آقا با روی گشاده و تفقد پدرانه ایشان را پذیرفتند.
بعد از رحلت حضرت امام، آقای حاجی‌محمدزاده با فاصله نسبتا کوتاهی بازنشسته شدند و شاید از اولین بازنشسته‌های سپاه بودند که این بازنشستگی، ماجرایی دارد که در حوصله این بحث نیست. ایشان بعد از این قضایا، عمر خود را وقف دو چیز کردند: یک نهج‌البلاغه و کشف راز حکمرانی اسلامی و عدالت اسلامی از داخل این کتاب و دوم تسلط عجیب ایشان در ترویج و نشر اندیشه حضرت امام بود که شهرت بسیار خوبی در این زمینه داشتند. بدون تردید می‌توان گفت مرحوم حاجی‌محمدزاده دایره‌المعارف اندیشه حضرت امام بودند طوری که در تمام عمرم کسی را ندیدم که همچون ایشان مسلط به جزءجزء اندیشه و جهان‌بینی توحیدی حضرت امام باشند. مرحوم حاجی‌محمدزاده صدها جلسه بسیار ارزشمند با متخصصان و برجستگان انقلاب درباره اندیشه امام داشتند و در خیلی از این جلسات انحرافات افراد از راه امام آشکار شد که این اقدام بسیار موثر بود و جمع زیادی از جوان‌ها و حزب‌اللهی‌ها از این خرمن ارزشمند خوشه‌چینی کردند.
ایشان زندگی خود را وقف اندیشه امام کرده بودند و این تعهد را بارها و بارها در عمل دیده بودم که گفته بودند اگر در یک شهر دوری دو نفر بخواهند از اندیشه امام چیزی بدانند من خودم را موظف می‌دانم که اگر آنها نمی‌توانند پیش من بیایند خودم را به آنها برسانم و این کار را می‌کردند.
او در کنار این کارهای فرهنگی، در استان خودش (مازندران) مشغول کار کشاورزی شد و می‌گفت بازنشستگی معنایی ندارد و باید کاری کنیم که خدمتی به جامعه در حوزه اقتصاد باشد. از قضا چند ده خانواده سر سفره کشاورزی ایشان نشستند و کار ارزشمند انقلابی در همان حوزه انجام دادند و محصولات کشاورزی ایشان بارها و بارها جزو بهترین‌های استان خودش در سال‌های اوج کار ایشان شد.
مرحوم حاجی‌محمدزاده به دلیل شکنجه‌های قبل انقلاب و آسیب‌های دوران جنگ، زمانی که ما ایشان را شناختیم (از حدود سی سال قبل) همیشه درگیر آن آسیب‌ها بودند. بعدها به دلیل همین آسیب‌ها به بیماری‌های دیگری از جمله بیماری دیابت مبتلا شدند که در نهایت، همین بیماری اعضای بدن ایشان را درگیر کرد و مدت‌ها با این مشکلات دست و پنجه نرم کردند و در نهایت روز گذشته دعوت حق را لبیک گفتند.
روح‌شان شاد.

حسین شمسیان

فعال رسانه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها